Gå til innhold

MÅ MAN OPPGI PERSONNUMMER?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal leie en leilighet i sverige og utleieren krever at jeg skal oppgi personnummeret mitt, dvs. 11 siffer.

i norge blir man jo frarådet å oppgi personnummer og jeg har aldri opplevd å måtte oppgi det til en utleier.

kan det være lovlig å kreve at man oppgir det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er vist mye mere normalt i sverige enn i norge. Jeg har opplevd å bli spurt om personnummer for å handle i svenske nettbutikker osv...

Skrevet

I sverige så er det mye mer vanlig å kreve personnummer enn i Norge, også lovlig forøvrig.

Personnummer er jo egentlig ikke sensitiv informasjon. Problemet er jo at det er så utrolig mange som bruker det til identifikasjon.

Skrevet

Personnr er da ment å brukes nettopp for identifikasjon? Er vel heller at det misbrukes for autorisasjon som er problemet?

• Liker 2
Skrevet

Personnr er da ment å brukes nettopp for identifikasjon? Er vel heller at det misbrukes for autorisasjon som er problemet?

Eh, ja :P
Skrevet

Veldig vanlig ikke Sverige, og trolig ikke noe skummelt

:-)

Anonym poster: d929ee44373295018bb00b8c18af50c0

Skrevet

Hyr du lägenhet från ett företag (vilket är vanligast) och inte från en privatperson så kommer de garanterat att be om personnr. Troligen gör de också en kreditkontroll för att se om du har betalningsanmärkningar, men även för att kunna se din deklarerade officiella inkomst och skulder. De vill se om du kommer kunna betala hyran/leie.

har du ingen historik med inkomst i Sverige eller har nytt jobb kan det vara vanligt att hyresvärden vill se intyg från en arbetsgivare att du har anställning och inkomst. Eller så kan de vilja se motsvarande uppgifter från Norge.

Uthyraren har rätt att neka dig att hyra om du inte bedöms ha tillräcklig inkomst eller betalningsanmärkning.

Personnr används för detta, men också för att DE ska kunna kräva pengar från inkasso eller kronofogde/namnsman om du inte betalar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...