AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #1 Skrevet 4. desember 2012 Hei, jeg har en far med kassevis av slides fra disse tiårene. Dette var hans største hobby. Jeg vil gjerne gi ham en julegave som gjør at han kan konvertere disse slides'ene og få dem digitalt, via USB. Har funnet "slide scanner" på Ebay og Amazon, men spørsmålet er - hvilken størrelse var standard slides på i Norge tidligere? Sånn at jeg er sikker på at apparatet vil fungere.. Håper på kyndig svar! Anonym poster: 8586cf4fdcb1fd197dbb9cb22fbaf0ad
Lutetium 71 Skrevet 4. desember 2012 #2 Skrevet 4. desember 2012 Det beste du kan gi han, om han vil ha noe som ordentlig egnet for jobben, må bli en slik en, eller andre i Coolscan serien. De er desverre gått ut av produksjon forlengst, så de finnes bare brukt! Ufattelig dårlig beslutning fra Nikon, spesielt når man ser at bruktprisen på disse overstiger nypris (!) Man kan selvsagt bruke bordskannere, det følger med adaptere på de litt dyrere typene, men det er en ganske jalla løsning, syns jeg. Jeg ville spørt litt på forumet til foto.no, eller diskusjon.no, om dimensjoner på slides mm. Selv har jeg bare lest om disse godsakene.
Lutetium 71 Skrevet 5. desember 2012 #3 Skrevet 5. desember 2012 (Nå er det kanskje ts oppgave å bumpe, menmen) Ser ut til at filmskannerne ikke er helt borte, selv idag! De to siste der (7600i og 8200i) er nok kjekke. De skanner filmen også i infrarødt, noe som gjør fjerning av støv og skraper til en lek.
Wonders Skrevet 13. desember 2012 #4 Skrevet 13. desember 2012 snakker vi lysbilder? Mamma fikk en slik maskin til jul i fjor, og i løpet av året er over 3000 bilder lagt over på ekstern hardisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå