Gå til innhold

Sende pakke i posten uten å ruinere seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk litt sjokk i dag da jeg skulle sende en julegave til en venninne i posten, og de skulle ha 170,- for det. Det endte opp med at jeg ikke fikk sendt pakken ettersom jeg har svært dårlig råd, og ikke har lyst å bruke mer penger på porto enn gavens verdi.

Men pakken MÅ frem uansett. Finnes det noen alternativer? Pakkens dimensjoner er 38x12x20 cm, og jeg hadde tenkt å sende den som B-post, men den var visst for stor til det. Så da må jeg sende den som Norgespakke, som godtar pakker inntil 35 kg for 170,-. Og min veier 1,6 kg! Jeg synes det er helt sykt å måtte betale så mye.

Vet noen om det finnes noen andre løsninger? Det er snakk om noen bøker som evt kan pakkes i en mindre boblekonvolutt (men det koster 80-90 kr å sende en sånn konvolutt...) pluss noe garn (det er det som tar plass).

Anonym poster: fba8070ecf619425660ef2eecdde4bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan sende den som brev, for 1-2 kg som er over 7 cm tykk og/eller over 35,3 x 25 cm koster det 120 kroner ( 93,- for b-post).

Anonym poster: 79a807f065176befdfdcee09a88029d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den er for stor til å sendes som brev, lengde+bredde+tykkelse kan nemlig ikke være mer enn 90cm. Dumme meg trodde at det betydde at en pakke på 38x12x20 ikke gikk over den grensa, men joda - lengden/bredden/tykkelsen regnes nemlig ALLE veier (dvs lengde x 2 + bredde x 2 osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, de nye reglene til posten er helt kørka.. Det billigste pakkealternativet er den minste smartpostesken (140,-), men du får vel neppe plass i den, så da er det 170,- som er neste (smartpost medium eller egenemballert Norgespakke). Det er kanskje nesten så det lønner seg å sende to pakker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenemballert. Da betaler du kun for fraktkostnaden.

Anonym poster: a84ab351edfbbaa5503f1159b3132b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egenemballert. Da betaler du kun for fraktkostnaden.

Anonym poster: a84ab351edfbbaa5503f1159b3132b23

Den er egenemballert, i gråpapir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du pakker det inn i gråpapir og sender, burde det da ikke bli så dyrt?

TS skriver at den er for stor til å sendes som brev, og minste pris for egenemballert pakke er 170 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes også reglene er horrible. Forrige måned måtte jeg betale ÅTTI kroner for å sende en liten bok på 15*15*2 cm i en liten boblekonvolutt. Så denne gangen tenkte jeg å sende som b-post, men neida.

Jeg kan faktisk ta toget til stedet pakken skal til for 199,- (men det tar 27 timer...)... :ler:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du plass til bøkene i en SmartPost kovolutt? På tunge ting så er ofte disse det beste alternativet dersom man får plass til det man skal sende i en sånn.

Hva som lønner seg på garnet kommer an på den samlede vekten. Får du plass til disse i en C4 konvolutt og denne veier under 350 gram så ser det ut til å være billigst å sende den som vanlig brev. Veier den over 350 gram så bør du putte garnene også i en SmartPost konvolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på et annet postkontor/post i butikk, eller eventuelt kjøp frimerker for 93 kr og fiks det selv. For du kan sende pakken som B-post som vil koste deg 93 kr.

Det er rett at det for brevsendinger er en grense på 90 cm, men det gjelder da bare 1 x bredde +1 x høyde + 1 x lengde. Pakken din blir da 38 + 12 + 20 = 70 cm. De som hevdet at du ikke kan sende pakken som brev tok feil, og jeg syns egentlig at du bør kontakte Postens kundeservice og si ifra om det.

Du kan selv sjekke prisveilederen på posten.no

http://www.posten.no...er/prisveileder

Å kjøpe Smartpost-konvolutter går ikke. Boblekonvoluttene selges ikke lenger, og de vanlige Smartpost-konvoluttene har en grense på 2 cm tykkelse.

Anonym poster: 9059f673693e65053d8d1dd9abfdf9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Daenerys

Får du plass til bøkene i en SmartPost kovolutt? På tunge ting så er ofte disse det beste alternativet dersom man får plass til det man skal sende i en sånn.

Hva som lønner seg på garnet kommer an på den samlede vekten. Får du plass til disse i en C4 konvolutt og denne veier under 350 gram så ser det ut til å være billigst å sende den som vanlig brev. Veier den over 350 gram så bør du putte garnene også i en SmartPost konvolutt.

Det dumme er at disse ikke kan være mer enn 2 cm tykke lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på å komprimere garnet? Garnnøster tar stor plass og er mest luft :)

Har bestilt garn på nett og fått i posten, og den pakken var så flat at jeg trodde det var feilsending før jeg åpna den! Nøstene kom faktisk i en sånn smartpost konvolutt. De hadde nok brukt spesielle poser for å komprimere garnet i, men tipper du kan få god effekt av sånne ekstra sterke fryseposer og en støvsuger :)

Anonym poster: f41e75ea2b67e07835caf51223b96ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på et annet postkontor/post i butikk, eller eventuelt kjøp frimerker for 93 kr og fiks det selv. For du kan sende pakken som B-post som vil koste deg 93 kr.

Det er rett at det for brevsendinger er en grense på 90 cm, men det gjelder da bare 1 x bredde +1 x høyde + 1 x lengde. Pakken din blir da 38 + 12 + 20 = 70 cm. De som hevdet at du ikke kan sende pakken som brev tok feil, og jeg syns egentlig at du bør kontakte Postens kundeservice og si ifra om det.

Du kan selv sjekke prisveilederen på posten.no

http://www.posten.no...er/prisveileder

Å kjøpe Smartpost-konvolutter går ikke. Boblekonvoluttene selges ikke lenger, og de vanlige Smartpost-konvoluttene har en grense på 2 cm tykkelse.

Hmm, hvis dette stemmer så er jo det bra. Men jeg ser liksom ikke hvordan jeg skal greie å overbevise post-i-butikk om at dette er sant. :ler:

Men jeg kan jo ringe postens kundeservice på mandag og høre hva de sier. :)

Takk for svar alle sammen. Tror ikke jeg greier å komprimere garnet noe særlig uten noen solide poser. Får jeg det ikke sendt som B-post til ca 90 kr må jeg vel bite i det sure eplet og sende det som Norgespakke, og fra nå av kun kjøpe gavekort. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ringte nå jeg, og de sa at den skal kunne sendes som b-post. Så da prøver jeg på nytt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg greier å komprimere garnet noe særlig uten noen solide poser.

Ha de i en plastpose og sug ut lufta med støvsugeren!

Anonym poster: 003e80985863fb0c6355db6ce7d9d1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Hvis man skal gi bøker kan det lønne seg å bestille fra nett og få gaven pakket og sendt til mottaker av nettbokhandelen, f.eks adlibris.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende på posten målte ikke pakken i dag, så fikk den sendt avgårde til 93,-. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...