Gå til innhold

Kos deg med mat, da

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå syns jeg det er mye prat overalt om dietter, slanking og folk som må "holde seg tynne" i jula...

Jeg er så lei av alt det pratet! Kan vi ikke bare kose oss med mat? Ta litt sjokolade, pepperkaker og kose oss på kveldene med god mat. Det er desember- du kan ikke sitte å spise salatblader og slankepiller i desember! Det er bare trist.

Vet ikke hvorfor jeg skriver dette, måtte bare få det ut.

Ikke vær så bekymret- spis god mat og kos deg :) om du legger på deg er ikke det så grusomt

Anonym poster: 32d26b300c007e84281ae8467c0f93a4

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er for så vidt enig med deg i et par ting, jeg mener det er rom for litt av alt i et vanlig kosthold, men hva er så spesielt med desember?

Hvorfor er det så mye verre å ikke spise "sjokolade, pepperkaker og god mat" i desember, enn det er å ikke spise det samme i november eller mars?

Anonym poster: 40246724ddc4c270a1c9ed078374f360

• Liker 3
Skrevet

Fordi det er jul.

Anonym poster: 61fd4dc6d9f53b632f324417e6007063

Skrevet

Nå syns jeg det er mye prat overalt om dietter, slanking og folk som må "holde seg tynne" i jula...

Jeg er så lei av alt det pratet! Kan vi ikke bare kose oss med mat? Ta litt sjokolade, pepperkaker og kose oss på kveldene med god mat. Det er desember- du kan ikke sitte å spise salatblader og slankepiller i desember! Det er bare trist.

Vet ikke hvorfor jeg skriver dette, måtte bare få det ut.

Ikke vær så bekymret- spis god mat og kos deg :) om du legger på deg er ikke det så grusomt

Anonym poster: 32d26b300c007e84281ae8467c0f93a4

Virker faktisk som folk flest er negative rundt juletiden, syns det er rart jeg og, ting er ofte det du lar dem være. Spiser du sjokolade hver dag kun fordi det er desember så blir det selvfølgelig en kjip januar,men å unne seg litt ekstra godt i julemnd trenger ikke å være så ille vel?

Ofte så stresser folk med at det er store julebord og mange gaver som må kjøpes inn,men jeg selv bestemmer hvem jeg gir gave til og hvor jeg skal gå, så igjen, det blir hva du gjør det til..

• Liker 3
Skrevet

Helt enig, TS! Jeg er så lei av dette overhysteriet rundt mat. Det MÅ jo være lov å kose seg i blant (eller - akkurat når man vil!) uten å få spydige kommentarer. Selv om jeg er slank og glad i å trene, unngår jeg ofte å si til venner at jeg skal kose meg med sjokolade eller bakst - det blir jo sett ned på. Syns alle skal få lov til å kose seg når de vil, jeg! :)

• Liker 1
Skrevet

Fordi det er jul.

Anonym poster: 61fd4dc6d9f53b632f324417e6007063

Det er ikke jul hele desember.

"Alt med måte" er vel en grei leveregel, i desember som alle måneder ellers i året.

Anonym poster: 40246724ddc4c270a1c9ed078374f360

• Liker 3
Skrevet

Jeg skal sulte meg i julen. Gleder meg ikke akkurat.

Anonym poster: fee90ce107c238832b16b2743a858503

• Liker 1
Skrevet

Helt enig med TS. Det er ikke usunt å være litt usunn i blant. Fra gammelt av har da jula vært en tid for mye god mat, og den tradisjonen synes jeg vi skal holde på. Jeg elsker julekaker og har ingen verdens ting imot å spise én eller ti om dagen, det er tross alt desember, og ja, jula varer HEEEELE desember. Da rekker man å kose seg ekstra mye!!

