Gå til innhold

Dyr på nyttårsaften

Anbefalte innlegg

Gjest SheWolf
Skrevet

Hva gjør dere med dyrene på nyttårsaften? Jeg tenker, for å se til at de ikke blir helt livredd rakettene.

Jeg har helt noia, dette blir min første nyttårsaften med hunden min, og etter sist nyttår har jeg panikk for hva som KAN skje.(Vi så en livredd liten elghund bli påkjørt og drept av bil i stor fart) Og jeg vil gjøre mest mulig for å unngå at min hund skal få slik panikk som denne tispa hadde.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha hunden inne, i et rom med trukket for gardinene. Oppfør deg helt normalt, se en film med litt ekstra høy lyd. Ikke trøst hunden (det er det dummeste du kan gjøre). Og ikke ha noia og tenkt at hunden får panikk. Gå en god tur med hunden før smellene starter, og ha ikke hunden løs og ikke ta med hunden ut når det smeller. Pass på at hunden ikke smetter ut hvis dere skal ut.

Ingen hunder bør være alene på nyttårsaften.

Det mange mange gjør feil er at de trøster hunden når den blir redd. Nyttårsaften skal være helt normalt. Bjeffer hunden, ignorer den. Gjemmer den seg under sofaen, ignorer den. Gjør alt som du pleier og ikke gi hunden oppmerksomhet (av noe slag) når den er redd. Uansett!! Senk skuldrene så går det nok fint. De fleste oppegående hunder takler nyttår helt fint så fremt eier oppfører seg normalt ;)

• Liker 5
Gjest Funky Punk
Skrevet

For det første; ikke vær redd.

Om du stresser fordi du er redd for hva som skal skje eller for at hunden skal få panikk...ja da vil hunden mest sannsynlig bli redd også.

Jeg er alltid hjemme med mine dyr. Ikke fordi de er så redde, men fordi jeg føler det er tryggest. Feste med andre kan jeg gjøre på mange andre dager.

Med nye dyr i huset så passer jeg på at de blir aktivisert godt tidlig på kvelden. Ellers oppfører jeg meg normalt og reagerer ikke dersom dyret skulle reagere på smell og bråk...bare fortsetter som før.

Om dyret derimot blir så redd at den peser og stresser mer enn hva jeg anset som normalt, så tar jeg med meg dyret til det mest lydsikre rommet i huset og legger meg for eksempel ned på gulvet sammen med dyret.

Aldri belønn negativ adferd ved å f.eks gi godbiter når den stresser seg opp. Gi heller når den stresser ned igjen

Skrevet (endret)

Vår hund er heller ikke veldig glad i smella på nyttårsaften så vi lar ho igrunn bare vær i fred og tusle rundt som ho vil, og jeg blir hjemme med ho hele kvelden så ho ikke er aleine.

Edit:

lufter ho før det verste begynner, men siden vi bor i Budapest så er det ikke så lett, for her holder de på hele dagen. Hvis jeg er våken, og rakettene avtar så lufter jeg ho en gang til på natta før vi legger oss.

Endret av maya86
Gjest SheWolf
Skrevet

Katten taklet det fint i fjor, så er spent på "valpen" i år... Men tror nok heldigvis det skal gå fint.

Det som er her jeg bor, er at det bestandig smelles raketter før 00.00, BESTANDIG. Og jeg er så redd for at jeg skal være ute å lufte han når det begynner å smelle, og at han da skal bli panisk, og igjen bli livredd når det virkelig smeller..

Gjest Funky Punk
Skrevet

Katten taklet det fint i fjor, så er spent på "valpen" i år... Men tror nok heldigvis det skal gå fint.

Det som er her jeg bor, er at det bestandig smelles raketter før 00.00, BESTANDIG. Og jeg er så redd for at jeg skal være ute å lufte han når det begynner å smelle, og at han da skal bli panisk, og igjen bli livredd når det virkelig smeller..

Har du mulighet til å ta bilen til et sted litt utenfor da?

Det pleier jeg å gjøre med min hund siden det smeller sånn rett utenfor her hele kvelden.

Kjører opp til skauen og lar henne få løpe, spise pinner, leke og kose seg :)

Skrevet

Mye fysisk og mental trening før det værste av smellinga begynner.

IKKE vær så engstelig.Tenk på at hva du gjør og hvordan du oppfører deg smitter over på hunden.

Vært avslappa,det går bra.De fleste valper er ikke født dritnervøse.

Om det skulle smelle når dere er ute,ikke reager.Lat som ikkeno,fortsett med turen.

Tror nesten du skulle hatt valium til deg selv jeg gitt :fnise:

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Ja og IKKE fall for fristelsen til å oppsøke veterinær for beroligende til hund!! Aldri!!

Husk da at hunden ser tilsynelatende rolig ut, men innvendig er den enda mer stresset enn hva den ville vært uten beroligende

• Liker 4
Skrevet

Ja og IKKE fall for fristelsen til å oppsøke veterinær for beroligende til hund!! Aldri!!

Husk da at hunden ser tilsynelatende rolig ut, men innvendig er den enda mer stresset enn hva den ville vært uten beroligende

Det finnes noen beroligende til hund,som ikke er slik de gamle var.Da hunden var neddopet men kunne ikke stikke av og gjemme seg.Nå finnes bl.a DAP. som ikke er type medsin direkte,men et hormon.

Samt noen medisiner som kan roe ned,uten å påvirke hundens evne til å flytte på seg

Gjest Funky Punk
Skrevet

Det finnes noen beroligende til hund,som ikke er slik de gamle var.Da hunden var neddopet men kunne ikke stikke av og gjemme seg.Nå finnes bl.a DAP. som ikke er type medsin direkte,men et hormon.

Samt noen medisiner som kan roe ned,uten å påvirke hundens evne til å flytte på seg

Jeg tenkte ikke på at hunden ikke klarer å fysisk flytte på seg, jeg tenkte på mer slike piller som gjør at de blir veldig stresset inni seg, men ikke klarer å uttrykke dette.

Husker ikke navnene på alle disse pillene i dag, men jeg anbefaler virkelig å holde seg langt unna dem.

DAP er jo noe helt annet.

Gjest SheWolf
Skrevet

Beroligende til hund er ikke aktuelt her nei, men til meg selv hadde kanskje ikke vært så dumt :fnise:

Neida, skal gå fint! Tar eventuelt å kjører til en eller annen øde plass, får tenke på hvor! Har jo god tid til det så! Men om det ikke blir aktuelt, dekke for vinduer, late som ingenting, ha TV'en på HØYT? Noen andre tips?

Gjest Funky Punk
Skrevet

Beroligende til hund er ikke aktuelt her nei, men til meg selv hadde kanskje ikke vært så dumt :fnise:

Neida, skal gå fint! Tar eventuelt å kjører til en eller annen øde plass, får tenke på hvor! Har jo god tid til det så! Men om det ikke blir aktuelt, dekke for vinduer, late som ingenting, ha TV'en på HØYT? Noen andre tips?

Trenger ikke å ha TV`en på kjempehøyt :)

Du kan jo drive med litt lek og søk. Gjemme godbiter rundt omkring, fylle en kong med noe godt som den kan holde på med litt.

Skrevet

Begynn med nyttårsrakett lydopptak med engang.

Ha det først lavt i bakgrunnen til hunden blir vant, så skrur du opp lyden og slik fortsetter du fremover til det er ganske høyt.

Når nyttårsaften ruller rundt så er hunden vant med smell.

Når det kommer til lyset rakettene lager så ville jeg bare trekt for gardinene.

• Liker 1
Skrevet

I fjor gikk hestene våre på utegang, da satt vi på de ekstra refleks... Bikkja var nedi kjelleren i fjor. Syns det er generelt på bikkjer at de blir litt mer redde når de blir eldre..?

Gidder ikke å pakke bort dyra bare fordi det smeller litt jeg, de er som regel redde fordi vi går rundt og er redd for at de skal bli redde =P

Skrevet

Gamlehunden vår måtte vi forresten passe på når vi skøyt opp raketter av en eneste grunn: Hu sku ta pinnene =D

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Siden jeg bor i byen ble min veldig skuddredde hund så vant til raketter før nyttårsaften, at hun tok det med større og større ro. Men jeg stakk allikevel alltid vekk fra byen på nyttårsaften. Og som flere over her skriver - jeg lagde aldri noe stort nummer av rakettene. Bare overså det lille vi så.

Jeg hater raketter forresten. Det er grusomt å se alle fuglene i byen som flyr vettaskremte rundt og dør av sjokk og skader. Det er alltid masse døde fugler rundt om i byen dagen derpå :(

• Liker 2
Gjest SheWolf
Skrevet

Jeg er også en smule redd raketter, det er det som er tingen her :dry:

Han er redd høye lyder, var på fjellet i dag, og det var noe sprenging på andre siden av fjellet, laaangt nede. Og det smalt som bare pokker(var ikke beredt på dette), og han NEKTET å røre seg. Drev bare å gjemte seg unna i steiner og huler..... Men her var det jo et voldsomt ekko også, da... Kan jo være det som var skummelt.

Skrevet

Jeg har selv en hund som er veldig redd for raketter og som løp og gjemte seg bak juletreet når det begynte å smelle i fjor. Tok den bare med inn på det minst lydhøre rommet hvor den gjemte seg bak vaskemaskinen til det hele var over.

I år har jeg trent mye med lydopptak, blant annet dette:-

Hunden har gradvis blitt mer avslappet så forhåpentligvis takler den nyttårsaften bedre i år.

Om du er redd for at hunden ikke skal takle smellene, kan du trene ved hjelp av det lydsporet jeg linket til slik som Chin beskrev.

Den andre hunden er helt avslappet i forhold til raketter, så den pleier å være med oss ut. I fjor lå den forøvrig inne sammen med den stressede hunden, men å bli tvunget inn for å støtte nervevraket i stedet for å være ute synes den ikke noe om :jolie::fnise:

Skrevet

Jeg har aldri gjort noe ut av det med hundene mine. Den ene er vàr på lyder, men jeg later som ingenting. Går en lang tur tidlig på nyttårsaften langt inne i skogen så hundene er gode og fornøyde utover kvelden, men de får tisseturer i bånd flere ganger utover dagen/kvelden. I bånd fordi jeg ikke tar sjansen på at de stikker av, eller at de skal ta det farlige. Når vi er inne korrigerer jeg om de bjeffer på smell ute, de får ligge på plassen sin.

Finn deg en bok å lese i... og gjesp masse ;)

Anonym poster: 85ce8d57174abc687ef9eedd545ac1f4

Skrevet

For all del, ha bånd på hele dagen!! Pappa mistet hunden for noen år siden da noen skjøt raketter opp midt på dagen, hunden kom aldri tilbake... :-/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...