Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har går ferdig vgs til sommern, og jeg sitter igjen og lurer; hva nå?

Jeg går allmenn, og har psykologi og engelsk som fag.

Karakterene er ok.

Jeg aner ikke hva jeg skal bli! Jeg trenger noe som ikke er for lang utdanning, er så skolelei at det ikke er måte på og vil snart begynne å tjene penger...

Er det noen som vet om noen yrker som ikke tar så lang tid etter vgs, men er et "ordentlig" yrke (altså ikke å jobbe i butikk, men litt mer... langvarig.. ehh, dårlig forklart)

Jeg trives med mennesker, så har vurdert noe innenfor barneværnet?? Vet noen noe om dette? En jobb som ikke er dårlig betalt, men ikke krever laaaaang utdanning... (forventer ikke millionsummer her altså, bare ikke et liv hvor man må spinke og spare på alt..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

*

Endret av poppy
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg, jeg går også vg3 studiespes. Jeg har tenkt å ta et friår neste år. I løpet av dette friåret skal jeg ta lappen, jobbe (og spare penger itl studietiden slik at jeg slipper å jobbe mens jeg studerer), og reise litt. Jeg tror også jeg trenger et år på å finne ut hva ejg vil, det er et stort og vanskelig valg å ta!

Poppy: kan man ta exphil og exfac i løpet av friåret også trenger man ikke å ta det mens man studerer? I så fall må jeg vurdere det også!:)

Anonym poster: c805589071fde16611af54bc8f8e1e9e

Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg, jeg går også vg3 studiespes. Jeg har tenkt å ta et friår neste år. I løpet av dette friåret skal jeg ta lappen, jobbe (og spare penger itl studietiden slik at jeg slipper å jobbe mens jeg studerer), og reise litt. Jeg tror også jeg trenger et år på å finne ut hva ejg vil, det er et stort og vanskelig valg å ta!

Poppy: kan man ta exphil og exfac i løpet av friåret også trenger man ikke å ta det mens man studerer? I så fall må jeg vurdere det også! :)

Bør gå greit å ta det som enkeltemner, hvertfall ex. phil. Nå er jeg hakket over 30 og tok den gamle varianten av ex. phil. som var på 5 vekttall (15 studiepoeng i dag), men innholdet forandrer seg vel ikke så nevneverdig. Gammel gresk filosofi, logikk osv. er rimelig tidløst. ex. phil. er også felles for alle studier så vidt jeg kjenner til.

ex. fac. kan det være greit å tenke litt mer gjennom, da den ofte er fakultetsspesifikk på universitetene, dvs. at HF har en variant, SV har en annen slik at det tilpasses fagene på det aktuelle fakultetet/studiestedet.

Anonym poster: 3713569168796eb3efbdbf2a47bc10c5

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har tenkt på et friår, det skal jeg. Men etter dette er jeg så usikker! Jeg begynner å få nerver for om jeg velger feil, eller dropper ut eller noe....

Skole blir så tungt uten motivasjon og vidre planer...

Skrevet

Kjenner mange som dro til utlandet og tok exphil, med Gateway College. (http://www.gatewaycollege.no/)

Hvis du tenker du skal bli noe innenfor barneværnet, tror jeg barnevernspedagog og sosionom er tre års utdanning. Anbefaler hvertfall å ta et friår hvis du er helt blank, er jo mye man kan gjøre - Folkehøgskole, jobbe, reise osv. :)

• Liker 1
Skrevet

Poppy: kan man ta exphil og exfac i løpet av friåret også trenger man ikke å ta det mens man studerer? I så fall må jeg vurdere det også! :)

Skal mye til for å få nok penger til hele studietiden med et års arbeid. Pass ekstra på at du ikke bruker opp mye av pengene du tjener på tull og alt for mye reise, kjenner mange som skulle "spare opp penger" men hvor mye forsvant til unødvendige ting.

TS: Hva er en lang utdanning for deg? De fleste studier er 3 år. Virker kanskje lenge, men det går veldig fort!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...