Anonym poster: 5cec01e9e81402037b7b6b0ae9e0735b

• Liker 1
Gjest Darthoven
Skrevet

Er enig med TS. Det er hysteri. Det viktigste er at man spiser EKTE mat, koser seg på kjøkkenet og koser seg med skikkelig mat. Spiller ingen rolle om man bruker mye smør, lager fet saus eller dynker maten i vinagrette. Jeg er absolutt for sunn og ekte mat, men disse fanatikerne som ikke engang kan lage god mat er bare stakkarslige. Kjedelig kyllingfilet med pepper, ris og brokkoli. Jeg fyller heller kyllingen med feta, lager en oljete vinagrette, kliner over bacon og steiker poteter i ovnen enn å leve det der kjedelige treningshysteri-livet. Levde det i 7 år..ALDRI mer. Det absurde er at jeg ser like bra ut, og er sunnere inni kroppen nå enn da jeg levde som en munk.

• Liker 5
Skrevet

jeg holder på å slanke meg. Har gått ned 15 kg.. om jeg bare skulle spist pepperkaker og sjokolade hver kveld i en hel mnd så hadde jeg jo ødelagt alt. Julen er fra 24. desember til nyttårsaften mener nå jeg. Man kan ikke skylde på desember og derfor spise alt man vil? syns det blir feil, da er det veldig mange mnd av året som blir " det er jo sommer", " det er jo jul", " det er så kaldt ute, vil kose meg inne".. mange sånne unskyldninger for å spise snop og kose seg. Derfor jeg er overvektig hvertfall.. men denne desemberen skal jeg spise sunt og gå ned i vekt i desember. Skal kose meg i romjulen, men ikke heel desember.

Anonym poster: 2e177a0aff7f40467ae2d867ec292b1d

• Liker 2
Skrevet

jeg holder på å slanke meg. Har gått ned 15 kg.. om jeg bare skulle spist pepperkaker og sjokolade hver kveld i en hel mnd så hadde jeg jo ødelagt alt. Julen er fra 24. desember til nyttårsaften mener nå jeg. Man kan ikke skylde på desember og derfor spise alt man vil? syns det blir feil, da er det veldig mange mnd av året som blir " det er jo sommer", " det er jo jul", " det er så kaldt ute, vil kose meg inne".. mange sånne unskyldninger for å spise snop og kose seg. Derfor jeg er overvektig hvertfall.. men denne desemberen skal jeg spise sunt og gå ned i vekt i desember. Skal kose meg i romjulen, men ikke heel desember.

Anonym poster: 2e177a0aff7f40467ae2d867ec292b1d

Jeg er enig. Mange av de som mener alt av påpasselighet i desember er hysteri og dumskap og mangel på ferdigheter på kjøkkenet (!), har med all sannsynlighet null innsikt i hva det vil si å slite med overvekt. Det er lett å falle tilbake i gamle vaner, og jula trenger ikke å vare hele desember.

Anonym poster: 23371dd135d0512bbb5e0566eb99527c

• Liker 1
Skrevet

Det jeg ikke forstår er hvorfor noen skal bry seg med hva andre gjør. Du gjør som du vil og spiser som det passer deg, og jeg gjør som jeg vil og spiser som det passer meg. Enkelt og greit.

Anonym poster: 978c9df9e1408153e33a017dbff452c8

Skrevet

Er enig med TS. Det er hysteri. Det viktigste er at man spiser EKTE mat, koser seg på kjøkkenet og koser seg med skikkelig mat. Spiller ingen rolle om man bruker mye smør, lager fet saus eller dynker maten i vinagrette. Jeg er absolutt for sunn og ekte mat, men disse fanatikerne som ikke engang kan lage god mat er bare stakkarslige. Kjedelig kyllingfilet med pepper, ris og brokkoli. Jeg fyller heller kyllingen med feta, lager en oljete vinagrette, kliner over bacon og steiker poteter i ovnen enn å leve det der kjedelige treningshysteri-livet. Levde det i 7 år..ALDRI mer. Det absurde er at jeg ser like bra ut, og er sunnere inni kroppen nå enn da jeg levde som en munk.

Høres ut som du spiser lavkarbo. Og det er ikke noe galt med det. Snarere tvert i mot!

Men for å være helt ærlig skjønner jeg ikke hvorfor folk bryr seg om noen vil fortsette den sunne livsstilen sin i desember. Ja, det er forskjell på de som slanker seg på en idiotisk måte og dem som bare spiser sunt, men det betyr ikke at desember er en måned der alle skal spise pepperkaker, sjokolade og tylle i seg boller hele tiden.

Denne jantelov-påpassingen er akkurat det som ødelegger for mange av dem som klarer å etablere seg en sunn livsstil fremfor en kortvarig diett. Og de blir jaggu sablet ned de også.

Kom ikke her å tro du er bedre enn meg som spiser sunt!!!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det jeg ikke forstår er hvorfor noen skal bry seg med hva andre gjør. Du gjør som du vil og spiser som det passer deg, og jeg gjør som jeg vil og spiser som det passer meg. Enkelt og greit.

Anonym poster: 978c9df9e1408153e33a017dbff452c8

Greit det, men så har vi de som klager noe så inni helvete om at de ikke kan spise ditten og datten.

Slutt å klag, eller spis.

Endret av Chin
Skrevet

Stresser ikke i desember i det hele tatt. Jeg får ikke automatisk mer sult og mer behov for å geffle fordi det er "jul" eller "påske". Det er ikke en knapp som plutselig slås på fordi det plutselig er en høytid som befaler meg å spise hauger med drittmat som jeg ellers ikke spiser.

For meg er det julaften og 1. og 2. Juledag dager som handler om familie og festmiddager. Så disse tre dagene er det tradisjon med gode middager, men ellers på dagen så spiser jeg normal frokost, lunsj og kanskje et par småkaker og julenøtter på kvelden som snacks. Men selv om det er festmiddager så spiser jeg fremdeles bare til jeg er mett som jeg alltid gjør. Jeg spiser ikke mye mer middag enn ellers.

Da jeg var liten handlet eller ikke desember om å spise til jeg rullet. Det var lørdagsgodt som vanlig og kanskje siste uka før julaften så fikk jeg litt mer julebakst enn vanlig. Men i hverdagene var det sjokolade julekalenderen som gjaldt. For meg var det rått på få den lille sjokoladen hver morgen!

Skjønner ikke helt denne innstillingen om at "siden det er jul" så driter jeg i alt som heter sunn og næringsfull mat og eter til jeg ruller og fråtser som det ikke er en morgendag. Jeg blir direkte uvel av å spise masse fet mat og masse søtt.

Men jeg bryr meg fint lite om hva andre putter i seg. Det er deres sak. Men jeg deler ikke synet til dem som spiser som om de er bjørner som skal i hi bare fordi det er en høytid.

Gjest Tigress
Skrevet

Eg synest det er eit jævla mas om alt ein må kose seg med heile året, eg. Eg er nøydd til å passe på kva eg et heile året, for det er viktigare for meg å ha ein lett, sunn kropp som funkar enn å "kose meg" heile tida - det er vel opp til meg korleis eg vil kose meg vel? Det er ikkje slik at det ikkje er verdifullt for meg å ha ein lett kropp når eg driv med det eg elskar mest: å gå på fjelltur. All kos treng ikkje vere mat, og herrefred så mykje kosemat det er overalt heile tida!

Skrevet

Helt enig med Tigress!

Jeg foretrekker å kose meg med godteri/kaker/snacks på lørdager, og et par dager i julen, for jeg synes det blir mer kos da. Jeg trenger absolutt ikke kake og sjokolade hver dag, koser meg like godt med klementiner og te. Hater at folk skal prakke på meg ekstra kaker bare fordi det er desember.

Skrevet

Hvorfor må jeg spise kaker og drittmat i julen da? Hvorfor får jeg ikke lov å kose meg med salat? Jeg liker salat. Jeg eter til vanlig over et kg grønnsaker hver dag. Fordi jeg liker det. Det smaker godt, og er bra for kroppen, og gjør meg god og mett. Og ja, jeg plages når jeg i julen må ete i middagsselskaper hvor vertskapet har beregnet omtrent like mye grønnsaker på hele besøket som det jeg ville spist alene. Jeg vemmes over de fete sausene og alt sukkeret.

Hvorfor skal man drite i å holde vekten i julen, da? Om man er misfornøyd med kroppen sin, på hvilken måte får man det bedre om man eter pepperkaker og drikker gløgg så man legger på seg to-tre kg i julen, og blir enda feitere når man går inn i det nye året? Er det virkelig kos? Er det?

Det høres ikke ut som om du, ts, noen gang har slitt med vekten, eller dårlig selvbilde på grunn av for mye fett for kroppen.

Det høres heller ikke ut som om du setter pris på sunn mat. Det er nemlig fullt mulig å kose seg med sunn mat, men når man bare blir servert drit i besøker, så blir de av oss som liker å være sunne gjerne litt oppgitt.

Anonym poster: 5cfdd8f7483faa903c8fd838a6e29956

Skrevet

Hvorfor må jeg spise kaker og drittmat i julen da? Hvorfor får jeg ikke lov å kose meg med salat? Jeg liker salat. Jeg eter til vanlig over et kg grønnsaker hver dag. Fordi jeg liker det. Det smaker godt, og er bra for kroppen, og gjør meg god og mett. Og ja, jeg plages når jeg i julen må ete i middagsselskaper hvor vertskapet har beregnet omtrent like mye grønnsaker på hele besøket som det jeg ville spist alene. Jeg vemmes over de fete sausene og alt sukkeret.

Hvorfor skal man drite i å holde vekten i julen, da? Om man er misfornøyd med kroppen sin, på hvilken måte får man det bedre om man eter pepperkaker og drikker gløgg så man legger på seg to-tre kg i julen, og blir enda feitere når man går inn i det nye året? Er det virkelig kos? Er det?

Det høres ikke ut som om du, ts, noen gang har slitt med vekten, eller dårlig selvbilde på grunn av for mye fett for kroppen.

Det høres heller ikke ut som om du setter pris på sunn mat. Det er nemlig fullt mulig å kose seg med sunn mat, men når man bare blir servert drit i besøker, så blir de av oss som liker å være sunne gjerne litt oppgitt.

Jeg tror ikke TS mente det som kritikk mot de som spiser sunt. Selv har jeg fått avsmak på både godteri, brus og pepperkaker, og har faktisk ikke lyst på det. Derfor spiser jeg det ikke, det som derimot er trist er de som aldri kan unne seg en sjokoladebit i redsel for å gå opp 10 kg. Trenger jo ikke være hysteri rundt det heller. Tror nok det var litt mer det som var ment. Man trenger ikke få dårlig samvittighet av å spise litt godt Iblandt. Alt med måte.

Skrevet

Jeg tror ikke TS mente det som kritikk mot de som spiser sunt. Selv har jeg fått avsmak på både godteri, brus og pepperkaker, og har faktisk ikke lyst på det. Derfor spiser jeg det ikke, det som derimot er trist er de som aldri kan unne seg en sjokoladebit i redsel for å gå opp 10 kg. Trenger jo ikke være hysteri rundt det heller. Tror nok det var litt mer det som var ment. Man trenger ikke få dårlig samvittighet av å spise litt godt Iblandt. Alt med måte.

Da har jeg et helt annet inntrykk en ts. De aller fleste vil unne seg en sjokoladebit eller en pepperkake. Det folk derimot stresser med, er å holde det til nettopp en eller to. Med ørten besøker og anledninger i julen er det faktisk helt nødvendig å begrense seg om man ikke ønsker å legge på seg i julen. Jeg har selv opplevd å gå opp 2-3 kg i julen, da jeg var yngre og ikke så bevisst på kosthold, og kom hjem til ho mor i julen og ble utsatt for sju slag og sjokolade og marsipan og dadler og fikener og gløgg og julesnop og middager med feit saus hver bidige dag.

Det er det å måtte stå imot fråtseripresset/fristelsene som stresser folk og som får folk til å lage tråder som "hvordan holde vekta i julen". Ikke at de ikke har lyst til å ete én sjokolade, eller kose seg en eller to dager i julen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...