Myrsnipa Skrevet 5. desember 2012 #1 Skrevet 5. desember 2012 Jeg og samboer lurer på om vi skal gifte oss eller ikke. Inntil nå har vi ikke hatt noe ønske om dette, men så ble det mye snakk om rettigheter,arv, skatt osv osv. Rett og slett økonomiske "fordeler" hvis man kan kalle det det. Vi kan jo selvfølgelig lage samboer avtale også, men vil jeg da få samme rettigheter som gift, ved feks. et dødsfall? Vi ønsker å sikre oss våre verdier, da er vel giftemål "letteste" løsning? Tenker også på at det et stor forskjell i lønnen vår. Jeg er veldig usikker på hva som er beste løsningen. Kan noen si hvilke fordeler det er som gifte? Vi har ikke barn. Hvordan kan man alternativt gjøre det for å sikre verdiene? Jeg ønsker ikke at familien til min samboer skal kunne komme hjem hit og bare forsyne seg av alt de vil, hvis han skulle falle ifra. Jeg ser litt worst case senario nå da, men det er jo greit å være sikker. Koster det mye å dra til byfogden å bli gift? Jeg og samboer har vært sammen lenge, og vi elsker hverandre, så kunne godt ha vært gift for lenge siden hvis vi bare hadde vært interessert i det. Har liksom ikke tenkt så mye på det, eller hatt den store drømmen om det. Men nå begynte vi begge å snakke litt mer om dette.
Gjest kiara_pusen Skrevet 5. desember 2012 #2 Skrevet 5. desember 2012 Nei, det holder ikke med en samboerkontrakt. Les ekteskapsloven nøye - den er hovedgrunnen til at de fleste gifter seg idag. Vi hadde hatt det fint som samboere; men hadde han dødd idag hadde ikke jeg sittet igjen med noe av forsikringer eller annet, han tjener mye mer enn hva jeg gjør. Han skal dessuten ha noe på særeie og slike ting, og det går automatisk dersom vi er gift. Skattefordeler er det også. (forusetter at vi allerede er gift). Stygt sagt sikrer jeg meg ved å insistere på at vi gifter oss slik den økonomiske situasjonen er pr idag. Dessuten koster det ingenting å gifte seg. 2
Petalouda Skrevet 6. desember 2012 #3 Skrevet 6. desember 2012 Dersom ingen av dere har barn kan dere lage de avtaler dere vil. Om dere ikke lager avtaler og er uten barn vil hans foreldre være hans livsarvinger og dermed arve han. Om dere er gift uten avtale vil foreldrene hans fortsatt være hans livsarvinger og arve deler av hans verdier. Derfor er det viktig for folk uten barn å lage skikkelige testamenter. 2
Myrsnipa Skrevet 6. desember 2012 Forfatter #4 Skrevet 6. desember 2012 Takker for svar. Men hva menes med gift uten avtale? Altså uten testamente? Må man som gift skrive testamente, hvis ikke kan hans slekt arve hans verdier? VIl et testamente UTEN at vi er gifte, være like gyldig som testamente som gifte? Hvis vi er gifte vil da all lån og forsikring være begges, selv om det står i ett navn, mens nå er det samboer som eier det siden det står i hans navn og hvis han falt ifra ville jeg ikke vært forsikret selv eller mistet bonuser osv? Jeg vil vel som gift være ansvarlig for hans lån hvis han ikke betaler? Nå har vi delt økonomi, og vi har forsikret hverandre (livsforsikring). Vi har delt vårt boliglån i to.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #5 Skrevet 6. desember 2012 Vel, for menn er det ikke noen fordel å bli gift akkurat... Anonym poster: 3898dbead9dde04830c3e20b44ce45cf 1
Petalouda Skrevet 6. desember 2012 #8 Skrevet 6. desember 2012 Man får endret skatteklasse. hvor har du det fra?
