Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å trene i dag. Og han som trente meg var kanskje litt ivrig i forhold til hvor dårlig form jeg er i. Jeg har sinnsykt vondt i låra etter bein-øktene, og kommer til å bli sinnsykt støl i morgen og overimorgen.

Er det noe som hjelper mot dette i det hele tatt?

Innbiller meg at å sykle rolig i morgen kan løsne opp. Er det innbilning eller er det noe i det??

Anonym poster: 380b4d2bd07d81cb9bcd56adc4d63e87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det hjelper med en lett joggetur, og tøying dagen etter en tøff økt. Men jeg har sett påstander her inne om at trening ikke hjelper. (jeg er ikke enig).

Ellers er det ingenting som sier at du ikke kan slenge i deg 1-2 paracett. Jeg gjør gjerne dette dersom jeg er veldig støl, noe som bare skjer en skjelden gang.

Skrevet

Jøss.. hjelper paracet? Det har jeg aldri tenkt over.. Kanskje en ide å ta det på fredag når jeg skal gå i høye hæler da hvis det er for ille.

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg syns det hjelper med en rolig økt dagen etterpå, f.eks lett jogg, rask gange, sykling eller lignende. Ellers er det bare å vente på at det går over ;)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Om det ikke hjelper på selve stølheten å ta en rolig økt og varme opp muskler, så kan det i alle fall hjelpe på restitusjonen så det, forhåpentligvis, ikke blir så langvarig.

Skrevet

Stølhet = du har revet opp og skadet muskelfibrene dine. De har gått fra fast biff til kjøttdeig. Eneste måten å reparere de på er å ikke trene mer før du slutter å være støl.

Anonym poster: 7b326926ba77b0998951e5d41006f854

Skrevet

Hmm.. da er det rart at det blir verre når man har sittet stille lenge enn om man er ute å går og holder musklene varme f.eks.

Skrevet

Tror nok det blir en liten rolig sykkeltur på lavest tyngde i morgen etter jobb ;)

Skrevet

Lett restitusjon dagen etter er aldri dumt. Og det kan hjelpe litt en stakket stund. Men det tar tid.

Det er som regel verst etter to dager :opplyser:

Skrevet

Det eneste som kan gjøre stølheten bedre er å øke blodsirkulasjonen og skape et miljø for restitusjon. Sistnevnte er noe man gjør på forhånd.

Massasje/tøying kan gjøre skaden verre, men det hjelper ofte på smertene. Det samme gjør bruk av NSAIDs (ibux/aspirin). Bruk av paracet har begrenset eller liten effekt siden det virker på en helt annen måte.

Man bør unngå alle former for smertestillende ved stølhet. De gjør ikke saken bedre. Snarere tvert i mot.

Lett restitusjonstrening som sykling/svømming/gå er noe mange trives med og det synes å ha en effekt på de med høyt treningsvolum. Det samme gjelder kompresjonstøy eller bind, varm-kaldbehandling og massasje av bindevevet.

Stølhet, eller de riftene man snakker om, oppstår stortsett bare ved statisk og bremsende muskelarbeid. Derfor framkaller enkelte øvelser mer stølhet enn andre. Utfall er f.eks. en versting.

Skrevet

Synes nesten det ble verre etter en rolig sykkeltur jeg.. Hvordan kan jeg øke blodsirkulasjonen i låra?

Gruer meg til i morgen! Det kan jo ikke bli verre enn dette vel? Og jeg som skal på julebord og gå i høye hæler :sukk:

Utfall og knebøy med ekstra vekter var visst litt for mye for en utrent frøken ;)

Synes det blir verre når jeg har sittet en stund, kjennes lettere når jeg har gått i noen minutter, før det stivner igjen.

Skrevet

Synes nesten det ble verre etter en rolig sykkeltur jeg.. Hvordan kan jeg øke blodsirkulasjonen i låra?

Massasje/egenmassasje, kompresjon, varme/kulde-bad, bevegelse av leddene med lav motstand og lav intensitet. Svømming gir en del av disse. Dersom kun finner et bad med mulighet for kaldt basseng og varmt basseng så har du en alt-i-ett-løsning.

Skrevet

Jeg har begynt å trene i dag. Og han som trente meg var kanskje litt ivrig i forhold til hvor dårlig form jeg er i. Jeg har sinnsykt vondt i låra etter bein-øktene, og kommer til å bli sinnsykt støl i morgen og overimorgen.

Er det noe som hjelper mot dette i det hele tatt?

Innbiller meg at å sykle rolig i morgen kan løsne opp. Er det innbilning eller er det noe i det??

For meg funker det med rolig jogging, så kan tenke meg at sykling gjør samme susen :)

Skrevet

Stølhet = du har revet opp og skadet muskelfibrene dine. De har gått fra fast biff til kjøttdeig. Eneste måten å reparere de på er å ikke trene mer før du slutter å være støl.

Anonym poster: 7b326926ba77b0998951e5d41006f854

Feil. Stølheten kan vare lenger enn det tar for dem å restituere, spesielt med noobs. En hviledag er mer enn nok, men det beste er å holde musklene varme med lett jogging, svømming etc. For meg blir stølhetstiden redusert med lett aktivitet.

• Liker 1
Skrevet

Ja, rolig trening og så tøyer man ut. Det hjelper meg hvertfall :)

Gjest Sunshine22
Skrevet

En rolig økt med lett jogging eller svømming er å anbefale:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...