AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #1 Del Skrevet 5. desember 2012 Akkurat nå ser jeg den igjen, og jeg ble veldig nysgjerrig på hva det er for noe. Den ser større ut enn mange stjerner, og den blinker veldig tydelig i både rødt, blått, gult og grønnaktig. Har hørt om at gasser får stjerner til å se ut som de skifter farge, men denne ene skiller seg veldig ut. Kan dere se den nå i kveld? Hvorfor ser den ut som en discokule? Anonym poster: 1aafd383a32def3c0f62bd68b6317cb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Quilliam Skrevet 6. desember 2012 #2 Del Skrevet 6. desember 2012 Det du ser er ikke èn stjerne, men flere. Slik som soler har planeter som går i bane rundt de, kan stjerner hope seg sammen og snurre rundt hverandre. Fenomenet heter dobbeltstjerne (men det kan være mer enn 2 stjerner), de varierende retningene skaper en visuell versjon av dopplereffekten og er et av mange bevis på the big bang theory. Når dobbeltstjernen kommer mot jorda viser den en blåaktiv farge pga. sammenpresset bølgelengder, når dobbeltstjernen reiser fra jorda viser den en rødaktig farge pga. lysbølgene er strukket ut. Den røde fargen kan ses i alt som reise fra oss, det hjelper oss å se at universet vokser i størrelse, i alle retninger, som beviser the big bang. Faktumet at farger eksisterer er et 100% nøyaktig bevis på the big bang i seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #3 Del Skrevet 6. desember 2012 Jeg vet ikke om Kajalle er seriøs, men det går ikke an å se om det er en dobbeltstjerne uten ekstremt kraftig teleskop. Blinkingen skyldes bryting av lyset in atmosfæren. Anonym poster: 48c4512710b1af741db6f8c2315a5b47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #4 Del Skrevet 6. desember 2012 Akkurat nå ser jeg den igjen, og jeg ble veldig nysgjerrig på hva det er for noe. Den ser større ut enn mange stjerner, og den blinker veldig tydelig i både rødt, blått, gult og grønnaktig. Har hørt om at gasser får stjerner til å se ut som de skifter farge, men denne ene skiller seg veldig ut. Kan dere se den nå i kveld? Hvorfor ser den ut som en discokule? Anonym poster: 1aafd383a32def3c0f62bd68b6317cb5 Blinkingen du ser, er høyst sannsynlig atmosfærisk scintillasjon! Jeg tenker du også har fått øye på planeten Venus, den er veldig klar for tiden, og lyser mye sterkere enn de mest lyssterke stjernene (faktisk er den det nest lyseste objektet etter månen). Vil oppfordre deg til å ta kontakt med den lokale astronomiske foreningen der du bor, de har peiling på slik, og har gjerne også tilgang på stjernekikkerter for å observere ting. Det er fantastiske observasjonsforhold i det klarværet vi har for tiden! Anonym poster: e4b35a9e75823fa2737763a5c0444426 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinnsvin Skrevet 6. desember 2012 #5 Del Skrevet 6. desember 2012 Jeg stod ute og kikket på noe lignende for ikke så lenge siden, og ble tipset om en app til iPad som heter Star Walk (usikker på om det finnes til iPhone/Android, men verdt å sjekke ut) - en helt fantastisk app som viser deg Ihva som finnes på himmelen, både stjerner, planeter, satelitter osv) i den retningen du holder iPad'en. Fascinerende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #6 Del Skrevet 6. desember 2012 Har faktisk hørt om den appen Pinnsvin. Den må lastes ned. :D Jeg så bare en stor stjerne, og den så litt "ujevn" ut i formen, ja. Vet hvorfor den blinker, men ikke hvorfor den blinket såpass kraftig, eller hvorfor den skiftet farge hele tiden. Den var veldig interessant å se på da. Anonym poster: 1aafd383a32def3c0f62bd68b6317cb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 9. desember 2012 #7 Del Skrevet 9. desember 2012 Du kan også bruke Google Sky Map på telefonen og holde den opp mot himmelen for å finne ut av hva objektet du ser er. Ellers finnes det et finfint program som heter Stellarium der du også kan finne ut av sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå