Gå til innhold

Håndbrekket - varm felg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen med peilng på bil?

Ved et uhell (eller gammel vane) ble bilen stående over natten med håndbrekket på. Den sto i garasje, men det var vel en -8 grader den natta.

På første kjøretur dagen etter kom det først en "metall-mot-metall" suselyd fra bak i bilen, men den ble raskt borte. Når jeg kom fram etter 15 minutters kjøring var den ene felgen bak varm å ta på, og luktet svidd. Håndbrekket virker fortsatt, men har blitt løst (må dra det et stykke opp før det "tar").

Regner med at håndbrekket på det ene hjulet henger litt på (selv om det ikke merkes når jeg kjører)?

Vil den kunne bli bra hvis det bare får tint, eller må jeg få den på verksted?

Anonym poster: 313556c89b82612cb7305c369fccfce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt av dekket, prøvd å smørt litt 5-56 spray (sm på klossene (når de er kald), evt brukt noe for å få de fra hverandre. Jokket litt på bremsen å sett at de gikk fra skiven. Noe slikt.

Evt stikk innom et verksted å snakk med de.

Har ikke såååå peiling på bil, så kanskje noen andre har et bedre svar å komme med.

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg synes den "smøre bremseklossene med olje" var en så veldig god idé akkurat men...

Anonym poster: e67f958a30218f237f404893dc8c4b10

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dette skjedde med naboen så stod han ute på tunet her og banket og slo og banket til handbrekket slapp.

Anonym poster: f904d92dcd4f1e9bce9094f6918d040d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om brekket forsat henger på så tar du en slegge og gir felgen noen hard rapp, pass på og ikke bank i ytterkant av felgen pga slagskade og ubalanse, ikke slå helt i senter da du kan ødelegge eventuelle hjullagere og div.

crc har liten nytte da stempelet som sitter i calipperen er beskyttet av gummi, skal du ha crc inn der må calipperen av osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drar denne tråden opp litt igjen jeg, da jeg har samme problem på min bil.

Her er håndbrekket plutselig helt løst. Altså, jeg kan dra det helt opp, og det tar ikke i det hele tatt. Måtte ut og kjøre flere ganger i går, og det kjentes godt at noe "hang igjen" bak, spesielt på litt glatte partier i oppoverbakke. Og selv i slak nedoverbakke så bremset farten selv med clutchen inne. Etter endt kjøring luktet det svidd bak på venstre hjul. Turte ikke å sparke/slå på hjulet, vet ikke hvor mye/lite kraft det tåler? Er det noe som er lett å "diagnostisere", og kan fikses av noen litt bilkyndige, eller er det noe jeg bør få på verksted fort?

Jeg må bruke bil hver dag, så jeg kan dessverre ikke la bilen stå heller. Men det kjennes skummelt å kjøre med den slik. Kan større skader skje av dette?

Anonym poster: a913bb90950985a0cd4979b995a37655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotbremsen har hengt seg opp og håndbrekket må strammes?

Bare en gjetning fra min side. Er du medlem i en redningstjeneste f.eks. Naf el. Viking?

De er der for å brukes hvis en trenger hjelp. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er medlem av NAF, og lurer på om jeg ikke må ringe dem om det er like ille i morgen. Prøvde å kjøre frem og tilbake og se om det slapp, og også dra i brekket. Men det er null respons i brekket, kan dra det helt opp og triller like "bra" som når det er nede. Sjekket vanlige bremser når jeg kjørte, og det virker som at den bremser godt nok på vanlige bremser. Litt vanskelig siden det er snø og is, og ikke bare veier jeg kan sjekke på..

Anonym poster: a913bb90950985a0cd4979b995a37655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker din handbrekkwire er løs som en strekt strikk, dette må du få orden på!

Anonym poster: f904d92dcd4f1e9bce9094f6918d040d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring dem og få det fikset, så er bilen god som ny å kjøre med. Det er kjempeviktig og dødsens nødvendig at bremsene virker skikkelig.

Ring dem tidlig; det er sikkert en del ventetid nå som folk pleier å kjøre i grøfta rundt omkring. ;)

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det viktig at bremsene virker. ;) Og hadde det vært noe problem med vanlig brems, så hadde jeg vært på verksted allerede. Men når det "bare" er brekket, så er det litt annet.

Mistenker at brekket "bare" har fryst, det har jo vært over 10 minus i flere uker her. Men at det er helt løst, og at det ikke går seg til i det hele tatt, liker jeg ikke.

Ikke er det spesielt gøy å måtte ringe NAF for noe sånt heller, tenker jo at i disse tider bør det være mer alvorlig før man tar opp tiden deres. :P

Anonym poster: a913bb90950985a0cd4979b995a37655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært -12 -15 ganske lenge her nå, og handbrekket mitt er ikke fryst, men jeg bruker det ALDRI på vinterstid i minusgrader, bare drar det opp og av for å sjekke at det funker når + gradene kommer igjen. Er lei fryste handbrekk. De gangene brekket frøs, før jeg lærte, var det aldri slik du beskrev. Men da wire'en røk, så var det akkurat slik du beskrev.

Anonym poster: f904d92dcd4f1e9bce9094f6918d040d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

om felgen er varm så henger parkeringsbremsen. kakk noen ganger i bremsediskens sentrum og se om det løsner. bør ikke koste allverden å fikse på verksted heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke klossene, men caliperen.

Caliperen har vel mindre med brekket å gjøre? Pluss at man vanligvis må demontere hele greia for å søre disse seperat.

Anonym poster: 9c10de6746a277e585b9472767113c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caliperen har vel mindre med brekket å gjøre? Pluss at man vanligvis må demontere hele greia for å søre disse seperat.

Anonym poster: 9c10de6746a277e585b9472767113c87

på noen få biler er parkeringsbremsen integrert i calipperen, men disse er få - og som oftest av ukurante merker. så helt rett, det hjelper lite. det ENESTE som kan være et tips der, er at motstandsfjæren til brekkwire er stort sett alltid montert her. se om denne er stuck. ikke slå på den!!

Endret av JackCrews
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

om du kjører med dette kan du risikere og ødelegge fettete i hjullagere eventuelt drivarmer, du får bremseveska til og koke, dvs at det blir vann der det skal være veske, da virker bremsene dårlig helt plutselig og stempelet i calipperen kan ruste..

slegge er svaret serru, parr raske kakk og du er klar til du neste gng bruker brekket i kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om brekket forsat henger på så tar du en slegge og gir felgen noen hard rapp, pass på og ikke bank i ytterkant av felgen pga slagskade og ubalanse, ikke slå helt i senter da du kan ødelegge eventuelle hjullagere og div.

crc har liten nytte da stempelet som sitter i calipperen er beskyttet av gummi, skal du ha crc inn der må calipperen av osv

Vet ikke om jeg ville begynt å dra på med slegge på aluminiumsfelger men.. Blir neppe så veldig pent etterpå ;)

Og det kan ofte være glidepinnene som henger, så går an å prøve å trykke inn noe CRC der - men er vel tvilsomt som du sier at det vil fungere.

Drar denne tråden opp litt igjen jeg, da jeg har samme problem på min bil.

Her er håndbrekket plutselig helt løst. Altså, jeg kan dra det helt opp, og det tar ikke i det hele tatt. Måtte ut og kjøre flere ganger i går, og det kjentes godt at noe "hang igjen" bak, spesielt på litt glatte partier i oppoverbakke. Og selv i slak nedoverbakke så bremset farten selv med clutchen inne. Etter endt kjøring luktet det svidd bak på venstre hjul. Turte ikke å sparke/slå på hjulet, vet ikke hvor mye/lite kraft det tåler? Er det noe som er lett å "diagnostisere", og kan fikses av noen litt bilkyndige, eller er det noe jeg bør få på verksted fort?

Jeg må bruke bil hver dag, så jeg kan dessverre ikke la bilen stå heller. Men det kjennes skummelt å kjøre med den slik. Kan større skader skje av dette?

Anonym poster: a913bb90950985a0cd4979b995a37655

Høres ut som brekket henger på mens du kjører ja. Veldig ugunstig siden det blir veldig varmt for alle komponenter for det første. For det andre mister du bremseeffekt, og for det andre ødelegger du bremseskiven. Bør undersøkes så fort som mulig.

på noen få biler er parkeringsbremsen integrert i calipperen, men disse er få - og som oftest av ukurante merker. så helt rett, det hjelper lite. det ENESTE som kan være et tips der, er at motstandsfjæren til brekkwire er stort sett alltid montert her. se om denne er stuck. ikke slå på den!!

Det er nå vel ganske vanlig å ha håndbrekk integrert i den vanlige bremsecalipperen :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå vel ganske vanlig å ha håndbrekk integrert i den vanlige bremsecalipperen :)

det spørs litt hva du mener med integrert. den bidrar ikke til funksjon i stemplene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg ville begynt å dra på med slegge på aluminiumsfelger men.. Blir neppe så veldig pent etterpå ;)

Og det kan ofte være glidepinnene som henger, så går an å prøve å trykke inn noe CRC der - men er vel tvilsomt som du sier at det vil fungere.

regner vel med de fleste forstår det, men bra at du nevnte det, mann vet jo alldri.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...