Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått legeerklæring på at jeg som følge av insomnia ikke kunne møte opp til eksamen. Var våken i godt over et helt døgn, så jeg droppet eksamen og ba om legeerklæring. Vil UiO godkjenne dette? For jeg ser at de ikke anser mangel på søvn som en gyldig frafallsgrunn....

Men alvorlig mangel på søvn er da søren meg ikke noe mindre ille enn influensa...

Anonym poster: 6b4eedb478d9a4b5a40a3b32932eedcf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å sammenligne insomnia med "mangel på søvn" blir som å sammenlikne litt hodepine med migreneanfall.

Insomnia er jo en diagnose, så kan ikke skjønne annet enn at det godkjennes, selv om fravær på grunn av vanlig søvnmangel er ugyldig. (Hvis ikke hadde nok mange sneket til seg litt ekstra tid til forberedelser;))

• Liker 4
Skrevet

Sykemelding er sykemelding.

Har du forresten hørt om du kan få alternativ eksamensform? Jeg vet at narkoleptikere (en helt annen sykdom, men mye av det samme med konsentrasjonsproblemer og hukommelsesproblemer over tid grunnet alvorlig søvnmagel) har gode erfaringer med to-delt eksamen - halve eksamenstiden brukes til å besvare oppgavene skriftlig på PC. Så leveres PC med besvarelse inn og mens kandidaten får seg litt hvile og søvn, så går sensor igjennom besvarelsen. Deretter blir kandidat tatt inn til muntlig å forsvare og utdype den skriftlige besvarelsen.

Skrevet

Jeg har hatt søvnproblemer i mange år og har diagnosen insomnia. Men ca alle som skal ha en eksamen sover dårlig natten før, og det betyr ikke at de har insomnia, det kalles nerver! Men skolen vet jo neppe om du har diagnosen eller ikke, og jeg trur at de må godkjenne det så lenge en lege skrev erklæringer, jeg trur ikke at de kan nekte å godkjenne det, men du får vente og se.

Har du insomnia? Eller var det en en-gangs-greie?

Søvnmangel er grusomt!

Anonym poster: 854fb716709081f24568aa11187a0a4e

Skrevet

Så lenge legen godkjenner det tror jeg UiO også godkjenner det.

Jeg har dog slitt lenge med det samme selv og vært student i 7 år, og hvis jeg bare hadde vært oppe et døgn hadde jeg møtt opp på eksamen. Det går alltids an å rable ned det man kan på 3 timer for å slippe å måtte henge etter. Hvis jeg derimot hadde mistet lesing hele semesteret hadde jeg tatt den senere.

Anonym poster: 53cc4e1fd3b71e53cb88adc1cda1a214

Skrevet

Har fått legeerklæring på at jeg som følge av insomnia ikke kunne møte opp til eksamen. Var våken i godt over et helt døgn, så jeg droppet eksamen og ba om legeerklæring. Vil UiO godkjenne dette? For jeg ser at de ikke anser mangel på søvn som en gyldig frafallsgrunn....

Men alvorlig mangel på søvn er da søren meg ikke noe mindre ille enn influensa...

Anonym poster: 6b4eedb478d9a4b5a40a3b32932eedcf

Insomnia er jo en diagnose på et langvarig problem...

Anonym poster: cd85612d3bb410f5ac8e7d416fba0f9a

Skrevet

"definisjonen" på insomnia er jo blant annet at du har slitt med det over en mnd. Høres ut som om du har vært stressa og ikke fått sovet

Anonym poster: 6baa3f7d3560439fe36efba8cb6a8785

Skrevet

Nå har ikke jeg erfaring med insomnia og eksamen, men da jeg var syk ved en eksamen i forfjor (influensa) og fikk legeerklæring spesifiserte ikke legen hvilken sykdom som lå til grunn for vurderingen. Kun "det bekreftes at *navn* ikke kan avlegge eksamen *dato* grunnet sykdom". Hva som feiler deg konkret er jo en privatsak og ikke noe universitetet har noe med. Det kunne jo like gjerne vært en spontanabort eller AIDS, liksom. Når det er sagt, legens vurdering er selvsagt gjeldende, så universitetet kan ikke lage noe krøll.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har forsinket døgnfasesyndrom og insomni og har måttet stå over eksamen av samme grunn som deg, fikk legeerklæring og som andre nevner går det helt fint så lenge du har erklæring fra legen. Dessverre er det hvertfall sånn her jeg studerer at det er lite ordninger for oss med søvnvansker, men jeg har de siste årene kommet meg på eksamen ved å gå på sovepiller hele eksamensperioden. Det funker OK, anbefaler deg å ha det liggende om det er noe langvarig.

Anonym poster: f5c0a32a10c87eb571b8dd6db2e40ae6

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...