Gå til innhold

Jeg kan for lite om det å være bifil. Hjelp meg litt her:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner nå at jeg kan alt for lite om det å ha en annen legning. Så jeg håper noen her kan opplyse meg litt =) Jeg har en venn som har kommet ut (kun ovenfor meg) som bifil.

Jeg har null problem med at menn liker menn, og damer liker damer. Og jeg er glad for at denne vennen min har kommet ut (iallefall ovenfor meg). Og jeg vil være glad for denne personens vegne uansett om h*n ender opp med en dame eller mann som kjæreste. Det viktigste for meg er at vennen min blir lykkelig:)

Men det med bifil har alltid undret meg litt.. Jeg har aldri hørt om en gammel dame eller mann (70-80 åra) som er bifil.

Så det har følt litt som at man ofte starter opp som bifil ( jeg vet ikke jeg, kanskje dette føles som en tryggere mykere overgang?) og kan leve som bifil i maaaaaaange år, men at man til syvende og sist ender opp enten som Homofil/lesbisk eller hetrofil.

Men her tar jeg vel kanskje feil?

Jeg vil på ingen som helst måte tolkes som et dømmende person. Det er samme for meg hva slags legning folk har.

Men jeg har bare lurt litt på dette med bifile. Fins det kanskje noen kjente gamle mennesker som kaller seg bifile ? :)

Jeg var forresten usikker på hvor jeg skulle poste denne tråden som noen må bare flytte den vis den hører til et annet sted :)

Anonym poster: 86348506f2484af9df0217979dc9a085

Anonym poster: ee713c94d95f01999c02f69027ded54f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt finnes det eldre bifile selv om du aldri har hørt om noen. Dette er en generasjon som risikerte å bli dømt og utstøtt dersom de innrømte å være tiltrukket av samme kjønn og den frykten er det ikke alltid like lett å kvitte seg med.

I tillegg var det ikke akkurat like vanlig å snakke åpent om seksualitet som det er nå. Kjenner du mange 80-åringer som legger ut om kjærlighets- og seksuallivene sine?

• Liker 7
Skrevet

Frida Kahlo var vel bifil "hele livet"? I hvert fall biseksuell, jeg vet at det er vanlig å skille mellom bifil og biseksuell på norsk, men finnes det et tilsvarende skille på engelsk?

• Liker 1
Skrevet

Frida Kahlo var vel bifil "hele livet"? I hvert fall biseksuell, jeg vet at det er vanlig å skille mellom bifil og biseksuell på norsk, men finnes det et tilsvarende skille på engelsk?

Nei.

• Liker 3
Gjest GirlDreamer
Skrevet

Det finnes et slags skille på engelsk og. Der snakker man om bisexual eller biromantic. Er man biromantic er man bare romantisk interessert men ikke seksuelt interessert i begge kjønn. F.eks kan en person være biromantic men heterosexual.

Skrevet (endret)

Å være seksuelt tiltrukket av begge kjønn heter bisexual, enten man forelsker seg i begge kjønn eller ikke, så det er ikke samme skille som enkelte bruker på norsk. Men jeg skal slutte å avspore.

Endret av Cathrine88
  • Liker 4
Skrevet

Det er noen som tror de er bifile før de oppdager hvilken legning de har, men ikke alle.

Anonym poster: 25880cbe65d38a87238238f11b69ef31

Skrevet

Bifil/seksuell betyr jo at han tenner/forelsker seg i samme kjønn. Det vil sikkert være noen som gjør overgangen til homofil ved å kalle seg bifil, men det gjelder langt fra alle.

Det er han selv som sitter med definisjonsmakten, hva han velger å kalle seg og hvordan han definerer seg. Den mest anvendte definisjonen på bifili er at en enten tiltrekkes romantisk og /eller seksuellt på samme kjønn.

Det kan hende at en tenner seksuelt på samme kjønn, men forelseker seg i motsatt. Det fins mange varianter...

Skrevet

Litt av problemet er vel at folk har ulike synspunkter/definisjoner på hva det innebærer å være hetero, homo, lesbisk, bi, etc. Handler seksuell legning mer om følelser og romantikk, eller sex og eksperimentering? Noen blir forelsket i begge kjønn, men tenner kun på det ene. Andre liker å ha sex med begge kjønn, men forelsker seg kun i det ene. Dessuten kan jo seksuelle preferanser også være tidsmessig flytende. Man kan foretrekke kvinner mens man er i tenårene/tjueårene, og helle mer mot menn når man runder førti. Tenk på alle bestemødre/bestefedre som kommer ut som homofile på sine eldre dager. Jeg er hundre prosent sikker på at en god del av dem egentlig er biseksuelle, men at de bare ikke har vært klar over at det faktisk er mulig å kalle seg det.

Jeg, som selverklært biseksuell, ser selvsagt på biseksualitet som en legitim legning, men jeg forstår at ikke alle ser det på samme måte. Jeg innser at de fleste vil se på meg som heterofil fordi jeg kun forelsker meg i gutter, og det må jeg bare leve med, uansett hvor frustrerende det er.

Skrevet

Takk for svar alle sammen =)

Du som skriver over her at besteforeldre generasjonen ikke er like åpene om slike ting da det var mye knyttet til skam i deres ungdomstid har sikkert rett. Kanskje det er derfor at jeg ikke har hørt om så mange gamle som er bifile.

Skrevet

Ts som skrev dette over her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...