Petalouda Skrevet 6. desember 2012 #9 Skrevet 6. desember 2012 Takker for svar. Men hva menes med gift uten avtale? Altså uten testamente? Må man som gift skrive testamente, hvis ikke kan hans slekt arve hans verdier? VIl et testamente UTEN at vi er gifte, være like gyldig som testamente som gifte? Hvis vi er gifte vil da all lån og forsikring være begges, selv om det står i ett navn, mens nå er det samboer som eier det siden det står i hans navn og hvis han falt ifra ville jeg ikke vært forsikret selv eller mistet bonuser osv? Jeg vil vel som gift være ansvarlig for hans lån hvis han ikke betaler? Nå har vi delt økonomi, og vi har forsikret hverandre (livsforsikring). Vi har delt vårt boliglån i to. Dersom arvereglene ikke passer for deg (eller for hvem som helst) må du (de) skrive testamente, uansett om man er gift eller ikke. En mann (eller kvinne) som er gift OG har barn har veldig liten råderett over sine verdier, det er veldig lite man kan testamentere bort til andre. En barnløs mann (eller kvinne) kan testamentere bort hva h*n vil til hvem som helst, i et testamente, uansett om han er gift eller ikke. Det finnes noe som heter pliktdelsarv, du burde sjekke det ut.
Gjest kiara_pusen Skrevet 6. desember 2012 #10 Skrevet 6. desember 2012 (endret) Jeg er hvertfall sikrere enn noengang på at ekteskap er veien å gå hvis vi skal stifte familie, noe vi ønsker. Sjekk ut denne TS, den svarer helt konkret på hva du spør om. http://www.magma.no/...sammenligninger Tok bare bort en feilopplysning i mitt innlegg. Endret 6. desember 2012 av kiara_pusen 1
Petalouda Skrevet 6. desember 2012 #11 Skrevet 6. desember 2012 Hvordan da endrer skatteklasse? De aller fleste i Norge har skatteklasse 1, gift eller ikke. 1
Petalouda Skrevet 6. desember 2012 #12 Skrevet 6. desember 2012 - med mindre man er enslig forsørger i utgangspunktet, da endres det fra 2 til 1. eller hvis man som vanlig lønnsmottager gifter seg med en person uten jobb, da får man skatteklasse 2 fordi man får forsørgeransvar
ablaze Skrevet 6. desember 2012 #13 Skrevet 6. desember 2012 Jeg ville gifte meg - for å bli familie på skikkelig. Jeg ville ha samme navn som han, jeg ville kunne kalle meg hans kone og han min mann, jeg ville ha den tilhørigheten - for at våre fremtidige barn skulle ha foreldre som var gift (for meg var dette viktig) - for at våre fremtidige barn skulle ha ett og samme etternavn som oss - for å ha alle rettigheter dersom noe skulle skje med en av oss 3
Myrsnipa Skrevet 6. desember 2012 Forfatter #14 Skrevet 6. desember 2012 Tusen takk for informativ link!
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #15 Skrevet 6. desember 2012 Man endrer jo skatteklasse når man gifter seg. Jeg er hvertfall sikrere enn noengang på at ekteskap er veien å gå hvis vi skal stifte familie, noe vi ønsker. Sjekk ut denne TS, den svarer helt konkret på hva du spør om. http://www.magma.no/...sammenligninger Det er tilfelle kun hvis det bare er den ene ektefellen som har inntekt. I de fleste ekteskap jobber begge parter, og har skatteklasse 1. Anonym poster: 6bea4a8b3e744b8c5b36828c8382c18a 1
Portvinpiken Skrevet 6. desember 2012 #16 Skrevet 6. desember 2012 En skifter ikke automatisk skatteklasse selvom en gifter seg, men om en av partene har forsørgeransvar vil denne kunne skattes i klasse 2.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #17 Skrevet 6. desember 2012 Jeg og samboer lurer på om vi skal gifte oss eller ikke. Inntil nå har vi ikke hatt noe ønske om dette, men så ble det mye snakk om rettigheter,arv, skatt osv osv. Rett og slett økonomiske "fordeler" hvis man kan kalle det det. Vi kan jo selvfølgelig lage samboer avtale også, men vil jeg da få samme rettigheter som gift, ved feks. et dødsfall? Vi ønsker å sikre oss våre verdier, da er vel giftemål "letteste" løsning? Tenker også på at det et stor forskjell i lønnen vår. Jeg er veldig usikker på hva som er beste løsningen. Kan noen si hvilke fordeler det er som gifte? Vi har ikke barn. Hvordan kan man alternativt gjøre det for å sikre verdiene? Jeg ønsker ikke at familien til min samboer skal kunne komme hjem hit og bare forsyne seg av alt de vil, hvis han skulle falle ifra. Jeg ser litt worst case senario nå da, men det er jo greit å være sikker. Koster det mye å dra til byfogden å bli gift? Jeg og samboer har vært sammen lenge, og vi elsker hverandre, så kunne godt ha vært gift for lenge siden hvis vi bare hadde vært interessert i det. Har liksom ikke tenkt så mye på det, eller hatt den store drømmen om det. Men nå begynte vi begge å snakke litt mer om dette. Hva om du dør da? Da kan din familie komme å ribbe han. Du trenger ikke å gifte deg. Siden dere har bodd sammen lenge, så er det rart at dere ikke har en samboerkontrakt allerede. Anonym poster: 3481e41ef19674e31338a02c0cb26b53
Gjest norah Skrevet 7. desember 2012 #18 Skrevet 7. desember 2012 Jeg ville gifte meg - for å bli familie på skikkelig. Jeg ville ha samme navn som han, jeg ville kunne kalle meg hans kone og han min mann, jeg ville ha den tilhørigheten - for at våre fremtidige barn skulle ha foreldre som var gift (for meg var dette viktig) - for at våre fremtidige barn skulle ha ett og samme etternavn som oss - for å ha alle rettigheter dersom noe skulle skje med en av oss Sikkelig familie og at det er viktig at barn skal ha gifte foreldre? Er det bare heterofile, gifte par som får lov til å kalle seg ordentlig familie - og alle andre er "ikke skikkelig familie"? Men til TS; jeg er gift, men ser ikke noe poeng i å være gift for det juridiske sin del da alt kan ordnes med avtaler/kontrakter. Vi eide bolig sammen og var sammen i 10 år før vi giftet oss, men hadde samme juridiske rettigheter før - fordi vi satte opp avtaler osv.
ablaze Skrevet 8. desember 2012 #19 Skrevet 8. desember 2012 Sikkelig familie og at det er viktig at barn skal ha gifte foreldre? Er det bare heterofile, gifte par som får lov til å kalle seg ordentlig familie - og alle andre er "ikke skikkelig familie"? Men til TS; jeg er gift, men ser ikke noe poeng i å være gift for det juridiske sin del da alt kan ordnes med avtaler/kontrakter. Vi eide bolig sammen og var sammen i 10 år før vi giftet oss, men hadde samme juridiske rettigheter før - fordi vi satte opp avtaler osv. Ærlig talt - jeg syns du tolker innlegget mitt veldig negativt. FOR MEG er det viktig at mine barn har gifte foreldre. For meg - alle andre kan gjøre hva de vil! Nei det er ikke bare heterofile, gifte par som kan kalle seg en familie. Det er opp til den enkelte å definere hva de føler er en familie. Homofile kan forresten også gifte seg og få barn sammen hvis de vil det og det er bare koselig synes jeg. Jeg personlig synes at foreldrene skal ha det samme etternavnet da jeg har tatt meg i å lure på om noen er gift pga navnet. Jeg vet det er mange i dag som er uenige med meg og som synes jeg er konservativ og gammeldags. Men FOR MEG er dette viktig. 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2012 #20 Skrevet 8. desember 2012 Man kan ordne alt juridisk så samboerskap bli likeverdig med ekteskap, men de færreste skriver samboerkontrakt og enda færre skriver testament i tillegg. Jeg har også selv sett ved dødsfall sett at en 100% gyldig samboerkontrakt ikke holdt ved dødsfall med forsikringsselskap fordi man ikke hadde testament i tillegg. Så om man velger å være samboere bør man sjekke at man er på trygg grunn juridisk om noe skulle skje, med ekteskap slipper man det-loven har allerede gjort det for deg. Anonym poster: 74493fe5f26eb78516e94b25c277de71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå