Gå til innhold

Bruk av "ukjente" fonts på hjemmesiden

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest Gjestesen
Skrevet

Vi er noen stykker som prøver å lage oss en hjemmeside. Vi har lastet ned diverse fonts som vi ønsker å bruke på siden, men hvordan får vi disse fontene til å vises riktig for alle som går inn på siden...?

Litt vanskelig å forklare dette, men jeg regner med at noen skjønner hva jeg mener.

Eks. Hvis man har lastet ned og installert andre fonts enn det som er "standard"-fonts, og man skriver et dokument etc. med en ikke-standard-font, som man så sender videre på e-post til noen. Da må mottaker av e-posten ha installert samme font for å få frem samme font-typen som er brukt. Og har han ikke gjort det, så blir det kun standard-fonttype som kommer opp.

Dette problemet kommer igjen når man prøver å bruke en sånn font på en hjemmeside.

Hvordan kan det løses.....???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan løses ved at all tekst med denne fonten settes inn på hjemmesiden som bilder. Ellers finnes det vel ingen annen måte å gjøre dette på tror jeg. Isåfall kan det jo stå en info på siden eller en pop-up hvor det står at det anbefales at font xxx installeres...

Gjest Gjest Gjestesen
Skrevet

Takk for tips,Tjorven!

Vi har faktisk prøvd å lagre teksten som jgp-fil når vi har sendt på e-post oss imellom . Men vi syns teksten blir litt uklar. Har du noen løsning på det???

Skrevet

Jeg bruker flere ukjente fonter på min hjemmeside, så jeg la ut en zip-fil med fontene på forsiden og skrev at siden sees best med de fontene.

Skrevet

Tja, poenget er vel å lage bildet i den størrelsen det faktisk skal inn på på hjemmesiden. Altså, ikke lag et bilde først som man senere setter i en annen størrelse på skjermen. Da blir bildene ofte utydelig. Skjønte du noe av dette?

Er bildet i 100*100, så bruk dette på skjermen, og ikke sett det som 80*80.

Skrevet

Men kanskje ikke like digg for de som skal laste hjemmesiden når alt består av bilder istedetfor vanlig tekst.

Skrevet

Veldig lite brukarvennleg og utilgjengeleg for ein del òg, å lage all tekst som bilete. Å laga overskrifter som bilete i ein spesiell font går (hugs alt-tekst) men ikkje alt.

Vel - eit alternativ kan jo vera å bruka Flash, men det går an å gjera ting gale der òg.

De får heller kryssa fingrane og håpa på at den delen i CSS som tek for seg det problemet blir implementert av dei ulike nettlesarane. (Det er vel ikkje med i standarden for CSS enno - men det er eg litt usikker på. Er i alle fall under arbeid.)

Gjest Anonymous
Skrevet

1)

Å lage en hjemmeside med fonter som ikke alle har er en uting.

2)

Grunnen til at teksten har blitt uklar når dere har lagret den som jpeg bilde er sannsynligvis fordi jpeg komprimerer med tap av kvalitet.

Bruk feks bildeformatet tiff som har komprimering uten tap av kvalitet.

3)

Tips: Når du først skal lage en hjemmeside. Følg standarden så alle kan se den! :)

Skrevet
3)

Tips: Når du først skal lage en hjemmeside. Følg standarden så alle kan se den! :)

Og det er eit poeng alt for mange diverre ikkje har fått med seg.

Det beste er å utnytta dei unike mulighetane mediet gir, i staden for prøva å tvinga inn i kjente former som papirdesign der ein har full kontroll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...