momo Skrevet 6. desember 2012 #1 Skrevet 6. desember 2012 Jeg skal studere fra høsten, men klarer jo ikke å bestemme meg for studie. Og det dukker hele tiden opp nye muligheter og andre forsvinner. Det jeg tenker nå er statsvitenskap med menneskerettigheter, sosialt arbeid, lærer 5-10 klasse, her antageligvis mastergrad for å bli lektor innen samfunnsfag, religion, etikk, historie. Og økonomi og ledelse. Men klarer ikke helt å bestemme meg. Økonomi og ledelse er ikke førstevalg, det er nok mer med fordi det er bra jobbmuligheter etterpå, og helt grei utdannelse og yrker, men ikke store drømmen. Det er vel statsvitenskap og sosialt arbeid som er topp 2, men med statsvitenskap er jeg veldig skeptisk til hvilke muligheter jeg har på arbeidsmarkedet. Lærerutdannelsen er med, fordi mastergraden blir den samme som på statsvitenskap studiet, mens lærer er mer trygg jobb, samtidig som jeg med mastergraden har mulighet til mange av de samme tingene som med statsvitenskap. Jeg er enslig mor, så for meg er det viktig å få jobb etterpå. Noen som studerer eller har studert noe av dette? Og hva synes dere om studiet? Og mulighetene etterpå?
awesome. Skrevet 7. desember 2012 #2 Skrevet 7. desember 2012 Jeg går statsvitenskap, og trives veldig Vet ikke om det du vurderer og gå heter statsvitenskap og menneskerettigheter, eller om du har tenkt til å velge emner som er relatert til menneskerettigheter i løpet av studietiden? Uansett tror jeg emnene du velger har litt å si hvor du får jobb, men hovedsaklig jobber statsvitere i offentlig forvaltning, bistandsorganisasjoner, private selskaper osv. Tror også du kan ta kurs i pedagogikk og bli lærer i samfunnsrelaterte fag etter endt bachelor. Mener jeg hadde en lærer på videregående som gjorde det slik. Studiet består av mye lesing, har dette semesteret 11 bøker på pensum og rundt 40 artikler. Men er du interessert i samfunnsspørsmål og politikk er faget spennende og interessant
SmallTalk Skrevet 7. desember 2012 #3 Skrevet 7. desember 2012 Jeg ville valgt med hodet og enten satset på å bli lærer eller tatt økonomi og ledelse. Det er vanskeligere å få seg en jobb som statsviter enn det er med de to andre utdanningene, og, som du sier selv, så er det å få seg jobb ganske viktig i din situasjon. 1
momo Skrevet 8. desember 2012 Forfatter #4 Skrevet 8. desember 2012 Tusen takk for svar! Jeg har tenkt på statsvitenskap med mennenskerettigheter. Jeg er bare glad for at jeg har flere måneder å bestemme meg på. Lærer er siste ideen jeg har fått, så det må nok modnes litt mer. For vet ikke helt om jeg vil jobbe som lærer.
Gjest hva som helst Skrevet 8. desember 2012 #5 Skrevet 8. desember 2012 Hvorfor ikke lærer med fordypning i samfunnsfag? Da kan du jo blant annet ta en del statsvitenskapemner som del av fordypningen
momo Skrevet 8. desember 2012 Forfatter #6 Skrevet 8. desember 2012 Blir det lærer så blir det med fordypning i samfunnsfag, og hele mastergraden min blir samme som mastergraden til statsvitenskap. Så det blir som en blanding av lærer og statsvitenskap studie.
Glynis Skrevet 8. desember 2012 #7 Skrevet 8. desember 2012 Blir det lærer så blir det med fordypning i samfunnsfag, og hele mastergraden min blir samme som mastergraden til statsvitenskap. Så det blir som en blanding av lærer og statsvitenskap studie. Det høres veldig lurt ut. Dessuten må du ikke bli lærer hvis du mistrives i det yrket. Det finnes mange konsulentjobber i det offentlige der en slik mastergrad kvalifiserer deg. Dette valget har absolutt min stemme.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2012 #8 Skrevet 9. desember 2012 Det høres veldig lurt ut. Dessuten må du ikke bli lærer hvis du mistrives i det yrket. Det finnes mange konsulentjobber i det offentlige der en slik mastergrad kvalifiserer deg. Dette valget har absolutt min stemme. Jeg lurer på om det ikke kan være vanskelig å få full stilling uten et skriftligfag i fagkombinasjonen sin. Samfunnsfag er et veldig vanlig andrefag hos lærere med norsk/engelsk/matte som førstefag, og har samtidig såvidt jeg husker bare 3 ukertimer, noe som betyr at det kan bli ekstra tricky å fylle en hel stilling med bare samfunnsfag. Anonym poster: f87e92d04ede747496e55c4704dad5b2
Porcelain Skrevet 9. desember 2012 #9 Skrevet 9. desember 2012 Neida, med master i statsvit kan ein ha både politikk & menneskerettar og sosiologi t.d.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2012 #10 Skrevet 9. desember 2012 Neida, med master i statsvit kan ein ha både politikk & menneskerettar og sosiologi t.d. ...men det fyller ikke akkurat mange uketimer på 5-10. trinn, hvis det var meg du svarte. Du får ingen jobb på en ungdomsskole fordi du kan undervise i politikk, du kommer ikke utover samfunnsfaget, som neppe er nok til full stilling. Anonym poster: f87e92d04ede747496e55c4704dad5b2
momo Skrevet 9. desember 2012 Forfatter #11 Skrevet 9. desember 2012 Jeg har vurdert å ta Engelsk ved siden av, da har jeg matte, Engelsk og Samfunnsfag. Sånn fordypning jeg får i samfunnsfag antar jeg at jeg kan jobbe som lærer på videregående i det. Jeg vurderer også religion og naturfag som ekstra fag. Helst skulle jeg vel bare vært evig student, men det har jeg ikke økonomi til.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2012 #12 Skrevet 9. desember 2012 Jeg har vurdert å ta Engelsk ved siden av, da har jeg matte, Engelsk og Samfunnsfag. Sånn fordypning jeg får i samfunnsfag antar jeg at jeg kan jobbe som lærer på videregående i det. Jeg vurderer også religion og naturfag som ekstra fag. Helst skulle jeg vel bare vært evig student, men det har jeg ikke økonomi til. Ok, så ikke at du hadde matte ved siden av. Du bør definitivt ha ett skriftlig- og ett muntligfag, da bør det gå greit. Anonym poster: f87e92d04ede747496e55c4704dad5b2
Porcelain Skrevet 9. desember 2012 #13 Skrevet 9. desember 2012 ...men det fyller ikke akkurat mange uketimer på 5-10. trinn, hvis det var meg du svarte. Du får ingen jobb på en ungdomsskole fordi du kan undervise i politikk, du kommer ikke utover samfunnsfaget, som neppe er nok til full stilling. Anonym poster: f87e92d04ede747496e55c4704dad5b2 Nei, selvfølgelig ikke:-) antok bare at det var vgs siden det var snakk om bare et fag, man har vel ikke sjangs i grunnskolen med det.
awesome. Skrevet 10. desember 2012 #14 Skrevet 10. desember 2012 Er du sikker på at lærer 5-10 trinn med samfunnsfag har samme kompetansen som master i statsvitenskap?? Synes det er litt merkelig siden lærere ofte har andre fag som ped osv, mens statsvitenskap på universitetet kun har statsvitenskapelige fag.. Dessuten får man jo tittelen statsviter etter master i statsvitenskap. Mulig jeg tar helt feil nå altså
momo Skrevet 10. desember 2012 Forfatter #15 Skrevet 10. desember 2012 Jeg må gå lærerstudiet i 3 år først, så ta mastergraden til statsvitenskap, da får jeg tittelen lektor, jeg får ikke tittelen statsviter.
awesome. Skrevet 10. desember 2012 #16 Skrevet 10. desember 2012 Jeg må gå lærerstudiet i 3 år først, så ta mastergraden til statsvitenskap, da får jeg tittelen lektor, jeg får ikke tittelen statsviter. Skjønner! Tror lektorer ikke har store problemer med å få seg jobb, du blir tross alt mer kvalifisert enn vanlige grunnskolelærere. Og med masteren til statsvitenskap har du jo muligheter innenfor det feltet også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå