Gå til innhold

På gråten etter ridetime.

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are
Skrevet

Som voksen mann som har totalt lagt om liv og livssil, tenke jeg å prøve meg på ridning. Du verden så morsomt dette var. Jeg gledet meg som en unge til hver tirsdag og kurskveld. Pleide å avslutte kvelden med pizza etterpå. Følte dette ga meg mye. Helt til nå, da jeg har kommet på kant med ridelæreren. Det begynte med at hun stilte seg negaiv til min ridevest. Hun har en røff tone og slenger litt sånn halvmorsomme kommentarer etter meg og selvfølgelig de andre på kurset. Jeg har lagt mye i dette. Leser mye om ridning og har et mål om å få råd til å ha egen dressur / spranghest en gang i framtiden. Nå føler jeg at jeg miser motet helt. Siste ridetiome fikk jeg ikke noe annet enn dårlige kommentarer . Hun ropte ut at nå glemmer du utvendige sjenkel igjen, du må rette opp ryggen, jeg blir så lei av å gjenta.Kjente at tårene holdt på å komme. Så mislykket jeg følte meg. Har snakket med flere etterpå, og de mente at ridelærerer ofte er litt tøffe og røffe i språket . Jeg burde ikke ta dette personlig.

Hva mener dere? har dere lignende opplevelser og hvordan klarte dere å fortsette?

Med hilsen fra:

Jon Are

Videoannonse
Annonse
Gjest RompeRusk
Skrevet

Jeg synes du burde ta opp dette med ledelsen av rideskolen. En ridelærer skal da ikke oppføre seg slik!

Ellers: Fint at du bruker ridevest! Når uhellet er ute, kommer du ikke til å angre :)

Og at du glemmer utvendig sjenkel og rygg skjer når du er nybegynner

• Liker 2
Skrevet

Kjenner meg litt igjen....unge frøkener som skal lære voksne folk.

Hvor er det du rir?

Anonym poster: d43b8498d7375dd0252ffc222bfcd123

Skrevet

Jeg har hatt ridelærere fra helvete! Siden jeg var en ung jente tok jeg det bare imot uten å si noe. Syns du skal snakke med henne. Fortell henne at du ikke finner deg i å bli snakket til på den måten. Det er også unødvendig å henge seg opp i hva slags vest du har.

• Liker 4
Skrevet

Syntes selv at ridelærere gjerne er litt røffe og tøffe ja og har ikke brydd meg stort! Men at hun roper har kanskje noe med at dere er i en stor hall? Det er ikke alltid like lett å prate på et lavt nivå er inne og man høres jop gjerne litt røffere ut når man roper!

Nå er vel kurset uansett snart slutt for i år så du kan jo håpe på en annen lærer neste år! Evt så tar du det opp med ledelsen!

Skrevet

Har hatt drittridelærere jeg og. Frekke og usympatiske.

Husker jeg var 15 år og skulle lære å ri. Fikk ikke til å få hesten til å gå da, og ridelæreren ble utrolig sur. Mente jeg ikke kunne ri. Mamma syns det var helt bak mål og sa iværtfall fra.

man skal ikke betale for å bli behandlet så dårlig. Syns du skal si ifra :)

Anonym poster: c953adb5b61dff619b4aeaff4b8ac92b

Gjest Silvermist
Skrevet

Jeg har gått gråtede fra ridetime i min ungdom.

Byttet ridetime og fikk ny ridelærer, problem løst.

Det finnes mange flinke ridelærere, og så finnes det noen som burde holdt seg unna mennesker og bare hatt omgang med dyr...

Om økonomien tillater det så vil jeg absolutt anbefale privattimer med kun deg og en instruktør. Det er veldig givende, og du lærer mye fortere.

Lykke til videre med ridingen!

• Liker 4
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Bare ikke slutt å ri på grunn av det!

• Liker 1
Skrevet

Jeg underviser selv og har ridd i mange år og man blir gjerne litt masete som ridelærer fordi det er de små tingene som er viktig, og man må repetere det konstant for at det skal sitte.

Dette er selvfølgelig ikke greit å være frekk mot elevene sine, man er som andre steder en betalende kunde som skal behandles godt.

