Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor med en jente og vi har rom ved siden av hverandre. Det er veldig lytt her, og jeg er i tillegg veldig var for lyder.

Kjæresten hennes sover hos henne 3-4 dager i uken, og de ligger å prater til langt utpå natt (01-02 tiden), og jeg får ikke sove før de har sovnet. Jeg sover alltid med ørepropper, og det er vel ikke mer jeg kan gjøre.

Det er faktisk annenhver natt hvor jeg ligger oppe til kl 2, fordi hun har besøk. Hva synes dere om dette? Jeg blir jo helt utslitt av for lite søvn :sukk: legger meg 22-23, og må stå opp mellom 6-7.

Anonym poster: 7531f6631d13781591ca47e94724e2b4

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Da må du nesten ta det opp med henne. Har dere et fellesareal som er litt lenger unna der de kan sitte?

• Liker 1
Skrevet

Si ifra til henne. Spør om de kan snakke ferdig før de legger seg, i et mindre lytt rom. :)

Anonym poster: 3ab83aeb3d4291b2e7066405725ee636

Skrevet

Men kjære deg, du må da si ifra!

Anonym poster: 58f97f53de485bb9e3c5211a9c2f7d85

• Liker 1
Skrevet

Da må du nesten ta det opp med henne. Har dere et fellesareal som er litt lenger unna der de kan sitte?

Vi har kun et kjøkken felles. Skjønner at de ikke vil være der, fordi der er det ikke noe koselig og også veldig kaldt.

Liker ikke å si fra om ting, men må bare gjøre det. Jeg er jo steintrøtt hver dag. Vanskelig situasjon bare, for man burde jo få lov til å prate på sitt eget rom. Hører egentlig bare kjæresten sin stemne, sjeldent hennes.

Anonym poster: cea3d44bf35b04ef6ed54ac42d1db460

Skrevet

Jeg syns faktisk du må tenke på om dette er det rette stedet for deg å bo siden du er så var for lyder når du sover. Når de prater med normal stemme inne på hennes rom, så er det jo ikke akkurat som om de bråker. Jeg skjønner jo at dette er slitsomt for deg, men hun har jo også rett til å leve normalt.

• Liker 5
Skrevet

Jeg syns faktisk du må tenke på om dette er det rette stedet for deg å bo siden du er så var for lyder når du sover. Når de prater med normal stemme inne på hennes rom, så er det jo ikke akkurat som om de bråker. Jeg skjønner jo at dette er slitsomt for deg, men hun har jo også rett til å leve normalt.

Ja jeg vet. Det er derfor jeg helst ikke vil si i fra. De bråker jo ikke, det er bare at hans stemme høres så godt gjennom veggen. Og de har en helt annen døgnrytme enn meg.

Men samtidig: jeg betaler husleie her, det gjør ikke kjæresten hennes :sjenert:

Jeg har bodd her i snart ett år, det gikk helt fint inntil hun flyttet inn for noen måneder siden. Hun skal flytte ut til sommeren, og selv skal jeg flytte om et år, så derfor vil jeg ikke se meg om etter noe annet. De fleste kollektiv er mye mer bråkete enn dette, og jeg har ikke råd til å bo alene mens jeg studerer.

:sukk:

• Liker 3
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Da tror jeg du skal ta en liten prat med henne, og fortelle om hvor lytt det er. Hvis du stort sett er alene på rommet, så er det ikke sikkert hun har lagt merke til det andre veien.

Ev. som jeg gjorde på backpackertur med masse overnattinger på rom med andre som både kom inn sent og gikk tidlig, ha lydbøker på øret. De stenger ute lyder mye bedre enn propper, hvis du klarer å sove med dem da ;)

Skrevet

Da tror jeg du skal ta en liten prat med henne, og fortelle om hvor lytt det er. Hvis du stort sett er alene på rommet, så er det ikke sikkert hun har lagt merke til det andre veien.

Ev. som jeg gjorde på backpackertur med masse overnattinger på rom med andre som både kom inn sent og gikk tidlig, ha lydbøker på øret. De stenger ute lyder mye bedre enn propper, hvis du klarer å sove med dem da ;)

Jeg har ikke hatt besøk etter at hun flyttet inn, og jeg er veldig stille av meg. Men sa i fra i starten at det er ekstremt lytt her, og hun må ta hensyn. Det var eneste kravet mitt for at hun kunne flytte inn.

Hehe klarer nok ikke å høre på lydbok når jeg skal sove. Måtte ty til hørselsvern en gang, det gikk heller ikke bra ettersom jeg ikke klarer å sovne når jeg ligger på ryggen :P

Skrevet

Klarer virkelig ikke øreproppene å stenge ut lydene? Har du prøvd andre propper? Jeg hadde akkurat samme problem da jeg bodde med ei venninne, og øreproppene ble min redning, hørte ingenting da.

Men du kan jo også ta det opp med henne på en hyggelig måte. :)

Skrevet

Klarer virkelig ikke øreproppene å stenge ut lydene? Har du prøvd andre propper? Jeg hadde akkurat samme problem da jeg bodde med ei venninne, og øreproppene ble min redning, hørte ingenting da.

Men du kan jo også ta det opp med henne på en hyggelig måte. :)

Hva slags ørepropper brukte du?

Jeg har sovet med ørepropper hver natt i 7-8 år, så er kanskje litt mer immun enn de fleste:p

Skrevet

Jeg har brukt ørepropper i 5 år, fullstendig avhengig selv om det er relativt stille her jeg bor nå. :ler:

Jeg bruker de oransje som fås på apoteket (Max Lite), men tror jeg skal prøve meg på de vokskulene neste gang jeg må ha nye, begynner å få sår i øregangene nå nemlig. :(

Skrevet

De fleste steder, kollektiv også, (jeg har bodd i 3 forskjellige med samme regel hvertfall) er at det skal være stille etter kl 23. Pleier dere å ha noen husmøter eller noe? Da kan du ta det opp der. Ellers så må du bare si det til henne. Det bør de klare å respektere når de bor med andre. Det er en helt vanlig regel:)

Skrevet

Å prate med normal innestemme rammes ikke av stillereglene. Hvis man er så var på lyder, så må man vurdere en annen boform, eventuelt et bedre lydisolert sted.

• Liker 2
Skrevet

Å prate med normal innestemme rammes ikke av stillereglene. Hvis man er så var på lyder, så må man vurdere en annen boform, eventuelt et bedre lydisolert sted.

Jeg vet. Uff, alt var så bra før hun flyttet inn :sukk:

Skrevet

Du virker veldig tøffel når du ikke en gang greier å si i fra til henne, jeg har bodd i kollektiv selv, og der godtok ikke jeg noe snakking etter klokken 11, da skal det være stille. hun får dra til kjærestens hus da og snakke der til klokken midt på natta om det er det de ønsker...

Skrevet

Ei venninne bodde i kollektiv med flere andre. Alle soverommene lå vegg-i-vegg og det var veldig lydt. De hadde en regel om at etter kl 23 var det ikke lov å snakke i telefon/med andre (med mindre man hvisket), nettopp fordi noen skulle opp tidlig på jobb/skole.

• Liker 3
Skrevet

hvis man absolutt skal sitte oppe og snakke til kl 3 på natta så får man heller bosette seg et annet sted enn i kollektiv.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet. Uff, alt var så bra før hun flyttet inn :sukk:

Er i akkurat samme situasjon som deg, jeg plages av alle smålyder og har merket at kollektivlivet ikke er noe for meg. Jeg kan ikke tenke meg å flytte til en hybel, som har myeee mindre lydtetthet mellom veggene, hvor man kan høre når den andre personen klør seg,og jeg har ihvertfall ikke råd til å flytte alene et sted.

I det siste så er det myee verre bråk enn bare prating og.. Men jeg føler at jeg ikke kan klage på kun prating heller, dt må jeg lære meg å leve med. Her er det også høy musikk, og man har en tjeneste hvor man kan ringe vekter som kommer med gebyr til den som lager bråk,men jeg har så langt ikke tørt å ringe de..Er redd for at innen de kommer så er det rolig,og da er jeg nødt til å betale boten..

Anonym poster: cfb223f5ace691d558d8e124cfb37aad

Skrevet

Dere har ikke stue? Bare felles kjøkken?

Hva med å gjøre kjøkkenet litt mer koselig da og sørge for at det er varmt nok. Da kan man sitte der og prate inntil man legger seg. Da kan du også sørge for at du sover når de andre går til sengs.

Anonym poster: fb3781ed7f52c4b6308155cab9364edc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...