Philli82 Skrevet 5. desember 2012 #1 Skrevet 5. desember 2012 Hei... Jeg er superflink til å passe på tennene mine, pusser 2-3 ganger om dagen, ingen røyk og ikke godis.. Har aldri hatt hull (er 30 år), MEN nå har jeg begynt å miste små skall av fortennene mine.. Har extrem tannlegeskrekk, så derfor går jeg til tannlegen 3 ganger i året, slik at jeg ikke skal få noen store overaskelser.. Men nå viser det seg at jeg har visst syreskader på tennene mine.. Og i mitt hode så er tennene veldig gule.. (sikkert normalt gule kanskje..) Og jeg må innrømme at jeg drikker mye pepsi max til alle døgnets tider, så der er vel problemet.. Mitt spørsmål er som følger: Noen som har samme problem, og er det noen som har satt skallfasetter på tennene sine? dette ser da ut som en utrolig fin måte å fikse problemet på? Erfaringer?.. På forhånd takk!
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #2 Skrevet 5. desember 2012 Skallfasetter kommer i to ulike typer, men begge deler er forholdsvis dyrt og kommer ikke til å stoppe problemet med at du etser i stykker tennene dine. Slutt med pepsi max, det ødelegger både tenner og kroppen. Anonym poster: b5ab4a99fe4b97efd8c96b5a7aea986c 1
Philli82 Skrevet 5. desember 2012 Forfatter #3 Skrevet 5. desember 2012 Ja jeg har skjøne at det er dyrt.. Men regner med at det er verdt det... Og det stopper ikke problemet? Snakker du av egen erfaring nå, eller er du tannlege, eller er dette bare noe du mener høres fornuftig ut? Regner ikke med at de tilbyr dette hos nesten alle norges tannleger hvis ikke dette kan bote på problemet?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #4 Skrevet 5. desember 2012 Ja jeg har skjøne at det er dyrt.. Men regner med at det er verdt det... Og det stopper ikke problemet? Snakker du av egen erfaring nå, eller er du tannlege, eller er dette bare noe du mener høres fornuftig ut? Regner ikke med at de tilbyr dette hos nesten alle norges tannleger hvis ikke dette kan bote på problemet? Skallfasetter er bare et tynt skall som limes utenpå dine egne tenner. Ved etseskader er det ikke bare fronten av tannen som ødelegges, men hele tannen. Det hjelper lite å ha limt på skallfasetter den dagen tennene dine faller ut. Anonym poster: b5ab4a99fe4b97efd8c96b5a7aea986c 1
Philli82 Skrevet 5. desember 2012 Forfatter #5 Skrevet 5. desember 2012 Hva faen er du for en idiot.. Jeg spurte ikke om du kunne få det til å føles verre.. Herregud hva er problemet ditt.. Og tennene detter ikke ut om man har syreskader, da bør du sjekke faktaene dine litt bedre!! 1
sajk Skrevet 5. desember 2012 #6 Skrevet 5. desember 2012 Hei... Jeg er superflink til å passe på tennene mine, pusser 2-3 ganger om dagen, ingen røyk og ikke godis.. Har aldri hatt hull (er 30 år), MEN nå har jeg begynt å miste små skall av fortennene mine.. Har extrem tannlegeskrekk, så derfor går jeg til tannlegen 3 ganger i året, slik at jeg ikke skal få noen store overaskelser.. Men nå viser det seg at jeg har visst syreskader på tennene mine.. Og i mitt hode så er tennene veldig gule.. (sikkert normalt gule kanskje..) Og jeg må innrømme at jeg drikker mye pepsi max til alle døgnets tider, så der er vel problemet.. Mitt spørsmål er som følger: Noen som har samme problem, og er det noen som har satt skallfasetter på tennene sine? dette ser da ut som en utrolig fin måte å fikse problemet på? Erfaringer?.. På forhånd takk! Jeg hadde det akkurat som deg! Jeg drakk utrolig mye cola. Og hadde sikkelige syreskader på to fortenner (sentralene) Det var stygt og jeg hadde gule tenner. Jeg har nå satt på skallfasetter og det ser sikkelig bra ut. Som mine egne bare uten syreskader : ) Jeg drakk en del brus etter jeg satt de på også, men har nå sluttet mer og mer. Mine fasetter er enda ikke slitt, men det kan de bli. Et tips til deg. Siden du syns du har gule tenner. Er å bleke før du tar fasetter. For de kan ikke blekes. Snakke med tannlegen din først! For syreskader og bleking er ikke lurt uten samråd med tannlege! Med fasetter er det også minimalt med sliping av egne tenner før de settes på. Men hvis tennen dine er for slitt kan et annet anternativ være krone. Og da er det en mer borring. Men igjen tannlegen ser hva som er best for deg : ) Jeg jobber som tannhelsesekretær, hvis du har fler spørsmål så send meg gjerne en pm. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #7 Skrevet 5. desember 2012 Hva faen er du for en idiot.. Jeg spurte ikke om du kunne få det til å føles verre.. Herregud hva er problemet ditt.. Og tennene detter ikke ut om man har syreskader, da bør du sjekke faktaene dine litt bedre!! I tillegg til tannlegebehandling trenger du åpenbart psykolog. Ro deg ned fem hakk når noen prøver å hjelpe deg. Anonym poster: b5ab4a99fe4b97efd8c96b5a7aea986c 3
Philli82 Skrevet 6. desember 2012 Forfatter #8 Skrevet 6. desember 2012 "anonym", du prøver jo ikke å hjelpe meg, du driver jo med skremselstaktikk, og hva slags hjelp er det???? 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #9 Skrevet 6. desember 2012 "anonym", du prøver jo ikke å hjelpe meg, du driver jo med skremselstaktikk, og hva slags hjelp er det???? Etseskader er svært alvorlig og det burde du visst i utgangspunktet. Første bud er å slutte med det som gir problemet. Hjelpen består i å få deg til å innse realitetene. Det er helt tydelig at kosemosesvar ikke har noen effekt for da hadde du ikke vært her i utgangspunktet. Anonym poster: b5ab4a99fe4b97efd8c96b5a7aea986c 1
2shy Skrevet 6. desember 2012 #10 Skrevet 6. desember 2012 Kjære TS, Jeg er enig i at brus o.l er noe du må slutte med, det er kjent at det kan ødelegge tennene. Lær deg å like vann i stedet Jeg har selv skallfasetter på 6 tenner. Dette hadde ikke noe med etseskader å gjøre, men var av mer estetiske grunner. Det var dyrt, men det var verdt hver eneste krone. Det er mange år siden jeg gjorde det, den gang betalte jeg vel 20-25 000 kr. Det var ikke vondt, jeg hadde veldig tannlegeskrekk på den tiden. Er du redd kan du også ta beroligende. Det har holdt seg veldig bra, er vel 13 år siden jeg gjorde det, ikke hatt behov for vedlikehold. OBS, det viktigste med tannhygiene er forøvrig tanntråd, den er viktigere enn selve børstingen. Gjør begge deler morgen og kveld, forsiktig med mat og drikke som ikke er tannvennlige (brus, saft, juice, sukker), så gir du tennene de beste forutsetninger.
Philli82 Skrevet 6. desember 2012 Forfatter #11 Skrevet 6. desember 2012 Hei "2shy".. Takk for svar! Jeg liker vann jeg altså, men jeg har sluttet å røyke, og har slanket meg så den eneste "trøsten" jeg lot meg ha var da denne dumme pepsi max`en.. Men siden jeg fikk vite dette, så har jo brusforbruket minimert seg... Jeg pusser tenner 3 g daglig, tanntråd hver dag og munnskyll så tannhygienen er det ikke noe å si på.. Men satte du på fasetter bare oppe? eller er det slik at man før ta hele kjeften når man skal gjøre dette?.. Er det en stor prosess å gjøre dette, eller kan man ta alt i en smæle?
Philli82 Skrevet 6. desember 2012 Forfatter #12 Skrevet 6. desember 2012 "anonym", jeg skjønner jo selvfølgelig at man må slutte med det som gir problemet, og forebygge videre skade!!! Men mitt spørsmål i utgangspunktet var jo om andre hadde hatt samme problem, og hva man eventuelt kunne gjøre for å fikse opp i dette, og kanskje få tennene til å se litt penere ut! Har du hatt det problemet selv, siden du er så veldig engasjert, eller føler du bare for å blande deg opp i ting du kanskje ikke vet så mye om?
2shy Skrevet 6. desember 2012 #13 Skrevet 6. desember 2012 Hei "2shy".. Takk for svar! Jeg liker vann jeg altså, men jeg har sluttet å røyke, og har slanket meg så den eneste "trøsten" jeg lot meg ha var da denne dumme pepsi max`en.. Men siden jeg fikk vite dette, så har jo brusforbruket minimert seg... Jeg pusser tenner 3 g daglig, tanntråd hver dag og munnskyll så tannhygienen er det ikke noe å si på.. Men satte du på fasetter bare oppe? eller er det slik at man før ta hele kjeften når man skal gjøre dette?.. Er det en stor prosess å gjøre dette, eller kan man ta alt i en smæle? Jeg har bare fasetter oppe, tok kun de tennene som trengtes. Hele prosessen var gjort på èn gang. Først må man selvsagt til undesøkelse, ta avstøpning og målinger. Så selve påsettingen var gjort i en behandling
Philli82 Skrevet 6. desember 2012 Forfatter #14 Skrevet 6. desember 2012 Ok, det hørtes jo ikke avskrekkende ut i det hele tatt... Men måtte du file tennene dine først?
Bloodflowers Skrevet 6. desember 2012 #15 Skrevet 6. desember 2012 Hva enn du gjør, ikke blek tennene dine hjemme som en over her sa. Jeg er også utdannet tannhelsesekretær og anbefaler sterkt at du gjør det hos tannlegen da han evt. kan fraråde deg det, siden du har så mye syreskader. Det er også mye tryggere i og med at du egentlig ikke vet hva du driver med selv, hehe Men ja, minimer brusdrikkingen Og det er egentlig ikke nødvendig å pusse tre ganger daglig, så lenge du gjør det godt de to andre gangene Pass på at du venter i 1 helst 2 timer etter at du har drukket brus eller spist, før du pusser tennene, for om du pusser tennene rett etter at du har drukket (noe annet enn vann) eller spist, så er emaljen veldig sårbar, og du påfører bare ytterligere syreskader 1
Philli82 Skrevet 6. desember 2012 Forfatter #16 Skrevet 6. desember 2012 Hei bloodflowers.Takk for avsr!. Jeg bleket tennene mine hos tannlege for 2 år siden, men emaljen ville ikke ta fargen, og etter forsøk hjemme og hos han, så må jeg si meg 4000,- fattigere, og uten hvitere tenner.. Så been there, done that.. Jeg vet ikke om jeg har mye syreskader, men det er litt på fortennene, og på to av jekslene bak hvertfall... Har skjønt at jeg har en ganske ræva tannlege, som ikke har oppdaget dette før, så i morgen har jeg fått time hos en såkaldt spesialist i området der jeg bor. Så jeg håper han kan gi meg noen gode tips til hvordan jeg kan få mitt etterlengtete colgate smil!
Bloodflowers Skrevet 6. desember 2012 #17 Skrevet 6. desember 2012 Hei bloodflowers.Takk for avsr!. Jeg bleket tennene mine hos tannlege for 2 år siden, men emaljen ville ikke ta fargen, og etter forsøk hjemme og hos han, så må jeg si meg 4000,- fattigere, og uten hvitere tenner.. Så been there, done that.. Jeg vet ikke om jeg har mye syreskader, men det er litt på fortennene, og på to av jekslene bak hvertfall... Har skjønt at jeg har en ganske ræva tannlege, som ikke har oppdaget dette før, så i morgen har jeg fått time hos en såkaldt spesialist i området der jeg bor. Så jeg håper han kan gi meg noen gode tips til hvordan jeg kan få mitt etterlengtete colgate smil! Uff ja, det er sure penger! Har lyst til å bleke tennene selv, men har enda ikke helt klart å avvende meg av syre-drikker Har selv også syreskader, og endel på jekslene. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg ikke skjerpet meg med syre-drikking (brus, juice og fun-light, vann med kullsyre og smak osv) så måtte jeg få kroner, men jeg er enda ganske ung, så det kan godt hende at det var skremselstaktikk, ikke vet jeg. Uansett tar jeg det jo alvorlig, men vanskelig å skulle gå over til utelukkende vann! Håper du finner en løsning som gir deg det smilet du vil ha! Det har jo så mye å si for selvfølelsen Og forresten! Gratulerer med vektnedgang og røykeslutt!
2shy Skrevet 6. desember 2012 #18 Skrevet 6. desember 2012 Ok, det hørtes jo ikke avskrekkende ut i det hele tatt... Men måtte du file tennene dine først? Hm, det husker jeg ikke. Uansett så var det ikke noe som ble gjort som var forferdelig, alt gikk veldig fint. Det er jo en tidkrevende prosess, ikke gjort på en halvtime, avhengig av hvor mange fasetter du skal ha. Ta med deg musikk på øret og drøm deg bort
Gjest NozMonster Skrevet 6. desember 2012 #19 Skrevet 6. desember 2012 Skallfasetter kommer i to ulike typer, men begge deler er forholdsvis dyrt og kommer ikke til å stoppe problemet med at du etser i stykker tennene dine. Slutt med pepsi max, det ødelegger både tenner og kroppen. Anonym poster: b5ab4a99fe4b97efd8c96b5a7aea986c ødelegger kroppen? har du noen pålitelige forskning på denne påstanden din? TS: Bruk sugerør- enkelt og greit! 1
2shy Skrevet 6. desember 2012 #20 Skrevet 6. desember 2012 ødelegger kroppen? har du noen pålitelige forskning på denne påstanden din? TS: Bruk sugerør- enkelt og greit! All uavhengig forskning (som ikke er sponset av industrien) viser at aspartam kan få alvorlige konsekvenser. Det er linket til depresjon, angst, MS, og mye mer. F.eks ble ei i Norge diagnosert med MS, etter hun kuttet ut aspartam ble hun frisk http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6204462 Det finnes ufattelig mye informasjon om det på nettet, ikke stol blindt på hva mattilsynet godkjenner. http://www.medicinenet.com/artificial_sweeteners/page8.htm
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå