Gå til innhold

Tur med 1 åring i 5 minus grader

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger å få gått meg en tur i skogen og det før det blir mørkt. Men er det forsvarlig å gå med barnet i bæresele når det er minusgrader ute?

Anonym poster: 553f7edb81e3b3914da08561cae4367d

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg trenger å få gått meg en tur i skogen og det før det blir mørkt. Men er det forsvarlig å gå med barnet i bæresele når det er minusgrader ute?

Hvor i verden bor du hvor det ikke er mørkt på denne tiden :fnise: ?

Det går fint å gå en tur med en 1-åring. Kle på gode, varme klær, og smør barnet i ansiktet med en kuldekrem. Fem minusgrader går bra, når det er stille. Kuldegrader og vind bør du nok unngå.

Skrevet

Hehe, tenkte på imorgen! :fnise: Takk for svar! :)

Skrevet

Det går nok helt fint :) 5 minus er egentlig ikke så veldig kaldt, og når du har barnet i bæresele så har du også fullt oppsyn med hvordan barnet har det :)

Anonym poster: 10c94d2bb7629809dcc5425f6b5a1eea

Skrevet

Sjekk tempraturen rundt om i landet. Tror du alle unger er inne på vinteren? Sjekk temp. på vidda, Røro,Tolga osv. Ungene der er også ute på dagtid. -5 er rene syden for de i denne årstid

Anonym poster: 1aaf6869d7794468940e0ba4c094d964

• Liker 1
Skrevet

Sjekk tempraturen rundt om i landet. Tror du alle unger er inne på vinteren? Sjekk temp. på vidda, Røro,Tolga osv. Ungene der er også ute på dagtid. -5 er rene syden for de i denne årstid

Anonym poster: 1aaf6869d7794468940e0ba4c094d964

Det finnes ikke en fornuftig forelder eller barnehageansatt som ville tatt med seg en ettåring ut i de ekstreme temperaturene du finner på Røros, vidda osv som du henviser til nå. Er det kaldere enn ti minus skal ikke småbarn (under tre) ut. Og det har ikke med at de ikke har gode nok klær å ha på seg, det har med at luftveiene deres ikke er utviklet nok til å takle slike temperaturer. Luften blir ikke tilstrekkelig oppvarmet før den når de nedre luftveiene, og dermed kan de få frostskader på de nedre luftveiene. Noe som igjen kan føre til blant annet astma. Dette gjelder også for eldre barn og voksne som trener utendørs under slike temperaturer, da man puster raskt, og luften ikke blir tilstrekkelig oppvarmet. Om du ser på de norske skiutøverne så har omtrent samtlige astmaproblemer...

Til TS: Så lenge du kler godt på henne, og sjekker henne ofte, så er det ikke farlig i fem minus og vindstille. Det skal ikke mye vind til før temperaturen er langt under grensen.

Se tabell her: http://77.106.164.69/vind.htm

• Liker 2
Skrevet

Det finnes ikke en fornuftig forelder eller barnehageansatt som ville tatt med seg en ettåring ut i de ekstreme temperaturene du finner på Røros, vidda osv som du henviser til nå. Er det kaldere enn ti minus skal ikke småbarn (under tre) ut. Og det har ikke med at de ikke har gode nok klær å ha på seg, det har med at luftveiene deres ikke er utviklet nok til å takle slike temperaturer. Luften blir ikke tilstrekkelig oppvarmet før den når de nedre luftveiene, og dermed kan de få frostskader på de nedre luftveiene. Noe som igjen kan føre til blant annet astma. Dette gjelder også for eldre barn og voksne som trener utendørs under slike temperaturer, da man puster raskt, og luften ikke blir tilstrekkelig oppvarmet. Om du ser på de norske skiutøverne så har omtrent samtlige astmaproblemer...

Til TS: Så lenge du kler godt på henne, og sjekker henne ofte, så er det ikke farlig i fem minus og vindstille. Det skal ikke mye vind til før temperaturen er langt under grensen.

Se tabell her: http://77.106.164.69/vind.htm

Hva da med de som gikk skirenn i Kusamo i -14 i helga som var?? Det er profesjonelle utøvere så de vet vel hva de gjør??

Mener du at alle voksne skal holde seg inne når det er under 10 minus?? Da kommer ikke jeg ut før i april igjen... hjelpe meg...

Anonym poster: f3d9ad9c9e88b8b48ff12df9c653889b

Skrevet

Hva da med de som gikk skirenn i Kusamo i -14 i helga som var?? Det er profesjonelle utøvere så de vet vel hva de gjør??

Mener du at alle voksne skal holde seg inne når det er under 10 minus?? Da kommer ikke jeg ut før i april igjen... hjelpe meg...

Les nå teksten skikkelig før du tillegger meg meninger jeg ikke har. Jeg skriver at det kan være helseskadelig å trene utendørs i mange minusgrader. Jeg vil tro at voksne mennesker kan velge selv om det er en risiko de ønsker å ta. Småbarna skal ikke være ute i det hele tatt under slike forholf, men de kan ikke velge, derfor må foreldrene vise ansvar for dem. Du står fritt til å være ute alt du orker selv, uansett temperatur.

• Liker 2
Skrevet

Så lenge de kler den lille godt på, så ser jeg ingen grunn til at det ikke skal kunne gå. Men når det blåser, og nærmer seg -10, synes jeg man skal holde seg hjemme.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Slettet

Endret av Arabella
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Mislykket kopiering

Endret av Arabella
Skrevet

Jeg er litt usikker på dette med grensen på -10. Det burde jo vært ekstremt mye luftveisskader og astma hos min generasjon og generasjonen før meg om man skal være så hysteriske som folk har blitt når det gjelder kuldegrader. Jeg var alltid ute om vinteren når jeg var liten, aldri noen gang jeg ble holdt inne når det var under -10. Jeg vet at ting går fremover med forskning og alt det der, men man kan vel bruke sunn fornuft. Jeg skjønner at babyer ikke trenger å sove ute når det er 10 - 15 blå ute, men å gå en liten tur om det er tørt og fint vær selv om det er 12 minus kan jeg umulig tro er skadelig en gang i blant. Og 5 minus er da virkelig ikke veldig kaldt.

Skrevet (endret)

Jeg er litt usikker på dette med grensen på -10. Det burde jo vært ekstremt mye luftveisskader og astma hos min generasjon og generasjonen før meg om man skal være så hysteriske som folk har blitt når det gjelder kuldegrader. Jeg var alltid ute om vinteren når jeg var liten, aldri noen gang jeg ble holdt inne når det var under -10. Jeg vet at ting går fremover med forskning og alt det der, men man kan vel bruke sunn fornuft. Jeg skjønner at babyer ikke trenger å sove ute når det er 10 - 15 blå ute, men å gå en liten tur om det er tørt og fint vær selv om det er 12 minus kan jeg umulig tro er skadelig en gang i blant. Og 5 minus er da virkelig ikke veldig kaldt.

Om du går litt tilbake i tiden, da alle var hjemme med egne barn, var det nok ikke vanlig å dra med barn under tre år ut for å leke når det var under ti minusgrader.. Enkelte ganger måtte man selvsagt ut, for å komme seg fra A til Å, og sånn er det fremdeles. Jeg nekter å tro at mødrene pakket barna inn i så mye klær at de knapt klarer å gå (kan du se for deg en toåring som stabber rundt som en pingvin, innpakket i ull, yttertøy, lue og votter, og stive sko) for at de skal "leke" ute når det er så kaldt... Eldre barn kan leke ute under slike forhold som du nevner, og det er nok det du husker fra du var liten.

Edit: leif

Endret av Kjemi
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...