Gå til innhold

Hasbetennelse. Smerter hele eller halve halsen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe... dumt spørsmål men....

Er minst 8 år siden (heldigvis) jeg har hatt halsbetennelse/streptokokker.

Husker (heldigvis) ikke hvordan det var.

Etter det har jeg fått en hel del annet som også gir smerter, blant annet i munn, hals,ører og ansikt.

Prøver sortere ut hva som er hva av så det kanskje er greiere å vite om en burde gått til lege, eller det er greit å bare ta det med ro.

Om en får halsbetennelse, har en ikke da vondt i -hele- halsen ?

Svelg, baki der og rundt der mandlene er.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke nødvendigvis.

Jeg har opplevd litt forskjellig, alt fra vondt bare på en side og litt nedover, til vondt fra bak på tunga til helt ned i spiserøret.

Den siste var skikkelig udigg. :/

Et godt symptom på halsbetennelse er at det begynner å gjøre vondt å prate, eller at stemmen blir i overkant hes.

Det er ikke alltid nødvendig å gå til legen med halsbetennelse, men hvis stemmen forsvinner helt plutselig og det gjør dritvondt, så er det en god idé å dra til legen likevel.

Skrevet

Se inni halsen din i speilet, har du gult/hvitt puss på mandlene og/eller bak i halsen, og at mandlene er hovne så er det mest sannsynlig streptokokker. Er du bare rød og hoven så er det neppe streptokokker. MEN selv om det ikke er streptokokker så kan det jo hende at det er en bakterie sånn at du trenger antibiotika uansett, for å slippe å blir dårligere. Streptokokker bør behandles med antibiotika da den kan gi byller i halsen og de må da skjæres bort.

Med bakterieinfeksjoner så følger det nesten alltid med langvarig feber, og alltid for meg har jeg hatt 39-40 i feber når jeg har hatt streptokokker. Sist hadde jeg heftige feberfantasier, trudde jeg så små nisser :fnise: (det var i jula). I tillegg er det så vondt at jeg ikke har klart å svelge noe annet enn vann (som jula i fjor, da spiste jeg ingenting på julaften selv om jeg hadde kjempe lyst på julematen), men første gangen klarte jeg heller ikke å svelge vann uten at det var grusom smertefult. Sist drakk jeg kaldt vann som bedøvelse for halsen. Alle gangene jeg har hatt streptokokker (4-5 ganger) har jeg knapt klart å svelge antibiotikaen :fnise: Slik har det aldri vært med andre halsinfeksjoner jeg har hatt, da har jeg hatt vondt ja men jeg har alltid klart å spise og drikke uten problemer. I tillegg med streptokokker har jeg følt meg mye mer slapp (kanskje fordi jeg ikke spiser) og generelt veldig dårlig så jeg har ikke klart å jobbe. Og stemmen min har blitt fjern og utydelig, ikke hes, det har hørtes ut som at jeg har noe stort i munnen fordi lyden kommer nesten ikke ut. Og det gjør vondt å prate ja. Andre halsbetennelser kan gjøre stemmen hes, men er jo vi mennesker forskjellige, så noen blir kanskje hese ved streptokokker.

Ang smerter så varierer det hvor smerten sitter, ved min siste streptokokkinfeksjon husker jeg at jeg hadde mest vondt på høyre siden og var mest hoven der, men det var puss og hovenhet på begge sider bak i halsen og på mandlene. De andre gangene husker jeg ikke hvor smerten satt.

Dra uansett til legen hvis du har feber og føler deg slapp over flere dager, men dra så fort som mulig hvis du har puss i halsen så du mistenker streptokokker, sist dro jeg dagen etter jeg ble syk pga pusset. Da kikker legen i halsen din og de tar en CRP (blodprøve i fingeren) og finner da ut om det er bakterier (streptokokker er også bakterier). Hvis legen ser puss i halsen + at CRP'en er høy så er det mest sannsynlig streptokokker, det er sjeldent at de tester folk for streptokokker da det tar tid og koster mer. Men hvis man ikke blir frisk av antibiotika så tar de ofte andre tester.

Hvis du er syk, god bedring :hug:

Anonym poster: 250781ad62e878e26dfdd57d239e6908

Skrevet

Jeg har hatt halsbetennelse to ganger, en gang var det streptokokker og en gang var det (dessverre) virus.

Streptokokkinfeksjonen var definitivt vondest, og med 40 i feber og j*vlig sår hals (den var så ille at legen ikke gadd å ta noen strep-test eller CRP) så var det ikke noen tvil om at jeg var syk. Virusinfeksjon er også vondt, men det kan ikke sammenlignes.

Skrevet

Takk for mange svar.

Dessverre høres det ut til at mange av tingene -kan- være noe av det andre jeg plages med også.

Feber tror jeg ikke jeg får av de andre greiene. Men belegg på mandlene er jo et sikkert tegn på streptokokker.

Får følge med på feber og belegg da høres det ut som.

Huff,, håper noe av plagene reduseres litt med tid å stunder.

Ikke lett å når en har så mye på en gang, å finne ut hva som er hva.

Skrevet

Jeg har hatt halsbetennelse to ganger, en gang var det streptokokker og en gang var det (dessverre) virus.

Streptokokkinfeksjonen var definitivt vondest, og med 40 i feber og j*vlig sår hals (den var så ille at legen ikke gadd å ta noen strep-test eller CRP) så var det ikke noen tvil om at jeg var syk. Virusinfeksjon er også vondt, men det kan ikke sammenlignes.

Ja forresten så har de ikke tatt CRP hver gang jeg har hatt streptokokker.

Antibiotikaen mot streptokokker gir mange diare (jeg har alltid fått det), så husk å kjøp enten biola og drikk et par glass per dag, eller kjøp probiotika-tabletter reseptfritt på apoteket. Probiotika er for sterkt for meg, jeg får forstoppelse av de (selv om jeg hadde diare) så jeg drikker biola isteden.

Anonym poster: 250781ad62e878e26dfdd57d239e6908

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...