Gjest Morteno Skrevet 4. desember 2012 #1 Skrevet 4. desember 2012 Lite spørsmål til de som kanskje har erfaring med lignende. Fikk et brev i posten for et år eller to siden der det stod at min far skylder meg rundt 75000 i barnebidrag. Faren min stakk da jeg var født og har hatt minimalt med kontant. Da han kontaktet meg i 2010 (Antageligvis fordi han visste at jeg hadde fått brevet) var det rundt 10 år siden sist gang. Jeg er nå 21. Lurer på om hva man kan gjøre. Hvis jeg går og banker på døren hans så vil jeg nok ikke få en sjekk på 75000 som har dekning. Hvordan skal man få slike penger? Jeg føler ikke mye for karen og vil ha det som er mitt, selv om det kanskje høres litt egoistisk ut. Er i en periode i livet der disse pengene kunne ha gjort veldig mye for meg og kjæresten. Kan man gå til sak? Prøvde å google litt her og der men fant ikke mye nyttig.
Gjest Violetta Skrevet 4. desember 2012 #2 Skrevet 4. desember 2012 Er det ikke statens innkrevningssentral som krever inn slikt? Ta kontakt med dem...
Gjest Morteno Skrevet 4. desember 2012 #3 Skrevet 4. desember 2012 Er det ikke statens innkrevningssentral som krever inn slikt? Ta kontakt med dem... Det var dem jeg fikk brevet av. Det stod noe om at de har forsøkt over 5 år å samle inn pengene uten å lykkes. De har nå satt saken over til meg som privatperson. Og jeg som privatperson aner ikke hva jeg skal gjøre..
Gjest Violetta Skrevet 4. desember 2012 #4 Skrevet 4. desember 2012 Da så... Jeg vet ikke, men følger med på om du får gode svar. Interessant problemstilling.
drizza79 Skrevet 4. desember 2012 #5 Skrevet 4. desember 2012 Finn deg en god advokat. det kan faktisk hjelpe.
Sulosi Skrevet 4. desember 2012 #6 Skrevet 4. desember 2012 Ring innkrevningssentralen og spør hva de mener med at saken er satt over til deg og hva de tenker du kan gjøre som ikke de klarer. 2
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2012 #7 Skrevet 5. desember 2012 Det finnes lover for dette når menn lurer kvinner . Hvis hun lurer han på området barn finnes det ikke noe . Det blir heller ikke ansett som barnemishandling i saker som her er skissert fra ts. Når det gjelder uerholdelige midler blir de overført fra nav når det ikke har vært innbetalt de to siste år i løpet av 8 år. Altså der krav er over 8 år og ikke noe inn på 2 år. Etter 10 år blir det slettet om midler ansess som uerholdelige . Det vil si ikke mulig å drive inn. Ansees den som skylder midler å ikke kunne skaffe dette. Kreditt or ts.kan gå til inkassokrav. Namsretten ovs men det er vel lite å hente når saken er erklært uerholdelig. Regingen stiger når advokat starter men dette vil nå taes inn gjennom økte krav. 75 000 Spises fort opp. Advokat er vel det beste tipset . Rådfør deg med advokat.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #8 Skrevet 5. desember 2012 Ja loven sier det er dine penger. Og du må ta kontakt med NAVI for å få dem til å kreve disse inn. Men, en annen sak er at det er din mor som i alle disse årene din far ikke har betalt bidrag som har måtte dekke dette. Burde ikke heller hun få dem? Anonym poster: c23b582d8e82caecdc6a2a16700801fb
Gjest annemor30 Skrevet 5. desember 2012 #9 Skrevet 5. desember 2012 Ja,hva kan en privat person få inn når ikke Navi klarer? De kan jo faktisk trekke direkte fra inntekt/trygd ol..
Gjest Namsmannen Skrevet 5. desember 2012 #10 Skrevet 5. desember 2012 Ingen vits i å sløse bort penger på advokat! Det er sannsynligvis ikke noe å hente hos din far nå, men hvis du får avholdt utleggsforretning mot ham (gå til din lokale lensmann/namsfogd/politistasjon, alt etter hvor du bor, og få hjelp!) vil du få vite hvordan situasjonen hans er. Det koster et rettsgebyr å få avholdt utlegg ( kr 860,-) men hjelp til å ordne papirene og råd og veiledning er gratis. Dersom du sørger for å få avholdt utlegg minimum hvert tiende år, sånn at kravet ikke foreldes, kan du bare sitter og vente til situasjonen hans evt endrer seg. Til han bli pensjonist f.eks. Mange sånne som lurer seg unna hele livet får seg en overraskelse når pensjonen blir kraftig redusert av alle utleggstrekkene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå