Gå til innhold

Slimhoste vs. tørrhoste! HJELP!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hosten som barnet mitt har bråker ganske mye. Men jeg leste et sted på nett at om tørrhoste ofte kommer i forbindelse med infeksjoner i øvre eller nedre luftveier. Min pode har ingen infeksjoner på disse stedene, men i det ene øret sitt. Så da kan jeg kanskje anta at det er tørrhoste? Eller slimhoste siden det lager så mye lyd? Huff, det er forvirrende. Også bør man jo ikke gi dem feil hostesaft heller siden det kan skade indre organer så vidt jeg har forstått.

TS

Anonym poster: bc7555b87f2d313604e282c31a2ba6a9

Vanskelig å forklare, men slimhosten er mye mer surklende, og "rund" i lyden. Tørrhosten er ofte kvassere, hvis det går an og si det, sårere på en måte. Kan kanskje også si den er mer tom og hul. I alle fall slik jeg tenker om de to :)

Annonse

Det er ikke lett å vite. Jeg hostet som om det var tørrhoste under en sykdomsrunde en gang. Legen trudde det var tørrhoste da jeg kom inn, han tok crp og hørte på meg. Og oppdaget at det var store mengder slim i luftrør og lunger. Det var bare så seigt og hardt at det ikke kom opp. Jeg hadde lungebetennelse.

Da jeg ble satt på kraftig, reseptbelagt slimløsende hostet jeg opp store klumper.

Så man bør alltid være forsiktig med å behandle hoste med hostedempende midler, det kan være livsfarlig.

Anonym poster: e209658d80939dbab81b1840f8be1240

Tørrhoste kan høres ut som bjeffing, hardt og uten noe som helst slim som kommer opp.

Slimhoste surkler, lite eller mye. Det kommer ofte slim opp.

Ved forkjølelse kan man ha begge deller, men tørrhosten kommer gjerne på slutten.

Falsk krupp gir tørrhoste, særlig om natten.

Astma kan gi begge typene.

Å gi hostedempende ved slimhoste har ingen effekt. Det er ikke så sterkt at man ikke hoster når man kjenner noe i lungene/halsen, men det hemmer hosterefleksen ved lett irritasjon som tørrhoste gir.

Anonym poster: eb90eea906805e390024f05b6740d593

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...