Gå til innhold

Så... Da lider jeg av narsissistisk personlighetsforstyrrelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare se her:

HSNS – The Hypersensitive Narcissism Scale (HSNS), er den mest kjente skala for avsløring av covert narsissisme.

HSNS besvares ved å skåre 10 spørsmål på en skala fra 1 (usant) til 5 (sant). Vennligst besvar følgende spørsmål ved å avgjøre I hvilken grad hvert ledd er typisk for dine følelser og adferd. Velg et tall fra 1-5 på skalaen under.

1= usant, helt uenig

2= utypisk

3= nøytral

4= typisk

5= sant, helt enig

[5] 1. Jeg kan bli helt oppslukt av å tenke på personlige ting, min helse, karriere og mitt forhold til andre.

Er det så rart? Helse, karriere og et sosialt liv er viktige ting i et menneskes liv.

[5] 2. Jeg blir lett såret av kritikk eller sårende bemerkninger fra andre.

Jeg tar meg selv litt høytidelig, men antakeligvis fordi jeg har blitt kritisert for så mye urettferdig hele mitt liv(av pappa bl.a.), at jeg er drittlei av å høre mer dritt om meg selv som ikke har rot i virkeligheten. Jeg ser på dette som en naturlig og normal måte å reagere på.

[5] 3. Når jeg kommer inn i et rom føler jeg meg ofte selvfokuserende og føler at andre ser på meg.

Hvis man går inn i venterom, enten det er hos tannlege eller lege, er det ikke uvanlig at man får blikkene rettet mot seg. Så ja, jeg føler absolutt at jeg blir sett på, om jeg kommer inn i et rom(et lite rom, vel og merke) hvor det er helt stille og når det kommer en eller annen lyd blir det liksom "all eyes on you" et øyeblikk. Men det varer i det jeg kommer inn, deretter føler jeg ikke at de andre fokuserer noe mer på meg eller noen andre.

[5] 4. Jeg liker ikke å dele æren for egne bragder med andre.

Selvfølgelig ikke?! Om det er JEG som har oppnådd noe bra, er det vel JEG som skal få skryt og æren for arbeidet? Spør du meg er dette en selvfølge. At dette i det hele tatt er et eget punkt, stiller jeg meg uforståelig til.

[3] 5. Jeg føler jeg har nok bekymringer om jeg ikke skal bekymre meg om andre også.

Til en viss grad. Jeg setter pris på at mennesker kommer til meg med sine problemer, og jeg har ingen problemer med empati. Jeg er absolutt et medmenneske. Men jeg har mange bekymringer i livet mitt, og trenger egentlig ikke et helt ekstra lass med bekymringer fra andre i tillegg. Noen ganger må man faktisk være litt egoistisk og tenke på seg selv. Det er ikke bra med for mange bekymringer i livet. Livsgnisten forsvinner bare.

[3] 6. Jeg føler mitt temperament skiller seg fra andre.

Jeg kan bli ekstremt fort sint, men blir også veldig fort blid igjen. Jeg vet at jeg har kort lunte, men jeg blir sur for ting jeg føler krenker meg på noen som helst måte, og føler at man bør si i fra hvis det er noe man ikke tolererer. Ellers føler jeg at mitt temperament ikke er noe "verre" enn andres, og har ingen problemer med sinne ellers. Jeg er ikke aggressiv eller lignende, jeg blir heller ikke gal når jeg er sint, blir rett og slett bare forbannet.

[4] 7. Jeg tolker ofte andres bemerkninger på en personlig måte.

Hvis noe høres ut som det er rettet til meg, er det klart jeg kan ta det personlig. Jeg kan også i ettertid tenke på ting folk har sagt til meg, og resonere meg frem til at det var ment som f.eks. kritikk til meg, selv om det nødvendigvis ikke var det. Jeg overanalyserer veldig mye, men jeg føler ikke at dette er noe stort problem i det hele tatt.

[1] 8. Jeg blir ofte opptatt ev egne interesser og glemmer andres tilstedeværelse.

Jeg kan bli veldig oppslukt i meg selv og egne interesser, men jeg glemmer aldri andres tilstedeværelse.

[4] 9. Jeg misliker grupper, med mindre jeg vet jeg blir akseptert av minst en av de tilstedeværende.

Selvfølgelig? Hvis man føler seg dårlig likt blant gruppen, vil man føle seg veldig ukomfortabel, vil man ikke?

[1] 10. Jeg føler meg brydd når andre mennesker kommer til meg med sine problemer og ber om min tid og sympati.

Nei, dette har jeg overhodet ingen problemer med.

Et poengantall over 35 regnes som en høy score og et antall under 23 regnes som en lav score.

Det ble 36 poeng, hvilket kan regnes som ganske høyt. Jeg ser ikke på meg selv som en person med problemer, tvert i mot. Skal jeg liksom gå rundt og tro at jeg lider av narsissistisk personlighetsforstyrrelse, da? For meg er dette veldig generelle ting, og mye er naturlige tanker og følelser et menneske ofte kan ha.

Anonym poster: 45042fe61d5c26effa5544c6f033ba6d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du mistolker nok diagnosekravene endel.

Anonym poster: e45e4df92a0e9e58c1df3717ed89d23d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narsissistisk personlighetsforstyrrelse er en diagnose.

Det er ikke noe man leser seg frem til på egen hånd, man må utredes hos en psykolog.

Alle har til en viss grad disse trekkene; det er først når trekkene gjør at man har en avvikende personlighet og adferdsproblemer at det kan kategoriseres som en personlighetsforstyrrelse

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært det - ville du benektet det og aldri spurt noen om det,

simpelt hen fordi du ville vært enerådig og manipulerende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært det - ville du benektet det og aldri spurt noen om det,

simpelt hen fordi du ville vært enerådig og manipulerende.

Ikke nødvendigvis.

Har en kompis som mest sannsynlig har det, og han skryter nærmest av det (fordi det gjør ham ekstra spesiell eller noe, ikke vet jeg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blue Jeans

Men de symptonene som står der er jo sånn de aller fleste mennesker er liksom? Men er vel alvorlighetsgraden som avgjør om man er narsisst eller ikke:P

Alt er vel greit så lenge det ikke blir mer sånn " I don`t care what you think unless it is about me" (- Kurt Cobain)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alle narcissister; det er det som holder oss i gang og sørger for at vi setter grenser og tar vår rettmessige plass i verden. Men det er når narcissismen ikke modnes, når vi som voksne fremdeles tror vi er verdens navnle og at alle holder pusten når vi kommer inn i rommet, at det begynner å bikke faretruende over.

En sann narcissist mener han/hun (bruker han fremover) fortjener spesiell behandling. At han er litt viktigere enn alle andre. Lover og regler er greit å ha, men de gjelder ikke for han. Han kan gjøre hva han vil rett og slett fordi det er hans privilegie.

En narcissist trenger bekreftelse, trenger underkastelse, har ikke tid eller plass til andres følelser elelr behov.

Det er forskjellige typer narcissisme og det manifisterer seg gjerne forskjellig hos kvinner og menn.

Mye info på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nok å oppfylle kravene for den spesielle personlighetsforstyrrelesn, man må også oppfylle de generelle kravene til personlighetsforstyrrelse. Det er helt riktig som Anoia skriver, det er først når atferd er avvikende og et problem at man har en personlighetsforstyrrelse.

Det er dessuten SCID-II som er mest brukt under utredning av personlighetsforstyrrelser. Og selv om man scorer over "grensen" for å klassifisere til en diagnose, betyr ikke det at man har den. Jeg scorer selv veldig høyt på en personlighetsforstyrrelse i SCID-II (utført av psykiater), men det er mine andre lidelser som gjør at jeg scorer høyt på denne - på grunn av dem svarer jeg slik at jeg oppnår høy score, uten å ha diagnosen.

Man skal aldri diagnostisere seg selv - leser man igjennom diagnosekriteriene for alle psykiske lidelser er det garantert en eller flere diagnoser man kjenner seg igjen i, men det betyr ikke at man har dem.

Anonym poster: c392375ca79a2821ec4b9b9dec16fa4d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut som du overanalyserer en del. Men likevel vil jeg si at du virker litt i overkant opptatt av deg selv - på bakgrunn av det du skriver her, vel å merke...

Anonym poster: 583f9e8fbbb32dea3e5d3ef7433195b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må en psykolog eller medisiner til for å avgjøre. Bildet et mer komplekst. Tror ICD10 er for vanskelig å tolke for oss legmenn. Uten kompetanse vil vi tolke på feil grunnlag. Det er slik i vitenskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke man kan være subjektiv og synse, men at jobben med å vurdere må være objektiv. Vanskelig å si om du er det ene eller andre men du virker mer selvopptatt enn gjennomsnittet, ja. Er viktig å hjelpe andre, kan komme mye godt ut av det. Dersom du hjelper andre vil du etter hvert få hjelp selv også, bare prøv! Samme med å tenke positivt om andre og innse at de kanskje er flinkere og bedre enn deg selv. Det er høyst sannsynlig slik på mange måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Diagnose på nett? Smarting du asså.. har tatt mange slike tester just for fun, skal tydeligvis ha narsissistiske tendenser selv, men det betyr ikke at jeg lider av det. Eller at jeg har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...