Du får ta det opp med henne at du er en nybegynner og syns kommentarene hennes stikker litt. Det er ingen grunn til å være på gråten kjære deg :)

Jeg har fått etter meg at bena mine er ubrukelig, at jeg sitter krokrygget, om ikke jeg kan holde de jævla hendene mine i ro og jeg rir i dag MB dressur og 130 sprang.

Skrevet

Bytt kurs :) En av de dårligste lærerene jeg har hatt, var kjent for å være god på hesteryggen. Han var rett og slett en drittsekk mot meg, han pirket på de minste detaljer og jeg gledet meg alltid til å bli ferdig med timene. Det er klart det skal sies ifra, men når du føler lærerern pirker så mye at det er en lettelse å bli ferdig med timen, er hele poenget med å ri borte.

Skrevet

Bytt kurs :) En av de dårligste lærerene jeg har hatt, var kjent for å være god på hesteryggen. Han var rett og slett en drittsekk mot meg, han pirket på de minste detaljer og jeg gledet meg alltid til å bli ferdig med timene. Det er klart det skal sies ifra, men når du føler lærerern pirker så mye at det er en lettelse å bli ferdig med timen, er hele poenget med å ri borte.

Å være rett i ryggen og bruker sjenkler er jo ikke de minste detaljer her og ganske så viktig og det blir dessverre gjentatt til det uendelige fordi man glemmer det så fort og det er så viktig!

Skrevet

Finn en gjerne litt mindre stall som også driver terapiridning der eier av stallen er involvert i de fleste kursene hvis du blir tafratt så mye motivasjon av kurslederen du har nå. Det gjorde jeg selv, og du verden for en forskjell det var på de stallene.

Anonym poster: 341db631a7665fcc852a1a517262c374

• Liker 2
Skrevet

For å si det sånn, det finnes MANGE røffe, usympatiske ridelærere der ute, har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sittet med gråten i halsen og mest lyst til å slutte med hele opplegget. Men, ikke gi deg! Ofte er det detaljer som blir pirket på, som ikke er det viktigste. Skjønner allikevel at det er demotiverende å få så nedslående tilbakemeldinger. Du kan eventuelt prøve å ta det opp med henne, si i fra at hun gjerne må gi det konstruktiv kritikk, men du synes det blir litt mye når du føler deg kun blir negativ hakking. Selv hadde jeg sannsynligvis aldri turt da jeg var en nokså sjenert type før, hadde det derimot vært i dag... Det aller beste er vel å si i fra, eventuelt snakke med de andre og høre om det er flere som opplever det sånn, og snakke med henne med bakgrunn i det at det er flere av dere som synes timene kan være litt tøffe, og at motivasjonen til å holde på synker, i stedet for at dere får glede av det.

Lykke til, og for all del, ikke gi deg med ridningen! Det er en interesse du kommer til å ha så ufattelig mye glede av, selv om det til tider går i motbakke er det verdt det :)

Skrevet

Uten noens om helst erfaring med riding eller ridelærere; det skal da ikke være sånn at man får kjeft fra en trener når man betaler for tjenesten? Hadde boksetreneren min kjeftet på meg hadde jeg sagt fra at "jeg betaler faktisk lønna di; oppfør deg!"

At ting gjentas til det kjedsommelig må nok til ; men det er noe med tone og måte man gjør det på.Men la det nå ikke gå innpå deg; fortsett med det du trives med og kos deg med en fritidsinteresse som er sunn, sikkert kjempeartig og som du kan utvikle videre i mange, mange år! :-)

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at du er frustrert. Min opplevelse av ridelærere har vært svært varierende, men som regel vil de bare at du skal få det til! Når jeg ikke skjønner hva ridelæreren min mener stopper jeg hesten, og ber han kommer bort å forklare meg.

Noen timer går bare dårlig, og man har lyst til å grine og gi opp. Men da tenker jeg at jeg gjør jo dette fordi jeg synes det er gøy! Og snart kommer en god time igjen.

Ikke slutt på grunn av dette. Snakk med læreren, si at du gjør så godt du kan. Kanskje hun kan forklare nærmere? Dette med sits og vekt og sjenkler er jo svært viktig å lære siden det er utgangspunkt for all ridning. Hvis du ikke vil, så skift kurs eller stall?

Stå på og nyt hobbyen din :)

Skrevet

Bytt time og lærer, evt rideskole hvis det ikke løser seg. Men for all del, ikke gi opp på hobbyen din :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Et velkjent fenomen... jeg tror det er en god grunn for at jeg er personlig sterk - nemmelig alle disse brautende ridelærerene jeg har hatt opp igjennom tiden :fnise: Men det er dermed ikke sagt at det er OK å kjefte og smelle. Tvert imot er det utrolig mange dårlige rideinstruktører her i landet. Pedagogikk og people skills er ikke deres sterkeste side bestandig (hun jeg har ridd mest for har nesten alltid en gråtende ekvipasje på hver ridetime...). Men det finnes de med litt mer fornuft. Hestejenter kan ofte virke litt bøse da de har ansvar for hestenes velbefinnende og også tryggheten til både to- og firbente.

Om du synes det er vanskelig å ta opp face-to-face kan du jo sende de en epost? Og si at du trenger litt ekstra forståelse. Du har tross alt ditt å stri med og ridning for deg har betydd så enormt mye. Du trenger dette og du trenger forståelse.

Må også si at jeg synes det er helt supert at du rir. Virkelig. Og du får ha en gullerot i enden. En dag kan du ha din egen hest og ri for privat instruksjon. Det er virkelig noe helt annet. Da har du full kontroll på hvem som får lov å instruere deg og du kjører løpet selv.

Og det å ri krever at en er i balanse. Og enkelte dager er man rett og slett ikke i balanse (vi jenter sliter med hormonelle perioder, som ødelegger vår balanse) og da går det rett og slett ikke like bra. Men øvelse gjør mester og man må bare innse at enkelte dager er man ikke helt 100 % og man må rett og slett senke forventningene litt. For så å komme tilbake sterkere dagen etter.

Så ikke gi deg. Du er kjempetøff og kul, som rir. Stå på :hug:

Skrevet (endret)

Enig med de andre her, og veldig enig med Belle Gunnes ang dette med pedagogikk og omgang med mennesker, desverre ikke alle instruktører som er like flinke her.

Men for all del, slutt i alle fall ikke å ri! Jeg instruerer selv, og kan sikkert virke masete til tider. Men aldri frekk. Om jeg roper, er det gjerne fordi eleven/e er langt unna, og jeg kan rope å bli streng om folk er slem eller urettferdig med hesten (selv om det er en litt annen sak igjen), og virke litt gnagende om jeg for 20 gang gjentar noe med feks blikk, hender, hel eller sits osv. :fnise: Men igjen, ikke frekk, det er bare fordi jeg vil at eleven skal huske og lære. :)

Syntes du skal ta det opp med stallmesteren eller instruktøren, det er viktig at man fungerer med instruktøren sin. Jeg har hatt instruktører som har vært kjent for å være noen jæ***r opp igjennom tiden. Noen av de var rett og slett ikke noe særlig i mine øyne, andre har bare vært veldig engasjerte og krevd mye av elevene sine. Har også vært borti instruktører som har rabla fullstendig, jeg bytta fort for å si det sånn, det er en ting å pirke og kanskje virke streng/masete, det er en helt annen ting når man går fra timen å føler man ikke fikk noe ut av det annet enn en knekk i selvtilliten.

Lykke til videre, stå på! :)

Endret av Namine
Gjest SheWolf
Skrevet

Dette er utrolig typisk for mange ridelærere. Når jeg var yngre var det så mange ganger jeg var på gråten etter ridetimer, men som liten tør en ikke si i fra heller. Jeg synes du burde si i fra vist det er så ille at du vurderer å slutte å ri, og tar hun det ikke til etterretning, bytt kurs og ridelærer, eventuelt ta privatkurs :-)

Skrevet

En fordel med slike lærere er at hvis man faktisk tar til seg kritikken deres om RIDINGEN din så kan man lære utrolig mye! Jeg hadde en kjørelærer på bil som var kjørelæreren fra helvete.(Ikke helt det samme selvfølgelig, men det handlet jo om læring da også.)

Han kjeftet, gjentok seg selv mange ganger, var oppgitt, kom med delvis frekke kommentarer osv. Jeg hatet fyren, men dette gjorde at jeg skjerpet meg maksimalt til hver kjøretime og gjett hvem som bestod oppkjøringen med glans på første forsøk? Ja nemlig, meg. Man kan lære mye av konstruktiv kritikk, det kan av og til være de beste lærerne selv om de personlig er noen fjols.

Anonym poster: 66dbf0b61be608edf5235f4c3759de9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...