Gå til innhold

Hva menes egentlig med brunt sukker? Skal lage karameller

Gjest alille

Anbefalte innlegg

Jeg skal prøve denne oppskriften i helga tenkte jeg, og dro ut for å handle ingredienser i dag. Men så hadde de altså ingenting som kan kalles for lyst, brunt sukker på butikken.

Jeg har noe i skapet fra før av, det som heter "brunt farin". Kan det brukes? Så vidt jeg har skjønt er det ikke det som er "ekte" brunt sukker, men jeg har heller aldri hørt om lyst brunt sukker før heller, så gudene må vite hva det er. Kan jeg bruke sukkeret jeg har? Eller må jeg bare glemme karamellene? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Jeg skal prøve denne oppskriften i helga tenkte jeg, og dro ut for å handle ingredienser i dag. Men så hadde de altså ingenting som kan kalles for lyst, brunt sukker på butikken.

Jeg har noe i skapet fra før av, det som heter "brunt farin". Kan det brukes? Så vidt jeg har skjønt er det ikke det som er "ekte" brunt sukker, men jeg har heller aldri hørt om lyst brunt sukker før heller, så gudene må vite hva det er. Kan jeg bruke sukkeret jeg har? Eller må jeg bare glemme karamellene? :(

Jeg tror det kan være ment demerarasukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9369.jpg

Ja, kan jeg bruke den? Det er jo ikke lyst, og heller ikke det jeg forbinder med brunt sukker, men hva vet vel jeg. :P Det er det eneste som fås tak i her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg tror det kan være ment demerarasukker.

Det tror jeg også :Nikke:

"Brunt sukker" kommer i 3 varianter

Demerarasukker/brunt sukker

Uraffinert rårørsukker.

(Brunt sukker bør oppbevares på tett glass og for å holde det mykt kan det være lurt å legge skive rugbrød på toppen.)

Lyst/mørkt muscavadosukker

Dette er en annen type brunt sukker som har en del høyere innhold av sirup enn demerarasukker.

Store ujevne krystaller. Dersom det ikke er spesifikt oppgitt i oppskriften at det er muscadavosukker som skal brukes, og man ikke er en dreven baker, så ikke bruk dette sukkeret.

Smaker veldig godt i mnage oppskrifter, men er da spesifikt oppgitt som muscavadosukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tror jeg også :Nikke:

"Brunt sukker" kommer i 3 varianter

Demerarasukker/brunt sukker

Uraffinert rårørsukker.

(Brunt sukker bør oppbevares på tett glass og for å holde det mykt kan det være lurt å legge skive rugbrød på toppen.)

Lyst/mørkt muscavadosukker

Dette er en annen type brunt sukker som har en del høyere innhold av sirup enn demerarasukker.

Store ujevne krystaller. Dersom det ikke er spesifikt oppgitt i oppskriften at det er muscadavosukker som skal brukes, og man ikke er en dreven baker, så ikke bruk dette sukkeret.

Smaker veldig godt i mnage oppskrifter, men er da spesifikt oppgitt som muscavadosukker.

Så det vil si at det brune sukkeret jeg har ikke er riktig type brunt? I hvilke sammenhenger bruker man egentlig brunt farin til (det jeg har, som det er bilde av)?

Fant jo en oppskrift her inne som kun besto av hvitt sukker, vil det være bedre mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt brunt sukker av den typen du viste bilde av når jeg har laget karameller der det sto "brunt sukker" i oppskriften. Har aldri hatt noe problem med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Bruk nå det brune sukkeret du har, karameller blir det åkke som ;)

Og gode blir de helt sikkert også.

Kjør på, og gi oss en tilbakemelding på om de ble gode, vær så snill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre om noe med det samme?

:sjenert:

Må karamellene være i kjøleskap? Eller kan de pakkes inn i f.eks bakepapir og stå ute i en krukke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre om noe med det samme?

:sjenert:

Må karamellene være i kjøleskap? Eller kan de pakkes inn i f.eks bakepapir og stå ute i en krukke?

Hvis du får riktig konsistens på karamellene kan de stå ute i en krukke. Karameller som står i kjøleskapet er bare steeeinharde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mislykka. :( De smaker bittelitt brent. Så da har jeg ingenting å gi bort! Søren altså. :P

Endret av alille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror forøvrig det var da jeg smeltet det hvite sukkeret at det ble brent (det tok en halvtime bare å smelte det, og på to sekund var det plutselig litt brent???), så sånn sett kan jeg jo opplyse om at det brune sukkeret jeg brukte nok fungerte helt greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...