AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #1 Skrevet 4. desember 2012 Jeg er mor til en jente på 15 år som går i 10.klasse. Fra sommeren og frem til nå har hun (i samråd og under veiledning av meg) gått ned ca. 10 kg i kroppsvekt, og dette har helsesøster på skolen blandet seg inn i. Etter flere oppfordringer om å slutte å "sulte datteren min" fikk jeg i dag en telefon om at hun kommer til å sende bekymringsmelding til barnevernet om dette, og hun var hyggelig nok til å sende kopi av meldingen til meg. Hun har "referert" samtaler vi har hatt om dette, og sitatene av meg er i og for seg riktige, men hun har utelatt mye. Så jeg vil si det er en svært ensidig og inkomplett fortelling hun presenterer for barnevernet. Men hva skjer nå egentlig? Blir jeg kontaktet av barnevernet for å få fortelle min sak? Hvor lang tid vil det ta før de tar kontakt (kan jeg regne med de gjør det før jul)? Jeg er ikke bekymret for dette, for jeg vet at jeg ikke har noe å være bekymret for. Men likevel skulle jeg jo selvsagt ha sluppet å styre med dette her... Noen som har erfaring? Anonym poster: e7f55e65f27760eecf456338e75e8b6b
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #2 Skrevet 4. desember 2012 Sier meg enig med helsesøster, ikke sult datteren din. Det skal faktisk mye til før en helsesøster sender beskymringsmelding. Anonym poster: c7676ab0f7063549b700b587a4831c98 15
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #3 Skrevet 4. desember 2012 Var dattern din overvektig eller? Anonym poster: d1ce7f273e3f3db7a3d2a9acb5e79505 2
Gjest Badebuksa Skrevet 4. desember 2012 #4 Skrevet 4. desember 2012 Så lenge du har ditt på det rene, går det bra. Om ikke, så, vel. 7
Gjest Meg Skrevet 4. desember 2012 #5 Skrevet 4. desember 2012 Enig med Anonym over her. Tenåringer og slanking er ikke noe du skal begynne med med mindre du har veldig peiling på hva du gjør! Kan jeg spørre om høyde og vekt på datteren din før slankinga? Har hun vært overvektig tenker jeg at saken ikke er like alvorlig som dersom hun har hatt en normalvekt. Da vil jeg si at du ikke gjør en god jobb som mor...
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #6 Skrevet 4. desember 2012 Har dette endt i en spiseforstyrrelse for datteren din? Hvorfor begynte hun å slanke seg i samråd med deg? Hvor mye veide hun i forhold til høyde? Er du utdannet i ernæring, eller er psykolog? Hvorfor skulle du ha kompetanse til å slanke et annet menneske? Synes du ikke også at det blir feil at det er ens egen mor som slanker en / følger med på datterens kropp? Jeg hadde nå iallfall fått et anstrengt forhold til egen kropp dersom min egen mor fulgte meg med skråblikk. Du er ikke en nøytral og kompetent person til å følge opp noe sånt. Håper barnevernet gjør en grundig jobb, for dette hørtes helt sykt ut. Anonym poster: c91a72e2a1f44add90c8f41cb0b9a029 21
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #7 Skrevet 4. desember 2012 Synes også du har en nonchalant og arrogant holdning til at en bekymringsmelding blir sendt. Det er svært alvorlig, og det er alltid en sannhet i meldingen som blir sendt. Du og det du har holdt på med ved datteren din har tydelig kommet ut av kontroll. Hun har jo også gjengitt i mail ekstreme ting du har sagt, som du ikke legger skjul på heller. Det er like ille å få en spiseforstyrrelse i retning av undervekt, som det er å overspise og bli overvektig..... Anonym poster: c91a72e2a1f44add90c8f41cb0b9a029 9
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #8 Skrevet 4. desember 2012 Jeg vil si at det er bedre at datteren slanker seg i samråd og med veiledning fra en voksen person, enn at hun gjør det på egenhånd? Større sansynlighet at en 15åring tyr til å sulte seg, enn at en mor oppfordrer til dette. TS sier hun har sitt på det rene, så det kan hende dette dreier seg om sunnere koshold, trene i lag, mindre men flere måltid osv. Ang. barnevernet har jeg ikke peiling, men tipper ikke du blir kontaktet før jul.. Anonym poster: 3eb3aaf66685ce90b5530e0ec7226539 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #9 Skrevet 4. desember 2012 Holy crap, dette hørtes ikke koselig ut for datteren din! Jeg håper HUN kom til DEG med et ønske om å slanke seg, og ikke omvendt. I en annen tråd her leste jeg nettopp om ei jente som ikke ville dra hjem til jul fordi hun hadde foreldre som alltid hadde vært opptatt av vekten hennes. Selv om hun har hatt et spiseforstyrrelse så fortsetter de å snakke om temaet, og det var visst de som trigget forstyrrelsen til å starte med. Tenk deg godt om, og ta i mot alle råd du får! Anonym poster: 01f82c039ace21780a8866e4639b20a9 8
LukaFrost Skrevet 4. desember 2012 #10 Skrevet 4. desember 2012 Det er ikke mulig å si at ts sulter datteren sin. Da må man i så fall vite om datteren var overvekt og hvordan slankingen har foregått. 2
Gjest HunterLady Skrevet 4. desember 2012 #11 Skrevet 4. desember 2012 (endret) Herrejesus og alt det der! Her tar det av. Hvorfor tror dere alltid det verste? Det er da tusen ganger bedre at datter slanker seg i samråd med mor enn at datter slanker seg på egen hånd. Selv om ikke mor er ernæringsfysiolog så har hun nok mer vett og fornuft i forhold til slanking enn det en 15-åring har. Endret 16. desember 2012 av HunterLady 16
frøkna Skrevet 4. desember 2012 #12 Skrevet 4. desember 2012 Hvordan vet helsesøster ved skolen hennes i det hele tatt om din medvirkning til dette? Det som er vanlig ved ungdomsskoler er at helsesøster kun er til stede 1 eller 2 ganger i uka. Og da må elevene selv oppsøke helsesøster om de ønsker samtale, veiledning eller prevensjon. Med mindre det er for vaksine selvfølgelig. Regner med at datteren din selv har klagd/ pratet med helsesøster om dette problemet, og at hun er bekymret antagelig fordi datteren din allerede har begynt å ha et unaturlig forhold til deg, mat og kropp. Er bra helsesøster bryr seg, og hun har jo gjort alt rett her, til og med kontaktet deg og informert deg om alt så det ikke blir noen overraskelser for deg. Måten du skriver på tilsier at du ikke klarer å se verken helsesøsters eller din datters perspektiv oppi det hele, kun ditt eget og det er ikke veldig positivt.. 8
Tropic Skrevet 4. desember 2012 #13 Skrevet 4. desember 2012 Hvem har sagt at hun sulter ungen sin? For alt dere vet kan ungen ha veid 100 kg, og da er det ikke sååå mye å gå ned 10 kg på nesten 6 mnd. Det er jo uansett bedre at hun hjelper datteren ned i vekt enn at datteren selv går på nettet og finner diettkurer som kan være farlige. 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #14 Skrevet 4. desember 2012 Ser noen skriver at vi ikke vet om hun faktisk sulter ungen sin. Men når helsesøster er inne i bildet og flere ganger har sagt "slutt og sult ungen din", så går det da logisk nok en alarm av i mitt hode. Som andre her også påpeker, helsesøster ikke en lærer eller klassestyrer man ser hver dag, det er en man gjerne selv har oppsøkt / kommet i kontakt med via bekymrede lærere, og det er tydelig noe alvorlig som foregår når hun tar tiltak!!! Anonym poster: c91a72e2a1f44add90c8f41cb0b9a029 6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #15 Skrevet 4. desember 2012 Hvem har sagt at hun sulter ungen sin? For alt dere vet kan ungen ha veid 100 kg, og da er det ikke sååå mye å gå ned 10 kg på nesten 6 mnd. Det er jo uansett bedre at hun hjelper datteren ned i vekt enn at datteren selv går på nettet og finner diettkurer som kan være farlige. Helt enig i tankegangen din, men det er vel lite sannsynlig at det er slik det ligger an. Dessuten så er det som frøkna sier som regel slik at man selv må oppsøke helsesøster som er på skolen alt fra et par ganger i måneden til et par ganger i uken. Så det er jo betenkelig hele greiene. Jeg har alltid vært noen kilo for mye og mine foreldre forsøkte å slanke meg også da jeg var tenåring, har aldri hatt et normalt forhold til mat siden (ikke anoreksia/bulimi, men overspising). Anonym poster: a583a5c3b5cb35365f3f0d17daff71a2 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #16 Skrevet 4. desember 2012 Hei. Jeg uviklet en alvorlig spiseforstyrrelse på denne måten. Min mor skulle bare hjelpe meg, men det resulterte i tre år med alvorlige problemer og et anstrengt forhold til mat pg min mor i voksen alder. Som mange nevner er ikke helsesøster noen man snakker med om man ikke oppsøker henne. SKAM PÅ DEG. Anonym poster: 3674eb4a7233df2d98f0be8570197ee3 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #17 Skrevet 4. desember 2012 Vel, hvis jenta var overvektig og hadde et ønske om å gå ned i vekt så syns jeg det er ok, så sant det har skjedd ved hjelp av et sung og variert kosthold og fysisk aktivitet. Kunne faktisk hatt veldig godt at å gå ned 10 kg da jeg var 15 år selv. Er det slik det har foregått og jenta ikke har følt seg presset har du jo ingenting å frykte av barnevernet. Er dette derimot noe jenta har følt seg presset til, at du bevisst har slanket henne mot hennes egen vilje syns jeg bekymringsmeldingen er berettiget. En jente på den alderen har nok komplekser for sin egen kropp uten at hennes egen mor skal støtte opp om disse kompleksene. Anonym poster: 338a7cd1826fe8a1610dd05661098630 1
Captcha Skrevet 4. desember 2012 #18 Skrevet 4. desember 2012 Som svar på spørsmålet ditt vil det nå bli satt i gang en undersøkelsessak, som skal skje innen 6 uker.
liv Skrevet 4. desember 2012 #19 Skrevet 4. desember 2012 Du skal få et brev fra barneverntjenesten om at de har mottat melding og om de velger å undersøke skal de ta kontakt med deg innen tre uker.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #20 Skrevet 4. desember 2012 Takk for svar til dere som har svart på spørsmålet mitt. Da regner jeg ikke med å måtte forholde meg til dette på denne siden av jul. Til dere andre: Selvsagt sulter jeg ikke jenta mi. Dette er en sak blåst ut av proporsjoner. Jeg har ikke tenkt å utbrodere noe mer om saken her, men jeg kan jo nevne at jeg synes det er tankevekkende at jeg ikke ble meldt til barnevernet da jeg lot jenta mi gå opp i vekt, men når jeg prøver å støtte henne i å bli kvitt den og bli normalvektig, da ringer bjellene hos folk... TS Anonym poster: e7f55e65f27760eecf456338e75e8b6b 17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå