Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg bor rett ved et stort kjøpesenter. Det har nettopp blitt utvidet. Jeg kunne gjerne tenkt meg en jobb der og har søkt der tidligere, men har ikke hatt noe flaks. Og nå er det jul og da trenger de flere folk. Jeg har vært hjemmeværende i 13 år, så det er lenge siden jeg hadde jobb. Jeg har kun erfaring som butikkmedarbeider i dagligvarebutikk. Jeg har ikke førerkort. Jeg sliter psykisk og går nå til psykolog. Jeg får også aap fra nav. Jeg er rett og slett drittlei hele situasjonen og har lyst til å slutte hos psykologen ( er lei hele situasjonen angående psyken min og føler at jeg kjeder meg hjemme ). Men slutter jeg hos henne, så mister jeg retten til aap.

Og samboeren min har sagt jeg ikke får slutte hos henne før jeg har en jobb. Men jeg orker rett og slett ikke å gå til noe som heter psykolog i det hele tatt. Jeg er ufattelig lei. Men jeg har jo ikke noe valg tydeligvis pga samboeren. Fordi jeg nå får aap og vi har litt ekstra å leve for pr mnd....

Men jeg aner ikke hvordan jeg skal få meg en jobb. Jeg har ikke så mye bra på CV`en. Hadde kun strøjobber før jeg ble gravid og så har jeg vært hjemme med barn i 13 år. Har ingen referanser fra tidligere arbeidsgivere.

Er også inne på nav sine sider og ser etter jobber, men der finner jeg så og si ingenting...

Jeg vet ikke hvor jeg skal starte i denne smørjen.....

Endret av Kittykat
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke få arbeidstrening eller kurs via NAV?

Praksis i bedrifter hvor NAV betaler mens du jobber der er også vanlig.

Anonym poster: b596068ce4085a90a4a0cf902d0baa36

Skrevet

Kan du ikke få arbeidstrening eller kurs via NAV?

Praksis i bedrifter hvor NAV betaler mens du jobber der er også vanlig.

Prøvde meg på et kurs i fjor via nav, men endte opp med å slutte nettopp pga psyken. Jeg har lest noe om arbeid med bistand er ikke sikker på om det er noe for meg. Jeg skal ikke inn og snakke med saksbehandler før etter nyttår heller...

Skrevet

Vel, kanskje du bare er for syk til å jobbe, da.

Skrevet

For tiden er det jo mye jobber som pakkemedarbeidere på sentrene. Mulig du er for sent ute, men du kan jo høre?

Anonym poster: f7552c925e689d48a8d5aa8038cd6a15

Skrevet

Vel, kanskje du bare er for syk til å jobbe, da.

Hvordan kan jeg være for syk til å jobbe når jeg vil jobbe? Jeg gikk på et kurs via nav i fjor for å fullføre utdannelsen min, men siden det jeg skulle utdanne meg til før jeg ble psykisk syk er det som har skapt psykiske problemer hos meg, så endte jeg opp med å slutte på kurset.

Å jobbe i butikk og sånt vil kanskje skape problemer, men det vet jeg ikke før jeg har prøvd. Jeg har rett og slett kommet til et veiskille nå og gidder ikke mer av disse tingene som skal lage problemer for meg.

Men jeg spurte ikke om folks meninger om mine problemer, men tips til søking av jobb...

Skrevet

Tips til jobbsøking:

- LAG CV

- OPPSØK BEDRIFTER

- SEND UT SØKNADER

- REPETER, REPETER, REPETER

Grunnen til at jeg skriver at du kanskje er for syk til å jobbe er jo nettopp fordi du avviser kurs via NAV. Det finnes flere enn det ene kurset du droppet ut av. Om du virkelig vil ha jobb må du vise det for arbeidsgiver.

Å gå på kurs er et langt bedre svar under et intervju enn om du sier du bare går hjemme og passer barna.

Skrevet

Glemte å legge til, man kan ikke være selektiv som arbeidssøker når man mangler utdannelse og erfaring.

Derfor tror jeg kanskje ikke du helt er klar for arbeidslivet, for jeg regner med at du nekter å ta vaskejobb, avisbudjobb, bensinstasjon eller andre lavstatusjobber.

• Liker 1
Skrevet

Glemte å legge til, man kan ikke være selektiv som arbeidssøker når man mangler utdannelse og erfaring.

Derfor tror jeg kanskje ikke du helt er klar for arbeidslivet, for jeg regner med at du nekter å ta vaskejobb, avisbudjobb, bensinstasjon eller andre lavstatusjobber.

Jeg bryr meg ikke om hvilken jobb det, så lenge det tikker penger inn på kontoen. Men blir jo litt vanskelig hvis de som lyser ut jobben "krever" erfaring fra før og førerkort. Da er jo ikke de jobbene aktuelle for meg uansett. Og har sett en del av dem når det gjelder "lavstatusjobber".

• Liker 1
Skrevet

Da følger du bare oppskriften jeg ga deg, da.

Lykke til!

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om hvilken jobb det, så lenge det tikker penger inn på kontoen. Men blir jo litt vanskelig hvis de som lyser ut jobben "krever" erfaring fra før og førerkort. Da er jo ikke de jobbene aktuelle for meg uansett. Og har sett en del av dem når det gjelder "lavstatusjobber".

Dette er unnskyldninger.

Man trenger ikke førerkort for å søke jobb.

Poenget er, det skjer ingenting om du ikke tar eget initiativ. Første bud er å lage cv og sette i gang med søknader.

• Liker 1
Skrevet

*venter på neste unnskyldning*

Skrevet (endret)

*venter på neste unnskyldning*

Jeg vil ikke være frekk nå, men det er ingen grunn til å svare meg på den måten bare fordi jeg sier hva som har stått i annonnsene. Og der har det stått at førerkort og erfaring fra før er et krav. Hadde det ikke vært et krav, så hadde jo jeg søkt.

Endret av Kittykat
Skrevet

Men det virker som om du har bestemt deg for å ikke engang søke på de jobbene du finner.

Hvor mange søknader har du sendt i dag, for eksempel?

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du ikke vil gå på jobbsøkerkurs hos NAV. Der får du hjelp til alt det du nevner her og kanskje du da faktisk får søkt noen jobber?

Skrevet (endret)

Men det virker som om du har bestemt deg for å ikke engang søke på de jobbene du finner.

Hvor mange søknader har du sendt i dag, for eksempel?

Jeg har nettopp begynt og jobbe med dette og tenke på dette nå nettopp i dag. Så man kan si at dette er dag 1.Så skal skrive søknader og cv`er og sånt i dag. Er inne på nav.no, finn.no og andre steder for å se etter jobber. Kommer til å ta med søknader og cv`er på kjøpesenteret senere. Sender også avgårde til et par sentre som er i bussavstand eller dra dit når samboeren er hjemme. Har vurdert andre kurs, er ikke noe i veien for det. Arbeidssøkerkurs, datakortet, jobbklubb o.l.

Det er min forløpige plan pr akkurat nå.

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Skrevet

Men det er jo kjempeflott!

Om jeg er litt krass i tonen er det fordi jeg har en drøss arbeidsledige, hjemmeværende venninner som sier de vil jobbe, men som ikke engang gidder skrive en cv. Da stopper det liksom opp for dem.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Men det er jo kjempeflott!

Om jeg er litt krass i tonen er det fordi jeg har en drøss arbeidsledige, hjemmeværende venninner som sier de vil jobbe, men som ikke engang gidder skrive en cv. Da stopper det liksom opp for dem.

Ja, jeg vet at den krasse tonen ikke var personlig ment eller at det var for å være frekk. Er bare ikke vant til at folk snakker rett fra levra kan man si :fnise:

Jeg håper planen slår blomst iallefall. Uansett så er det jo ikke galt i å prøve. Ungene går på skole og er store nok til å klare seg selv et par timer alene på ettermiddagen uansett, så da kan jeg gjøre noe produktivt :danse:

Endret av Kittykat
  • Liker 2
Skrevet

Det som er fordelen med praksis via NAV er at du da kan skaffe deg referanser å bruke i jobbsøking. Ulempen er at noen arbeidsgivere utnytter ordningen for å få billig arbeidskraft.

Skrevet

Først må du finne ut hva du kan (vær realistisk) og vil jobbe med. Deretter finner du en bedrift som har ansatte innen det du ønsker, og spør dem om du kan få praksis der. Da beholder du AAP.

En annen ting du kan gjøre er å skrive et markedsbrev. Det er en liten presentasjon av deg selv, hva du kan og hva du ønsker. Også leverer du dette der du ønsker å jobbe.

Om du har vært hjemmeværende i 13 år uten avbrekk, er det veldig lite vits å skrive en CV egentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...