Gjest Twelve12 Skrevet 4. desember 2012 #1 Skrevet 4. desember 2012 Hei. Jeg har hele tiden pleid å hive alt av treningstøy på vask hver gang jeg har brukt det. Tenker at det innsylta med svette og ikke veldig apetittelig. Men er det nødvendig, når man uansett skal bruke det igjen dagen etterpå og svette på ny. Så lenge det ikke lukter vondt, kan jeg bruke det flere ganger?! Ikke bare blir det mye kleesvask i løpet av ei uke, men begynner jo å gå tom for rent treningstøy også. Hva er normene her?
lille..trille Skrevet 4. desember 2012 #2 Skrevet 4. desember 2012 Jeg driter i om folk synes jeg er urenslig, men akkurat det med treningstøy er spesielt. Jeg går gjerne i tøyet 3 økter før jeg vasker det (dette gjelder bh og tightser). Bh'en har ikke godt av å bli vasket for ofte. Jeg skyller den, men hvis jeg ikke får gjort det henger jeg den slik at den får luft. Bukser bruker jeg mye. Tskjorter derimot, vasker jeg med en gang fordi jeg føler at de lukter etter endt økt. 2
Gjest snyball Skrevet 4. desember 2012 #3 Skrevet 4. desember 2012 Tightser kan jeg bruke 3-4 ganger. Det er særlig når jeg trener styrke, fordi da blir jeg jo ikke gjennomvåt. T-skjorter bruker jeg som regel bare 1 gang. Det samme gjelder sports-bh, den føler jeg blir gjennomvåt og ekkel!
belle_ Skrevet 4. desember 2012 #4 Skrevet 4. desember 2012 Som de over sier. Jeg trener hver dag, og det er stress å vaske hele tiden. Tights kan jeg gjerne bruke en 3 dager mens overdel vasker jeg etter hver gang. Skal sies jeg har mange flere overdeler enn tightser, så det er ikke så stress heller. Nå trener jeg i hovedsak kun styrke, så svetter ikke like ille som om jeg skulle løpt
Gjest Tigress Skrevet 4. desember 2012 #5 Skrevet 4. desember 2012 Eg skyller det berre, og det held. Tek 15min.
Fantomina Skrevet 4. desember 2012 #6 Skrevet 4. desember 2012 Tights bruker jeg til neste gang jeg fyller maskinen. Bytter dersom jeg pakker det ned i sekken med håndduk og skitne klær etter trening. Om vinteren vasker jeg treningsklær omtrent én gang i uken, når det er sykkelføre vasker jeg minst to maskiner i uken. Overdel og bh bytter jeg hver gang. Jeg har ganske mye treningsklær, så det er sjelden et problem at jeg går tom. Svetter mye også når jeg trener styrke og selv om tøyet ikke lukter når det er kaldt, så begynner det å stinke når det blir varmt på kroppen. Dersom du trener innendørs sammen med andre foreslår jeg at du vasker/skyller klærne mellom hver gang, og ønsker deg treningsklær i julegave så du har litt mer å bytte mellom dersom du trener utendørs kan du egentlig vaske som du vil. Om sommeren trener jeg kun utendørs og da vasker jeg treningsklær (sportsbher skylles etter bruk og vaskes én gang i uken) omtrent en gang i mnd. Ullklær kanskje bare én gang i løpet av sommeren.
Athene Skrevet 4. desember 2012 #7 Skrevet 4. desember 2012 Tights og løpejakker bruker jeg 2-3 ganger, resten bytter jeg for hver gang. Mitt tøy kan henges til tørk, og så vaskes noen dager senere. Men mannens må vaskes "ferskt" ellers setter lukten seg. Du kan jo prøve deg frem, såfremt det ikke lukter er det greit å spare litt vask.
Gjest Twelve12 Skrevet 4. desember 2012 #8 Skrevet 4. desember 2012 Takk for gode tips. Ja det er igrunn overdelene jeg er mest skeptisk til.. underdelene blir jo ikke så "svettete" liksom =p
Glynis Skrevet 4. desember 2012 #9 Skrevet 4. desember 2012 (endret) Jeg vasker alltid sports-BH og t-skjorte mellom hver gang. De lukter egentlig ingenting etter bruk, men når jeg tenker på hvor våte disse er etter 1 time kondisjonstrening så er det ingen tvil. Tights bruker jeg gjerne et par ganger. Jeg har lagt meg opp nok topper og BHer til at dette ikke er noe problem. Endret 4. desember 2012 av Glynis
Geparden Skrevet 5. desember 2012 #10 Skrevet 5. desember 2012 Jeg vasker det meste hver gang. Alt som er gjennomsvett, og det er det meste, går i vaskemaskinen. Betyr det at jeg trenger en trøye til kjøper jeg en trøye til. Etter trening alene hjemme, når ingen ser meg og bare jeg vet hva som foregår, kan treningstøyet noen ganger henges så det tørker til gjenbruk neste dag. Kaaanskje to ganger også før det vaskes. 1
noisy Skrevet 5. desember 2012 #11 Skrevet 5. desember 2012 Jeg svetter mye, så alt må vaskes etter hver treningsøkt. De eneste gangene jeg til nøds kan bruke samme tøyet om igjen er hvis jeg skal løpe alene i skogen. Lukten som oppstår når ny svette møter gammel svette er så ille at jeg må være laaangt unna andre folk
Gjest Belle Gunnes Skrevet 5. desember 2012 #12 Skrevet 5. desember 2012 Tights brukes noen ganger før det vaskes her også. Men topper byttes hver gang. Sports-BH'n skyller jeg opp hver gang i lunkent vann med litt eddik i og vasker innimellom. Bruker ikke skyllemiddel, men eddik. Det blir virkelig mykt av dette og eddiken fjerner all lukt og bakterier fra tøyet uten at det ødelegger strechen i stoffet.
Musken Skrevet 5. desember 2012 #13 Skrevet 5. desember 2012 Som flere over meg sier, pleier også jeg å bruke t-skjorten én gang, mens jeg kan bruke sports-bhen kanskje 2-3 og tightsen 3-4 ganger. Spørs hva jeg har trent og hvor mye jeg har svettet
^littletoomuch Skrevet 5. desember 2012 #14 Skrevet 5. desember 2012 Vasker alt etter hver gang, men jeg kjører et kortprog på 30 min på vaskemaskinen. Nesten som å skylle det opp for hånd Jeg synes rett og slett at det blir for heslig å ta på seg allerede utsvettet tøy.
Coronas Skrevet 6. desember 2012 #15 Skrevet 6. desember 2012 Jeg svetter mye (spinning), så her går hele habitten på 60 grader hver gang.
rockering Skrevet 6. desember 2012 #16 Skrevet 6. desember 2012 Jeg vasker faktisk alt treningstøyet etter endt økt, uansett trening. Men merker jo det at tightsene ikke behøver dette så lenge du ikke har hatt en skikkelig svett økt :-) Men noen her som har problemer med t-shorter som du ikke får vasket svettelukten ut av? Jeg har én t-shorte i "vanlig treningstøy-stoff", og samme hvordan jeg vasker den føler jeg den lukter litt "surt".. Noen gode forslag? :-)
Athene Skrevet 6. desember 2012 #17 Skrevet 6. desember 2012 Men noen her som har problemer med t-shorter som du ikke får vasket svettelukten ut av? Jeg har én t-shorte i "vanlig treningstøy-stoff", og samme hvordan jeg vasker den føler jeg den lukter litt "surt".. Noen gode forslag? :-) Når lukta først har satt seg er det lite å gjøre. Du kan prøve å gi det en runde i fryseren + legge i bløt i eddikvann en stund. Men som oftest er klær der svettelukten har satt seg bare å kaste i søpla. Syntetiske stoffer er noe drit...Vasker man det med en gang (på fullprogram), og bruker eddik som skyllevann, går det som regel greit. 1
Kamikatze Skrevet 6. desember 2012 #18 Skrevet 6. desember 2012 Hiver det bare i håndvasken med lunkent vann og noen dråper shampoo, vrir, skyller med et nytt vann eller under rennende, og lar det hengtørke i dusjen. Må tas før eventuell svette får tørke, og uten at våt svette får være våt lenge. Tar to-tre minutter. Og holder fint til ny økt - opptil flere. Så vaskes det på vanlig vis, når det likevel settes på maskin med rett kulør og gradetall.
rockering Skrevet 6. desember 2012 #19 Skrevet 6. desember 2012 Når lukta først har satt seg er det lite å gjøre. Du kan prøve å gi det en runde i fryseren + legge i bløt i eddikvann en stund. Men som oftest er klær der svettelukten har satt seg bare å kaste i søpla. Syntetiske stoffer er noe drit...Vasker man det med en gang (på fullprogram), og bruker eddik som skyllevann, går det som regel greit. Jeg får gjøre et forsøk, ellers så får jeg bare spandere på meg en ny en :-)
Sophia. Skrevet 7. desember 2012 #20 Skrevet 7. desember 2012 Tights bruker jeg 3 ganger før jeg vasker de, mens t-skjorter og BH vaskes etter hver gang. Har en god del overdeler, men ikke like mange tights, så det passer jo i grunnen greit. Har jeg løpt og svettet mye på hele kroppen, vasker jeg alt. Varierer veldig på lukt rett og slett!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå