Lilje:) Skrevet 5. desember 2012 #1 Skrevet 5. desember 2012 Hei! Jeg studerer for tiden sykepleie (kommet halvveis), men kunne mer og mer tenke meg å bli programmerer. Hvilken linje må jeg gå? Og hva kan jeg forvente i lønn?Noen som studerer dette, eller har det som yrke og kan fortelle litt? Takk på forhånd!
Horge Skrevet 5. desember 2012 #2 Skrevet 5. desember 2012 De som programmerer har gjerne "systemutvikler" som tittel (system developer på engelsk), og er som regel utdannet ingeniør. Av skoler så er det nok NTNU som er mest kjent i Norge, men veldig mange høyskoler tilbyr linjer (bachelor) hvor du lærer å programmere. Du kan også ta informatikk ved universitet. Arbeidsmarkedet er bra, og du kan forvente høy lønn. Hvis du er dyktig og har stor arbeidskapasitet så snakker vi veldig høy lønn. Det er absolutt ikke uvanlig med 600'-800' for en seniorutvikler med den rette kompetansen. Du bør nok forresten starte med å lese deg opp på egenhånd, og helst forsøke å lære litt elementær programmering slik at du vet hva du går til. Det kan være at du oppdager at du heller vil bli grafisk designer, informasjonsarkitekt, interaksjonsspesialist og hva det nå heter. Dersom programmeringen gir mersmak, så er det nok heller ingen ulempe å kunne en del før skolestart, for mange av nerdene du får i klassen har nok kodet mye på gutterommet. Her kan du lese om tilbudet ved HiOA: http://www.hioa.no/Studier/TKD/Bachelor/Ingenioerfag-data.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #3 Skrevet 5. desember 2012 Det kan være et spennende yrke, og grunnlønna kan være veldig bra og man vil jobbe med mye forskjellig og mange forskjellige organisasjoner og mennesker. Men tenk også på at arbeidspresset er høyt, og arbeidsdagene vil jeg si er vanligvis lange. Kjenner mange som jobber nesten hele døgnet i prosjektperioder, så man må regne med svært lite fritid/egentid. Anonym poster: 6096f1d35f368ed52c60fa4049ae03b4
murray Skrevet 5. desember 2012 #4 Skrevet 5. desember 2012 Jeg er programmerer. Kan fortelle deg litt om hvordan det er Jeg gikk tre år på høgskole (ingeniør). Det stemmer ikke at du bør begynne å programmere allerede nå. Du lærer dette på skolen, både gjennom undervisning og prosjektarbeid. Du bør like å løse problemer og ikke være redd for å stå fast og ikke skjønne bæret Det er også veldig viktig å kunne kommunisere godt. Det er et yrke med mye teknisk "stammespråk" og derfor viktig å kunne snakke forståelig til de som skal bruke/har bestilt løsningen du lager. Er jente selv og vi trenger maange flere jenter i bransjen. Det er veldig mannsdominert. Bli med bli med Vet ikke helt hva lønna er som nyutdannet, men vil tippe en 450k Send meg gjerne PM om det er noe mer du lurer på.
murray Skrevet 5. desember 2012 #5 Skrevet 5. desember 2012 Det kan være et spennende yrke, og grunnlønna kan være veldig bra og man vil jobbe med mye forskjellig og mange forskjellige organisasjoner og mennesker. Men tenk også på at arbeidspresset er høyt, og arbeidsdagene vil jeg si er vanligvis lange. Kjenner mange som jobber nesten hele døgnet i prosjektperioder, så man må regne med svært lite fritid/egentid. Anonym poster: 6096f1d35f368ed52c60fa4049ae03b4 Dette stemmer kanskje for noen arbeidssteder, men absolutt ikke alle. Jeg jobber helt vanlige dager. Viktig å se etter arbeidsplasser som respekterer fritiden til folk.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #6 Skrevet 5. desember 2012 Dette stemmer kanskje for noen arbeidssteder, men absolutt ikke alle. Jeg jobber helt vanlige dager. Viktig å se etter arbeidsplasser som respekterer fritiden til folk. Da vil jeg si du er blant de heldigere. Klar over at det har blitt noe bedre de siste årene, men man kan faktisk si at arbeidspresset er høyt generelt sett, med dertil lange dager. Kanskje ikke alltid, men si ca 70% av året. Da mener jeg det heller ikke hjelper med bra grunnlønn med tanke på at mange bedrifter ennå baker inn overtid i grunnlønna. Anonym poster: 6096f1d35f368ed52c60fa4049ae03b4
Horge Skrevet 5. desember 2012 #7 Skrevet 5. desember 2012 Jeg gikk tre år på høgskole (ingeniør). Det stemmer ikke at du bør begynne å programmere allerede nå. Programmering er såpass kryptisk for de fleste, at det kan være vrient å vite hva man går til. Hvis man allerede har gått 1,5 år på sykepleien, og har tenkt å hoppe til noe annet, så vil jeg tro det er viktig å velge noe som ikke er helt skivebom. Jeg vil absolutt si det er en fordel at man har en liten formening om hva studiet går ut på, hvis ikke kan det bli en dyrkjøpt erfaring. I tillegg kan det altså være at man samtidig innser at man kanskje ikke vil bli systemutvikler, men noe annet i samme sfære. Det blir selvfølgelig litt annerledes hvis man kommer rett fra vgs og ikke har "brukt opp" "feilkvoten", men uansett er studiemessige bomskudd særdeles kostbart når man måler det i tapt inntekt og utsatt karriere. Valg tuftet på kunnskap blir ofte bedre enn gjetninger.
