Gå til innhold

Hvordan vet man om katt er deprimert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom bare over tilfeldig at katter kan bli deprimerte, hvordan vet man dette? Og hvis det skjer - hvordan kan man forhindre dette eller få katten ut av en depresjon?

Anonym poster: 00bbfe9d1ceb7abc3a0c938ddbed2224

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Kos, menneskelig varme, omsorg, lek.

Dette vil høres helt 'koko' ut, men katter trenger også å 'bli sett'.

En deprimert katt, slik jeg kjenner det, bli passiv og utagerende. Kanskje til og med urenslig, - spesielt om den mangler menneskelig kontakt og varme (les: bekreftelse) og tilhørighet (noe som er dens eget revir hvor den føler seg trygg).

Skrevet

Det Lille-pus sa.

Katter trenger oppmerksomhet, lek og aktivisering for å ikke begynne å sture i en vinduskarm.

Er det to innekatter, aktiviserer de seg som regel selv, men kosen og menneskelig kontakt er fortsatt veldig viktig. De må kunne avsette lukten sin på deg for å overbevise seg selv om at det er deg de eier og at det er du som er den trygge, gode som det er godt å komme til når noe er litt kjipt.

For oss, som har en enslig semi-innekatt (hun vil aller helst ikke ut, men en og annen gang er det fint å ta en runde i sola, om vinteren nekter hun å gå ut døra), er det veldig viktig at vi aktiviserer henne og koser mye med henne når vi kan.

Vi er ofte hjemme på forskjellige tider, så her kan vi overlappe kosen, men når man er alene kan det bli vanskeligere.

Sitte på sofaen med laptop/bok/tv er en ypperlig unnskyldning for mosekos. Særlig om katten kan ligge helt inntil deg eller oppå deg, med muligheten til å bli klappet/klødd.

Aktivisering kan være så enkelt som laserpeker på gulv. Her i huset er det en særdeles yndet aktivitet.

Bare hun hører klirringen av nøkkelringen på laserpekeren, så begynner hun å speide bortover gulvet i reneste jaktmodus. :fnise:

Skumgummiballer, lekemus, alt mulig som beveger seg eller lager lyd, eller noe så simpelt som en liten bit krøllbånd er kjempemoro å leke med, særlig om noen hjelper til og gjerne holder igjen i andre enden. ;)

Har det vært litt lite kos, kommer hun resolutt opp på databordet eller i fanget når man sitter på sofaen og mjauer høyt og bedende. Her skal koses må vite!

Skrevet

Hva gjør man om man har en katt som ikke vil ha kos? Altså katten søker oppmerksomhet, men ikke vil bli tatt på og som er vanskelig å få igang til å leke.

Gjest Badebuksa
Skrevet

Hvis den trekker seg unna hele tiden (og pleier å være kosete og sosial) og bare ligger der og du ser den sturer.

Skrevet

Hva gjør man om man har en katt som ikke vil ha kos? Altså katten søker oppmerksomhet, men ikke vil bli tatt på og som er vanskelig å få igang til å leke.

Søker katten oppmerksomhet ved å legge seg ved siden av deg i stedet for å mase om å få kos, er det som regel nok å bare sitte der og småprate litt til katten innimellom.

Noen katter søker mer kos enn andre, enkelte katter vil helst ikke ha så mye klø/klappe-kos, men liker seg aller best hvis de får lov å ligge i sofaen ved siden av deg. Er katten vanskelig å få igang til å leke, eller ikke leker så mye generelt, er den nok svært så fornøyd med tilværelsen likevel, så lenge den maler, vasker seg og spiser/drikker som vanlig. :)

Skrevet

Søker katten oppmerksomhet ved å legge seg ved siden av deg i stedet for å mase om å få kos, er det som regel nok å bare sitte der og småprate litt til katten innimellom.

Noen katter søker mer kos enn andre, enkelte katter vil helst ikke ha så mye klø/klappe-kos, men liker seg aller best hvis de får lov å ligge i sofaen ved siden av deg. Er katten vanskelig å få igang til å leke, eller ikke leker så mye generelt, er den nok svært så fornøyd med tilværelsen likevel, så lenge den maler, vasker seg og spiser/drikker som vanlig. :)

Nå føler jeg at jeg er litt vanskelig, men hva om katten ikke maler eller vasker seg lite?

Skrevet

Da ville jeg først og fremst tenke at katten kanskje er syk, med mindre den alltid har oppført seg slik.

Er det noe som har oppstått i senere tid, ville jeg tatt katten med til vetrinæren for å utelukke hårballer eller andre ting som sitter fast et sted, evt andre årsaker som fører til at katten ikke oppfører seg "vanlig".

Har den aldri vært spesielt kosete, og det er normal adferd for denne katten, ville jeg forsøkt å innynde meg kattens gunst med en godbit eller ti.

Er katten ganske ung, kan det hende at den ikke har begynt å male noe særlig, og ikke helt har skjønt det der med vasking enda.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

En voksen katt som slutter å vaske seg, slutter å holde seg ren, skal til vetrinær asap.

Da er det noe alvorlig galt.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...