Gå til innhold

Kattunge som tisser inne.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Sliter med en kattunge på ca 4 måneder som tisser inne. I senga mi, på de nyvaska klærne, hundesenga, teppet, nær sagt overalt.

Ser for meg at det er markering hun driver med, og jeg har prøvd som best jeg kan å stenge henne ute fra soverommet, hive hundesenga og spraye på sånn Get off-spray, uten at det hjelper nevneverdig på tissinga, siden hun finner seg stadig nye plasser å tisse på.

Er påpasselig med å holde sandkassen hennes ren.

Hvordan får jeg henne til å slutte?? Holder på å bli gal, og neste steg for oss er å omplassere henne. Kanskje til et hjem der det er bare henne, så hun ikke føler behovet for å markere. Vil dette hjelpe, tror dere? At hun flytter til et hjem der det er bare hun som er dyret?

Vi har enda en kattunge som er 8 måneder, en voksen hannkatt og en valp på 11 uker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tenkt på avliving som et alternativ?

Skrevet

Ja, men det ville isåfall vært veldig trist. Det er absolutte siste utvei.

Skrevet

Har hun alltid tisset utenfor kassen, eller har dette skjedd etter at hun kom til dere?

Har hun tisset utenfor kassen siden dere fikk henne, eller var hun renslig først?

Ikke la klær og annet hun tisser på ligge på gulvet, steng av rom hun har tisset i.

Rengjør skikkelig der hun har tisset og sett ekstra tissekasse eller matskål der i stedet.

Hold henne på et begrenset område og sett ut ekstra tissekasser der i en periode.

Har hun vært hos veterinær for en skikkelig helsesjekk?

Hvordan er atferden ellers, kan hun ha fått løpetid? Da må hun kastreres tidligere enn planlagt.

Har dere prøvd med Feliway?

Hvordan reagerer hun på resten av familien? Hvordan er forholdet til den nye hundevalpen?

Anonym poster: 398be2748f47801481822ae147a47454

Skrevet

Er du sikker på at hun er renslig? Det er langt ifra alle katter som er det og må trenes opp på samme måter som hunder! Hvor gammel var du når du fikk henne? Det kan ha mye og si!

Skrevet

Har hun alltid tisset utenfor kassen, eller har dette skjedd etter at hun kom til dere?

Har hun tisset utenfor kassen siden dere fikk henne, eller var hun renslig først?

Ikke la klær og annet hun tisser på ligge på gulvet, steng av rom hun har tisset i.

Rengjør skikkelig der hun har tisset og sett ekstra tissekasse eller matskål der i stedet.

Hold henne på et begrenset område og sett ut ekstra tissekasser der i en periode.

Har hun vært hos veterinær for en skikkelig helsesjekk?

Hvordan er atferden ellers, kan hun ha fått løpetid? Da må hun kastreres tidligere enn planlagt.

Har dere prøvd med Feliway?

Hvordan reagerer hun på resten av familien? Hvordan er forholdet til den nye hundevalpen?

Hun begynte å tisse utafor kassa etter at hun kom til oss, ca 1-2 måneder etter at hun flytta inn.

Hun var renslig først, men så utarta det seg.

Vi har en mellomstor leilighet, så vi får ikke stengt av så mye mer nå. Da må hun isåfall bo på den bittelille gangen vår, og det er jo ikke holdbart i det hele tatt.

Vi rengjør alltid skikkelig der hun tisser, men hun finner seg alltids nye plasser. Om vi må sette ut kasser og matskåler over hele leiligheta så blir det ikke plass å bo på, og valpen går og eter all kattmaten, så klart.

Vi har ikke vært til veterinær med henne enda, men vi må nok bestille en time snart ja.

Adferden er fin, ikke noen tegn til løpetid enda, hun er kosete, passe leken og veldig snill. Sukk...

Hva er Feliway?

Hun er mest knytta til meg og den andre kattungen, ikke så glad i matfar. Hun liker valpen, virker det som. De leker og koser seg.

Skrevet

Er du sikker på at hun er renslig? Det er langt ifra alle katter som er det og må trenes opp på samme måter som hunder! Hvor gammel var du når du fikk henne? Det kan ha mye og si!

Hun var ihvertfall renslig før, før hun begynte å tisse utafor. Tok vel 1-2 måneder før hun begynte å tisse på andre plasser enn kassa.. Og det er aldri bæsjing utafor kassa, bare tissing.

Hun var leveringsklar da vi fikk henne.

Skrevet

Ville tatt en tur til veterinær bare for å være helt sikker!

Men om hun er 4 måneder og det har tatt 1-2 måneder før hun begynte så fikk dere hun vel før hun var 12 uker?

Skrevet

Min kattunge begynte å tisse inne i perioder når hun ikke fikk nok oppmerksomhet.

Anonym poster: a84c13a296d2716dbbfd56190d46b85b

Skrevet

Ja, det må vi nok absolutt gjøre. Synes hun er litt tynn og puslete også, men hun er jo i fin form, sånn ellers.

Jeg rota litt, det er valpen som snart er 4 måneder :P

Kattungen er 6 måneder.

Skrevet

Min kattunge begynte å tisse inne i perioder når hun ikke fikk nok oppmerksomhet.

Anonym poster: a84c13a296d2716dbbfd56190d46b85b

Tror ikke det er det som er problemet. Oppmerksomhet får hun. Eller.. Hun krever det :P Legger seg på fanget og forlanger å bli kost med :)

Skrevet

Hvis hun har rukket å bli 6 måneder er det jo absolutt ikke utenkelig at hun begynner å bli kjønnsmoden, og hun er jo uansett i god alder til å bli kastrert nå bare hun veier nok. Dersom dere ikke har vært til helsesjekk etter at dere fikk henne ved 12 uker er hun jo ikke ferdig grunnvaksinert heller.

Har hun blitt fulgt opp med ormekur?

Har dere forsøkt med helt enkle tiltak som å prøve kasse med tak, uten tak, med og uten luke,

flytte kassen til et mer skjermet sted, tilby annen sand? Dere bør forøvrig virkelig prøve med flere kasser for å utelukke forskjellige mulige årsaker om ikke annet.

Når det er så slitsomt for dere at dere faktisk vurderer å kvitte dere med et familiemedlem, så bør det ikke være for vanskelig å teste ut og tilpasse seg alt man kan først.

Skrevet (endret)

Vaksinering av katt har jeg liten erfaring med, og noe jeg aldri har hørt om, faktisk.

Ormekur har hun fått. Men kan eventuell orm ha noe med tissing inne å gjøre?

Vi har prøvd flere forskjellige typer sand, og kassen står ganske skjermet allerede. Sist gang vi prøvde å flytte kassen ble det bare rot, kattene gikk fortsatt i kroken å gjorde fra seg, så kassa kom ganske så fort på plassen sin igjen.

Jeg prøver selvfølgelig det meste, det er jo derfor jeg ber om råd her og da, istedet for å bare ta henne med til dyrlegen og avlive henne.

Begge kattungene er forresten innekatter.

Endret av irrlys
Skrevet

Da tenker jeg nok at første steg er å ta med (begge?) kattene til veterinæren for vaksine, helsesjekk og time til kastrering med mindre det er snakk om at dere er fôrverter eller oppdrettere, så klart. Er den eldste kastrert? Begge er jo i den alderen der kjønnsdriftene gjør seg gjeldende, så dette kan i alle fall være et lurt førstepunkt på sjekklisten.

Går hun også på do i kassen? Viser hun tegn til å unngå kassen, at hun går dit først men ombestemmer seg? Det kan jo også være fysiske årsaker bak, som urinveisproblemer. Så dette er lurt å ta opp med veterinær spesifikt.

Forhåpentligvis kan dette hjelpe på.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for gode tips, alle sammen!

Hun går på do i kassen ja, virker ikke som hun ombestemmer seg.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Begge kattungene ?

De er vel ikke sånn tilfeldigvis omtrent på samme alder disse to ? Sånn rundt halvåret som du sier.

Og den andre kattungen... er det også en hun ? Eller er det en han ?

Vetrinærtime tenker jeg vi sier, med følgende på tapeten;

Første pkt er ormekur (den skal tas en liten stund før vaksiner settes. Dette fordi innvollsorm reduser vertens motstandskraft. Og vaksinen skal booste motstandskraften mot de sykdommer den er ment for. Ergo; det kan bli tøft for en liten kropp å allerede være i litt redusert tilstand når man får vaksine)

Så; Ormekur

Vaksine

Vektsjekk og bestilling av time for kirurgisk kastrering (begge to)

Innetissingen er jeg utifra dette mer enn 95% sikker på at skyldes begynnede kjønnsmodning og at de er to som er i akkurat samme fase av kjønnsmodning.

Case closed :)

Endret av Lille-pus
Skrevet

Begge kattungene ?

De er vel ikke sånn tilfeldigvis omtrent på samme alder disse to ? Sånn rundt halvåret som du sier.

Og den andre kattungen... er det også en hun ? Eller er det en han ?

Vetrinærtime tenker jeg vi sier, med følgende på tapeten;

Første pkt er ormekur (den skal tas en liten stund før vaksiner settes. Dette fordi innvollsorm reduser vertens motstandskraft. Og vaksinen skal booste motstandskraften mot de sykdommer den er ment for. Ergo; det kan bli tøft for en liten kropp å allerede være i litt redusert tilstand når man får vaksine)

Så; Ormekur

Vaksine

Vektsjekk og bestilling av time for kirurgisk kastrering (begge to)

Innetissingen er jeg utifra dette mer enn 95% sikker på at skyldes begynnede kjønnsmodning og at de er to som er i akkurat samme fase av kjønnsmodning.

Case closed :)

Nei, bare en av dem. Og det er et par måneder mellom dem. Er to hunnkatter.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Holder fremdeles en knapp på at den eldste begynner å bli kjønnsmoden, og har startet med å markere sitt revir for å gjøre den andre oppmerksom på at 'Her er det jeg som eier. Dette er mitt' :regler:

Ormekur/markkur må de få begge to ;)

Hør gjerne med vetrinæren om vedkommende kan kastrere begge to samtidig (avhengig av vetrinærens praksis på området mht. vekt og alder). Kastreringen kan på en god klinikk gjøres ved ganske lav alder, men vetrinærer har litt ulik 'inngrodd praksis' så det finner du ut av ved å høre ved vetrinæren.

De må jo inn til vaksine begge to så det er et bra tidspunkt å spørre på.

Skrevet

Er nok den yngste som markerer. ;)

Ja, de skal få ormkur begge to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...