murray Skrevet 5. desember 2012 #8 Skrevet 5. desember 2012 (endret) Da vil jeg si du er blant de heldigere. Klar over at det har blitt noe bedre de siste årene, men man kan faktisk si at arbeidspresset er høyt generelt sett, med dertil lange dager. Kanskje ikke alltid, men si ca 70% av året. Da mener jeg det heller ikke hjelper med bra grunnlønn med tanke på at mange bedrifter ennå baker inn overtid i grunnlønna. Anonym poster: 6096f1d35f368ed52c60fa4049ae03b4 Mulig det var verre før, og i spillbransjen antar jeg arbeidspresset fortsatt er (veldig) høyt. Men når jeg leser stillingsannonser nå, synes jeg flere og flere velger å legge vekt på akkurat det med at det er viktig å ha et liv utenom jobben. Endret 5. desember 2012 av murray
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #9 Skrevet 5. desember 2012 Mulig det var verre før, og i spillbransjen antar jeg arbeidspresset fortsatt er (veldig) høyt. Men når jeg leser stillingsannonser nå, synes jeg flere og flere velger å legge vekt på akkurat det med at det er viktig å ha et liv utenom jobben. Ja, jeg håper da inderlig det. Har både jobbet som utvikler og jobber nå med mer driftsrettede ting. Men ønsker meg i bunn og grunn ut av bransjen på grunn av arbeidspresset, lange arbeidsdager og kravet om at man selv må holde seg oppdatert til enhver tid. Begynner å bli vanvittig sliten. Men,men. Tilbake til arbeid igjen... Anonym poster: 6096f1d35f368ed52c60fa4049ae03b4
murray Skrevet 5. desember 2012 #10 Skrevet 5. desember 2012 Ja, jeg håper da inderlig det. Har både jobbet som utvikler og jobber nå med mer driftsrettede ting. Men ønsker meg i bunn og grunn ut av bransjen på grunn av arbeidspresset, lange arbeidsdager og kravet om at man selv må holde seg oppdatert til enhver tid. Begynner å bli vanvittig sliten. Men,men. Tilbake til arbeid igjen... Anonym poster: 6096f1d35f368ed52c60fa4049ae03b4 Driftere opplever kanskje mer press enn oss programmere. Det er dere som må trå til om serverne, databaser og løsninger går ned. Og servere bryr seg jo ikke om klokka er 4 på natta eller 4 på ettermiddagen. Når det gjelder å holde seg oppdatert er det iallefall i de store byene gode miljøer for meetups, hvor man møter likesinnede og får faglig påfyll. Ellers er det konferanser rundt omkring i verden det er morsomt å gå på, hvis man har en vennligsinnet arbeidsgiver som dekker slikt 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #11 Skrevet 5. desember 2012 Driftere opplever kanskje mer press enn oss programmere. Det er dere som må trå til om serverne, databaser og løsninger går ned. Og servere bryr seg jo ikke om klokka er 4 på natta eller 4 på ettermiddagen. Når det gjelder å holde seg oppdatert er det iallefall i de store byene gode miljøer for meetups, hvor man møter likesinnede og får faglig påfyll. Ellers er det konferanser rundt omkring i verden det er morsomt å gå på, hvis man har en vennligsinnet arbeidsgiver som dekker slikt Jepp, det stemmer med driftere, men arbeidspresset var også høyt da jeg jobbet mer som utvikler. Uansett satser jeg på videreutdanning etterhvert, innen noe mer menneskelig. Bransjen er pill råtten, personlig er jeg ganske lei. Hadde jeg bare visst det jeg vet i dag for 10 år siden, så hadde jeg tatt en helt annen utdannelse i utgangspunktet. Anonym poster: 6096f1d35f368ed52c60fa4049ae03b4
murray Skrevet 5. desember 2012 #12 Skrevet 5. desember 2012 Jepp, det stemmer med driftere, men arbeidspresset var også høyt da jeg jobbet mer som utvikler. Uansett satser jeg på videreutdanning etterhvert, innen noe mer menneskelig. Bransjen er pill råtten, personlig er jeg ganske lei. Hadde jeg bare visst det jeg vet i dag for 10 år siden, så hadde jeg tatt en helt annen utdannelse i utgangspunktet. Anonym poster: 6096f1d35f368ed52c60fa4049ae03b4 Det var leit at du føler det sånn. Programmering er jo veldig artig! Har du vurdert å bytte arbeidssted?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #13 Skrevet 5. desember 2012 Det var leit at du føler det sånn. Programmering er jo veldig artig! Har du vurdert å bytte arbeidssted? Joda, men for min del tror jeg ikke det er det som er det grunnleggende problemet lenger. Jeg er generelt lei av å alltid måtte sette meg inn i nye ting, og bruke kvelder/helger/ferier på å jobbe i lange perioder. Bytter man arbeidssted må man uansett bruke mye tid på å sette seg inn i nye ting i begynnelsen, og det innebærer ennå mer overtid. Er selvfølgelig klar over at hvis jeg etterhvert velger en helt annen vei må jeg begynne litt fra "scratch" men det vil iallefall innebære å bruke mye tid på noe som ikke innebærer feilsøking av teknologi, kode som ikke kompilerer, servere/swither som feiler og alt annet man etterhvert kan spy av. Anonym poster: 6096f1d35f368ed52c60fa4049ae03b4
Lilje:) Skrevet 5. desember 2012 Forfatter #14 Skrevet 5. desember 2012 Tusen takk for alle svar hittil Jeg vet helt ærlig lite hva både studie og arbeid går ut på. Nettopp derfor jeg ville forhøre meg litt her inne. Må man være god i matte? Må man like/mestre å stå foran folk å snakke? Hva går en arbeidsdag ut på? :-) Takk igjen!
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #15 Skrevet 5. desember 2012 Tusen takk for alle svar hittil Jeg vet helt ærlig lite hva både studie og arbeid går ut på. Nettopp derfor jeg ville forhøre meg litt her inne. Må man være god i matte? Må man like/mestre å stå foran folk å snakke? Hva går en arbeidsdag ut på? :-) Takk igjen! Det kommer helt an på. Hvis man er en "ingeniørrettet" utviklet så bør man ha visse mattekunnskaper, men også dette varierer helt an på hva man satser på. Skal man f. eks utvikle et brukergrensesnitt eller være interaksjonsdesigner/implementerer behøver man ikke så mye matte. Skal man drive med vitenskapelig programvare der man utvikler modeller for f. eks klima eller medisiners påvirkning av kroppen så blir det med et mye mer matematikktungt. Kort sagt: Det varierer veldig. Likevel vil jeg påstå at basis tallforståelse/en viss basis matematikk er greit å ha med seg i bånn uansett. Om man skal presentere noe man har implementert/en ide/selge seg inn kommer helt an på hvor man jobber og på hvilket nivå. Er man ren utvikler i et firma på begynnelsen av en karriere har en ikke nødvendigvis så mye kundekontakt, da man implementerer etter spesifikasjoner. Det varierer i hvor stor grad man selv er med å påvirke spesifikasjonene. Noen bedrifter er flinke til å la sine arbeidere/utviklere ta del i definisjonsprosessen/kravspesifikasjon osv. mens andre dumper i fanget ditt. Er du konsulent og/eller lead developer må man i større grad regne med presentasjoner av konsepter/ideer/progresjonsrapporter o.l. eller rett og slett å selge seg inn hos kunder. Det er på dette nivået det blir veldig viktig å formidle kompleks kunnskap til folk som ikke nødvendigvis har innsikt i faget, og etter min erfaring skilles også klinten og hveten her. De virkelig dyktige - de som både behersker teknologien og sammenhengen den skal brukes i har en stor fordel her. På et slikt nivå bør en beherske begge delene. Det hjelper ikke å snakke med store ord hvis man ikke behersker teknologien og viser at man kan klare det, samtidig hjelper det ikke hvis man ikke får formidlet sine ideer og konsepter eller ikke greier å vise til relevans for de som skal ha tjenesten/produktet. Det finnes dusinvis av utviklere og man møter stadig større konkurranse fra land med langt lavere kostnadsnivå, så det å få gjennomslag for ideene kan bli avgjørende for karrieren. Anonym poster: 6096f1d35f368ed52c60fa4049ae03b4
