Gå til innhold

Legevakt - hvor mye skal til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår er 2 år og har virusunfeksjon i munnen. Dvs blemmer som sviiir sånn at han ikke spiser. Har vært hos lege, men det er ingenting å gjøre. Fikk beskjed om å passe op å få i han væske og følge med på almenntilsyanden.

Men hvor dårlig skal denne almenntilstanden bli før man gjør noe mer..? Han er jo slappere og suterete, men av og til i farta og... Vanskelig!! Trenger tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe de på legevakta får gjort annet enn å eventuelt legge han inn dersom han blir underernært eller dehydrert. Det skal en del til før de gjør dette.

Du må nesten bare se an formen hans. Så lenge han er i farta så er han neppe så syk at det gjør noe.

• Liker 7
Skrevet

Sønnen vår er 2 år og har virusunfeksjon i munnen. Dvs blemmer som sviiir sånn at han ikke spiser. Har vært hos lege, men det er ingenting å gjøre. Fikk beskjed om å passe op å få i han væske og følge med på almenntilsyanden.

Men hvor dårlig skal denne almenntilstanden bli før man gjør noe mer..? Han er jo slappere og suterete, men av og til i farta og... Vanskelig!! Trenger tips!

Har han drukket noe?

Anonym poster: 5b43a2c945aedd42614ebfa08730d2d4

Skrevet

Får du i han væske? Mat klarer en unge seg uten, men væske må han ha.

Hvis han er "i farta" innimellom, er han ikke så dårlig at han trenger intravenøs ernæring enda, men husk det går ofte fort med små barn. Så følg godt med.

Gjest Violetta
Skrevet

Hvorfor legevakt? Hvorfor ikke fastlege?

• Liker 2
Gjest Guro, TS
Skrevet

Jeg tenker på innleggelse ja... Går selvfølgelig til fastlegen på dagtid, men sitter nå og vurderer legevakten. Får kanskje gi det en natt til.

TS

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg tenker på innleggelse ja... Går selvfølgelig til fastlegen på dagtid, men sitter nå og vurderer legevakten. Får kanskje gi det en natt til.

TS

God bedring med den lille.

Skrevet

TS

Hvis vi skal gi deg tips må du nesten svare på det vi spør om!

Anonym poster: 5b43a2c945aedd42614ebfa08730d2d4

• Liker 3
Skrevet

Så lenge han ikke blir skikkelig uttørket, har han det best hjemme. Sjekk at han ikke slutter å tisse. Hvis han fortsatt leker litt, prater og ikke ligger som et slakt, ville jeg sett det an.

Skrevet

TS

Det beste du kan gjøre er egentlig å se det an og heller ta kontakt med fastlegen i morgen dersom formen hans er forverret.

Blir han veldig syk iløpet av kvelden, så tar du selvfølgelig kontakt med legevakta, men dersom du får i han drikke, han tisser og er i farta en gang iblant, så er der ikke så mye legevakta for gjort uansett.

• Liker 4
Skrevet

Klarer han å drikker? Det er det viktigste :) Om han klarer å drikke så har apoteket slike flytende næringsdrikker for barn du kan prøve, så han kanskje kan få i seg litt. Ser ut som vanlige juicepakker med sugerør.

Anonym poster: 341e73d058bc4d8caccca2bd7f253532

• Liker 3
Skrevet

Du kan forsøke å smøre Corsodyl på blemmene med en q-tips et par ganger for dagen, det lindrer så han får i seg drikke. Syns heller ikke det høres ut som noe for legevakten så lenge han er i farta. Forøvrig beder å bruke fastlege enn legevakt til denne typen ting.

Anonym poster: e889f7372ade061eafd36146130aea6f

• Liker 2
Skrevet

Om han slutter å tisse og er helt apatisk, er det på tide å ringe Legevakta. Men det holder nok i massevis at du kontakter fastlegen nå i dag.

Anonym poster: 13629f7e7c0c173eb36363226564a870

Skrevet

Du bør få i han mye væske om mulig, og prøv å se på fargen til urinen. Er fargen lys og vannaktig drikker han godt og får i seg det han trenger. Er den derimot konsentrert og mørk gul kan dette være tegn til dehydrering, og da ville jeg dratt til legevakta! :)

God bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...