Gjest cool_water Skrevet 5. desember 2012 #16 Skrevet 5. desember 2012 Jeg studerer informasjonsteknologi og erfaringsmessig så virker det som om det er mange som detter av studiet underveis fordi de egentlig ikke vet hva de går til. Jeg personlig syns det er et vanskelig studie, men utrolig interessant! Man lærer som andre tidligere har påpekt, alt fra scratch på skolen, men det er kanskje greit å ta noen tutorials på nettet og lese litt angående programmering generelt. Matte er veldig relevant f.eks. Vi har mye diskret matematikk f.eks. Om man har den logiske tankegangen så vil jeg si at man passer veldig godt til denne type arbeid. Vi har f.eks. et fag hvor vi lærer å lage apps som er kjempe gøy! Men anbefaler deg som sagt å kanskje se på tutorials og lese deg litt opp i programmering generelt. Vi begynte med java i førse året og benytter bruker fremdeles java i androidfaget og webutviklingfaget. Men har også hatt fag med C#, C++, python, html og haskell.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #17 Skrevet 6. desember 2012 Tusen takk for alle svar hittil Jeg vet helt ærlig lite hva både studie og arbeid går ut på. Nettopp derfor jeg ville forhøre meg litt her inne. Må man være god i matte? Må man like/mestre å stå foran folk å snakke? Hva går en arbeidsdag ut på? :-) Takk igjen! Som nevnt bør du like å løse problemer, og det er kanskje der matte-tankegangen kommer inn i bildet. Jeg hadde endel matte under studiene som jeg dessverre ikke har fått brukt noe (feks diskret mattematikk). Du trenger ikke stå foran folk å snakke, men dette er uansett noe man vokser på seg. Jeg har mye mindre problemer med dette idag enn da jeg feks gikk på vgs. Anonym poster: c235a0e2972cae38317219be90a08d46
Lilje:) Skrevet 6. desember 2012 Forfatter #18 Skrevet 6. desember 2012 Er det et krevende studie? Så klart har dette også mye å gjøre med hvor mye man kan fra før, og hvor lett man tar tingene. Men er det kjent for å være vanskelig/krevende/mye jobb?
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #19 Skrevet 6. desember 2012 Er det et krevende studie? Så klart har dette også mye å gjøre med hvor mye man kan fra før, og hvor lett man tar tingene. Men er det kjent for å være vanskelig/krevende/mye jobb? På mitt studie (informatikk) var det en del krevende. Ikke alltid innholdet i seg selv, men selv før kvalitetsreformen var det mange og store innleveringer i uka. Realfag/informatikk/ingeniørfag regnes for å være krevende studier da det krever stor egeninnsats. Man kommer som regel ikke unna å lese et par uke før eksamen hvis man ikke har jobbet noenlunde jevnt gjennom semesteret, skippertak er ikke mulig på grunn av mange og kontinuerlige innleveringer. Anonym poster: 6096f1d35f368ed52c60fa4049ae03b4
SmallTalk Skrevet 6. desember 2012 #20 Skrevet 6. desember 2012 Hei! Jeg studerer for tiden sykepleie (kommet halvveis), men kunne mer og mer tenke meg å bli programmerer. Hvilken linje må jeg gå? Og hva kan jeg forvente i lønn?Noen som studerer dette, eller har det som yrke og kan fortelle litt? Takk på forhånd! Det finnes flere veier til Rom, men den enklest er å enten ta en "dataingeniør"-utdanning eller å studere informatikk. De fleste høyskoler i Norge som har ingeniørutdanninger tilbyr datautdanning, imens informatikk er det litt færre som tilbyr. Alternativt så kan du bli en selvlært programmeringsguru, men dette anbefales ikke med mindre interessen for programmering er på ekstremt nivå og nerdetendensene dine like så. Personlig så er jeg utdannet dataingeniør og personlig så tror jeg det er en fordel å være utdannet ingeniør istedenfor informatiker. Er man ingeniør så blir man ansett for å være "potet" og man kan lettere pense seg inn på andre spor enn programmering dersom man skulle finne ut at dette ikke er det man ønsker å tilbringe resten av livet med. Er man informatiker så mangler man en del av fagene som gjør at mange bransjer anser ingeniører for å være "poteter" og man er mere låst. Programmering er mye rart, og finnes i de aller fleste bransjer. Noen bransjer (som f.eks spillbransjen) er kjent for å være pil råtten med mye overtid, dårlig lønn og dårlige arbeidsforhold. I andre bransjer så vil det å være programmerer (eller SW-utvikler som man vanligvis kalles) tilsi at man kan ha vanlige arbeidsdager og en arbeidsgiver som skjønner at man har et liv ved siden av jobben. Overtid må påberegnes til tider, men sånn er det som oftest uansett hva slags jobb man har. Lønna er normalt sett bra, og som i alle andre bransjer så varierer den med utdanning, erfaring og ansiennitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå