Giacomo_P Skrevet 8. desember 2012 #121 Del Skrevet 8. desember 2012 Og jeg har lest at det er bestemor som er sjefen i hjemmet, at det er tanter og mødre som står for kvinnelig omskjæring, og jeg har lest at alt er opptil den den eldste å bestemme. Så summa summarium, menn har heller ikke så store valg i livet dersom man er født fattig i Somalia. Ikke lett å være en mann tvunget av forsørgerplikten å være pirat mens kvinnene sitter trygge hjemme og vever mens de drikker kaffe og spiller tripp trapp med en kvist i sanden mens de venter på ettermiddagsmaten skal komme med mennene. Jeg synes du gjør deg vanskelig, Waco. I somalia kan en mann bevege seg frit stort sett hvor han vil. Han er truet av en viss voldsrisiko, både fra myndigheder, rivaliserende klaner og andre menn. Han kan blive drept. Han er sandsynligvis sulten. Han er nødt til å ta en viss risiko i hverdagen. En kvinne kan knapt gå ud av sitt hjem (det er lidt som fengsel, Waco - vi kalder det frihedsberøvelse). Manden hendes forventer sandsnligvis at hun gjør alt arbeidet hjemme, pluss lidt til. Hun er sandsynligvis omskåret. Det indebærer at et hvert toiletbesøk er et smertehelvede. Det kan godt være at det var hendes tante eller mor som bestemte det - men det gjør det ikke til noe bedre eller lettere å takle. Somaliske menn vil ikke ha uomskårne kvinner. Sex er uhyre smertefuldt, og hun kan ikke si nei uden å risikere grov fysisk mishandling, eventuelt drab. Om noen i hendes nærhed misbruker hende, risikerer hun grov fysisk mishandling eller drab vis hun forsøker å få hjelp. Om rivaliserende klaner kommer, er det realistisk at de dreber manden hendes, og voldtar hende. Hun kan ikke velge en anden tilværelse. Hun kan ikke bevege seg bort fra hjemmet. Hun er fastlåst i tilværelsen, og er frarøvet sin frihed. Hun er ikke trygg i sitt eget hjem. Om myndighedene skulde anklage hende for noe, er hun rettsløs. Hva velger du Waco Frihedsberøvelse, hardt arbeide, store daglige fysiske smerter og rettsløshed? Frihed til å bevege deg frit, muligheden til å endre ditt eget liv, og å flykte om du trenger det? Menn i Somalia kan sette seg ned og slappe av når de ønsker det. Det kan ikke kvinner hvis noen fordrer noe av dem. Jeg tror knapt det er noen som har det bra i Somalia - men hvis du vil finde et land hvor kvinner generelt har det bedre end menn, må du velge et andet land! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2012 #122 Del Skrevet 8. desember 2012 Men nå er det Norge og ikke Somalia som Waco bor i. Vi kan helt sikkert ta utgangspunkt i helt rare og absurde situasjoner, som hva er best av å være en mann som har vært utsatt for å miste begge bena og en arm i en mineeksplosjon, som bor i en stat hvor han ikke får noen erstatning for å være handikappet eller er det bedre å være en kvinne i Norge som har blitt kvotert inn over alt i tillegg til å ha vunnet over 200 millioner kroner i lotto? Men tar vi i stedet utgangspunkt i hvordan de fleste kvinner og de fleste menn har det her i Norge, først og fremst, så kommer kvinner bedre ut av det. Tar vi utgangspunkt i hvordan kvinner vs. menn har det i verden ellers så har kvinner det langt bedre, som bare kan sitte hjemme og vente på at mannen kommer hjem og drøsser over henne med penger uten at hun trenger å gjøre så mye arbeide. Anonym poster: 59d48e1d983393a8368bf0dcc93a89ed 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Genesis Skrevet 8. desember 2012 #123 Del Skrevet 8. desember 2012 Du vil ikke høre på fornuft, så jeg ser ikke noe poeng i å diskutere med deg mer. Du prøver å argumentere mot fakte, fordi du ikke takler å ha feil. Vel, det har du og du vet det selv. Slutt å prøve å lure deg selv. Ingen her på KG eller resten av verden er enige med deg. En liste som presenterer de ti verste landene for kvinner er vel ikke noe bevis for at kvinner har det verre enn menn? Hvilken fakta er det du refererer til? Du vet ingenting om hva resten av verden mener, og et annet poeng er at konsensus ikke alltid er synonoymt med fakta. Personlig har jeg ikke noe spesielt standpunkt i denne debatten, jeg tror faktisk sosial klasse og et utall andre variabler er en mye viktigere prediktor av hvordan livskvalitet man har enn kjønn i disse landene. Men den retorikken du presenterer her er jo bare helt håpløs og på barnehagenivå! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meh Skrevet 8. desember 2012 #124 Del Skrevet 8. desember 2012 Menn drepes hyppigere, som følger av valg de selv har tatt, som for eksempel å melde seg inn i en milita-gruppe eller drive med piratvirksomhet og ta del i krig. Noen blir så klart drept på grunn av stammetilhørlighet, men her er det likt for både kvinner og menn. http://www.globalis....d/Somalia/(show)/indicators Tror du oppriktig at de fleste av de som deltar i konfliktene der gjør det av fri vilje? Noen må ta opp våpen mot fienden, og det blir først og fremst menn siden det er det som forventes siden mor har forsørgelsesplikten for barna. For ikke å snakke om at mange verges som barnesoldater. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Genesis Skrevet 8. desember 2012 #125 Del Skrevet 8. desember 2012 Jeg synes du gjør deg vanskelig, Waco. I somalia kan en mann bevege seg frit stort sett hvor han vil. Han er truet av en viss voldsrisiko, både fra myndigheder, rivaliserende klaner og andre menn. Han kan blive drept. Han er sandsynligvis sulten. Han er nødt til å ta en viss risiko i hverdagen. En kvinne kan knapt gå ud av sitt hjem (det er lidt som fengsel, Waco - vi kalder det frihedsberøvelse). Manden hendes forventer sandsnligvis at hun gjør alt arbeidet hjemme, pluss lidt til. Hun er sandsynligvis omskåret. Det indebærer at et hvert toiletbesøk er et smertehelvede. Det kan godt være at det var hendes tante eller mor som bestemte det - men det gjør det ikke til noe bedre eller lettere å takle. Somaliske menn vil ikke ha uomskårne kvinner. Sex er uhyre smertefuldt, og hun kan ikke si nei uden å risikere grov fysisk mishandling, eventuelt drab. Om noen i hendes nærhed misbruker hende, risikerer hun grov fysisk mishandling eller drab vis hun forsøker å få hjelp. Om rivaliserende klaner kommer, er det realistisk at de dreber manden hendes, og voldtar hende. Hun kan ikke velge en anden tilværelse. Hun kan ikke bevege seg bort fra hjemmet. Hun er fastlåst i tilværelsen, og er frarøvet sin frihed. Hun er ikke trygg i sitt eget hjem. Om myndighedene skulde anklage hende for noe, er hun rettsløs. Hva velger du Waco Frihedsberøvelse, hardt arbeide, store daglige fysiske smerter og rettsløshed? Frihed til å bevege deg frit, muligheden til å endre ditt eget liv, og å flykte om du trenger det? Menn i Somalia kan sette seg ned og slappe av når de ønsker det. Det kan ikke kvinner hvis noen fordrer noe av dem. Jeg tror knapt det er noen som har det bra i Somalia - men hvis du vil finde et land hvor kvinner generelt har det bedre end menn, må du velge et andet land! Jeg er enig i mye av det du skriver, men oppsummeringen din er jo helt håpløst forenklet. Tror du virkelig menn i Somalia kan sette seg ned å slappe av når de ønsker det? Det gjelder kanskje for den veldig lille middelklassen og den enda mindre overklassen, men den jevne mann i Somalia har da ikke noen avslappende hverdag, på lik linje med den jevne somaliske kvinne. Om kvinnene sitter i fengsel befinner mange menn seg i samme situasjon, nemlig de kriminelles. En fattig familieforsørger jobber dagen lang for å prøve å skrape sammen penger for å fø sine barn. Husk at det ene og alene er mannen som står for inntekten i disse landene, kvinner får jo som du nevner ikke lov til å jobbe, og dette er en byrde man faktisk ikke skal kimse av. Det finnes da kjærlighet mellom kvinne og mann her som alle andre steder, og forestill deg følelsen av å ha jobbet 14 timersdager i gruvene og fortsatt ikke ha råd til å kjøpe klær til barna dine. Legg til den konstante risikoen for å bli drept over småpenger, ikke kunne stole på noen, en rettsløs stat hvor en beskyldning er nok til å få hendene kappet av, og du har et liv som få misunner deg. Jeg tror vi kan være enige om at det ikke er noen grunn til å misunne verken kvinner eller menn fra disse horrible statene, og at vi skal reflektere oftere over hvor priviligerte vi faktisk er her i Norge. Kanskje noe å ha i bakhodet for både meg selv og andre når vi fyrer oss opp over norsk kjønnsproblematikk som i forhold synes svært lite viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marsvinet Skrevet 8. desember 2012 #126 Del Skrevet 8. desember 2012 Men nå er det Norge og ikke Somalia som Waco bor i. Vi kan helt sikkert ta utgangspunkt i helt rare og absurde situasjoner, som hva er best av å være en mann som har vært utsatt for å miste begge bena og en arm i en mineeksplosjon, som bor i en stat hvor han ikke får noen erstatning for å være handikappet eller er det bedre å være en kvinne i Norge som har blitt kvotert inn over alt i tillegg til å ha vunnet over 200 millioner kroner i lotto? Men tar vi i stedet utgangspunkt i hvordan de fleste kvinner og de fleste menn har det her i Norge, først og fremst, så kommer kvinner bedre ut av det. Tar vi utgangspunkt i hvordan kvinner vs. menn har det i verden ellers så har kvinner det langt bedre, som bare kan sitte hjemme og vente på at mannen kommer hjem og drøsser over henne med penger uten at hun trenger å gjøre så mye arbeide. Anonym poster: 59d48e1d983393a8368bf0dcc93a89ed I hvilke land er det sånn? I de fleste land der kvinner ikke arbeider for lønn, må de jobbe hardt i hjemmet og passe på barna. Jeg har aldri hørt om noen kvinner som blir nektet jobb for så å bli overøst med penger. Det er jo hovedsaklig u-land som har dårlige kvinnerettigheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Genesis Skrevet 8. desember 2012 #127 Del Skrevet 8. desember 2012 Du svarte ikke på om du heller ville ha vært kvinne enn mann hvos du bodde i Somalia eller Afghanistan? Hvorfor? Jeg mener dessuten å ha lest at på landsbygda i Somalia så er det for det meste kvinnene som gjør alt arbeidet, steller huset og passer barna. Mennene tygger khat, lager dikt og spiller pengespill. Svarene på spørsmålene du stiller har blitt gjentatt flere ganger i denne diskusjonen. Lær deg å lese. Her finnes tall på dødelighet mellom kvinner og menn i Somalia. Noe du tydeligvis ikke har sett tidligere. 3 år er forskjellen mellom forventet levealder blandt kvinner og menn. Somalia er et krigsrammet land der grupperinger som Al- Shabaab herjer. Det er klart at mange menn (og kvinner) dør som følge av dette. Hovedforskjellen er at kvinner også drepes og voldtas for å være kvinner, og for ting som menn kan gjøre fritt. Menn drepes hyppigere, som følger av valg de selv har tatt, som for eksempel å melde seg inn i en milita-gruppe eller drive med piratvirksomhet og ta del i krig. Noen blir så klart drept på grunn av stammetilhørlighet, men her er det likt for både kvinner og menn. http://www.globalis....d/Somalia/(show)/indicators Du kan virkelig ikke være seriøs? Er du blottet for alt av forståelse om verden vi lever i? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 8. desember 2012 #128 Del Skrevet 8. desember 2012 I hvilke land er det sånn? I de fleste land der kvinner ikke arbeider for lønn, må de jobbe hardt i hjemmet og passe på barna. Jeg har aldri hørt om noen kvinner som blir nektet jobb for så å bli overøst med penger. Det er jo hovedsaklig u-land som har dårlige kvinnerettigheter. det er som en følge av at uland har dårlige menneskerettigheter. det blir ikke noe bedre uansett hva kjønn man har. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Purple Haze Skrevet 8. desember 2012 #129 Del Skrevet 8. desember 2012 Er det blitt en konkurranse å ha det verst også nå, da? Herlighet. Vi har det virkelig så godt her i landet at livskvalitet skal måles ut i fra hvem som få mest sex. Helt utrolig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 8. desember 2012 #130 Del Skrevet 8. desember 2012 Er det blitt en konkurranse å ha det verst også nå, da? Herlighet. Vi har det virkelig så godt her i landet at livskvalitet skal måles ut i fra hvem som få mest sex. Helt utrolig. jeg satt med akkurat samme tanken. du skrev det raskere enn meg, bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marsvinet Skrevet 8. desember 2012 #131 Del Skrevet 8. desember 2012 (endret) det er som en følge av at uland har dårlige menneskerettigheter. det blir ikke noe bedre uansett hva kjønn man har. Jo, i de fleste land med dålige menneskerettigheter, har kvinner enda dårligere rettigheter enn menn. Hvis du mener at jeg tar feil så får du finne en skriftlig kilde som beviser det. Endret 8. desember 2012 av Marsvinet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 8. desember 2012 #132 Del Skrevet 8. desember 2012 Jo, i de fleste land med dålige menneskerettigheter, har kvinner enda dårligere rettigheter enn menn. Hvis du mener at jeg tar feil så får du finne en skriftlig kilde som beviser det. vært der selv og sett? hva er det du ikke forstår av naturlige kulturforskjeller. som jeg sier, i land hvor menneskerettighetene ikke henger på greip, så blir forskjellene mellom kjønn naturlig veldig annerledes i forhold til hvordan det er her. før du spør - ja, jeg har vært selv og sett 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 8. desember 2012 #133 Del Skrevet 8. desember 2012 Jeg er enig i mye av det du skriver, men oppsummeringen din er jo helt håpløst forenklet. Tror du virkelig menn i Somalia kan sette seg ned å slappe av når de ønsker det? Det gjelder kanskje for den veldig lille middelklassen og den enda mindre overklassen, men den jevne mann i Somalia har da ikke noen avslappende hverdag, på lik linje med den jevne somaliske kvinne. Om kvinnene sitter i fengsel befinner mange menn seg i samme situasjon, nemlig de kriminelles. En fattig familieforsørger jobber dagen lang for å prøve å skrape sammen penger for å fø sine barn. Husk at det ene og alene er mannen som står for inntekten i disse landene, kvinner får jo som du nevner ikke lov til å jobbe, og dette er en byrde man faktisk ikke skal kimse av. Det finnes da kjærlighet mellom kvinne og mann her som alle andre steder, og forestill deg følelsen av å ha jobbet 14 timersdager i gruvene og fortsatt ikke ha råd til å kjøpe klær til barna dine. Legg til den konstante risikoen for å bli drept over småpenger, ikke kunne stole på noen, en rettsløs stat hvor en beskyldning er nok til å få hendene kappet av, og du har et liv som få misunner deg. Jeg tror vi kan være enige om at det ikke er noen grunn til å misunne verken kvinner eller menn fra disse horrible statene, og at vi skal reflektere oftere over hvor priviligerte vi faktisk er her i Norge. Kanskje noe å ha i bakhodet for både meg selv og andre når vi fyrer oss opp over norsk kjønnsproblematikk som i forhold synes svært lite viktig. Nei det tror jeg ikke - men jeg tror de kan velge det i de små øyeblikk der de har gjort det de må gjøre, og er slidne, og ingen ting haster. Det kan ikke kvinnene. De bestemmer ikke over seg selv. Forøvrig synes jeg hele denne Somaliadebatten er et sidespor. Og som jeg har skrevet tidligere - jeg synes hele problemstillingen - hvorvidt det er bedre å være kvinne end mann - er gandske dum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 8. desember 2012 #134 Del Skrevet 8. desember 2012 skriver under på giacomos ord her. somalia er det vel jævlig få her som egentlig har så mye peiling på bortsett fra hva dere ser på tv og leser i vg. det har lite med debattens utgangspunkt å gjøre. og problemstillingen i seg selv er temmelig idiotisk. hvis det er så jævla ille å være mann, så skift kjønn. det er fullstendig mulig med dagens teknologi. du får riktignok ikke mens og evne til å føde barn, men heck - du har allikevel rett til det, om du skulle få det til. ingen nekter deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Genesis Skrevet 8. desember 2012 #135 Del Skrevet 8. desember 2012 Jo, i de fleste land med dålige menneskerettigheter, har kvinner enda dårligere rettigheter enn menn. Hvis du mener at jeg tar feil så får du finne en skriftlig kilde som beviser det. Hvor er dine kilder? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marsvinet Skrevet 8. desember 2012 #136 Del Skrevet 8. desember 2012 Nei det tror jeg ikke - men jeg tror de kan velge det i de små øyeblikk der de har gjort det de må gjøre, og er slidne, og ingen ting haster. Det kan ikke kvinnene. De bestemmer ikke over seg selv. Her har vi forresten kjernen i hvorfor kvinner i disse landene ikke har det like bra som menn. De får ikke bestemme over seg selv. Det gjør menn for dem. Nå synes jeg at vi kan avrunde diskusjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 8. desember 2012 #137 Del Skrevet 8. desember 2012 Her har vi forresten kjernen i hvorfor kvinner i disse landene ikke har det like bra som menn. De får ikke bestemme over seg selv. Det gjør menn for dem. Nå synes jeg at vi kan avrunde diskusjonen. dette er jo hårreisende idiotisk galt. tror du virkelig ikke kvinner i afrikanske landsbyer eller stammer har noe de skal ha sagt? dette er omtrent like tilbakestående som å tro at alle i afrika lever i jordhytter og tilber mystiske guder mens de smører seg inn med bajs. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marsvinet Skrevet 8. desember 2012 #138 Del Skrevet 8. desember 2012 Hvor er dine kilder? http://www.amnesty.no/om-amnesty/hva-jobber-vi-med/fokusområder/kvinner-i-krig-og-konflikt http://www.amnesty.no/aktuelt/flere-nyheter/arkiv-nyheter/jemens-kvinner-først-voldtatt-så-fengslet http://www.amnesty.no/aktuelt/flere-nyheter/økende-vold-mot-kvinner-i-pakistan http://www.amnesty.no/aksjon/flere-aksjoner/saudi-arabia-kvinne-pisket-å-kjøre-bil http://www.amnesty.no/aktuelt/flere-nyheter/angrep-og-drap-på-kvinner-i-afghanistan http://www.amnesty.no/category/themes/vold-mot-kvinner http://www.care.no/CAREs-arbeid/Hva-gjor-CARE/Kvinners-rettigheter/ http://www.care.no/CAREs-arbeid/Hva-mener-CARE/Diskriminering-som-dreper/ http://www.care.no/Aktuelt/Nyheter/Farlig-fred-for-kvinner/ http://www.globalis.no/Land/Afghanistan http://www.globalis.no/Land/Saudi-Arabia http://www.globalis.no/Statistikk/Alfabetiseringsgrad-unge-kvinner#bars http://www.globalis.no/Tema/Menneskerettigheter/Retten-til-likebehandling Jeg regner ikke med at du skal lese alt dette. Men alle disse artiklene handler om eller nevner kvinners svakere stilling i flere av verdens land. Ekstra interessant er statistikken om antall kvinner per mann blandt analfabeter, og dokumentasjon på systematisk vold og diskriminering av kvinner i Saudi-Arabia, Afghanistan, Jemen og Pakistan. Hvis du eller noen andre har kilder og statistikker som underbygger teorien om at menn har det værre enn kvinner i disse landene, så vil jeg gjerne se disse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marsvinet Skrevet 8. desember 2012 #139 Del Skrevet 8. desember 2012 (endret) dette er jo hårreisende idiotisk galt. tror du virkelig ikke kvinner i afrikanske landsbyer eller stammer har noe de skal ha sagt? dette er omtrent like tilbakestående som å tro at alle i afrika lever i jordhytter og tilber mystiske guder mens de smører seg inn med bajs. Vi snakker her om Somalia, ikke Afrika som kontinent. Igjen vil jeg gjerne be om kilder. Hvis du gir meg en pålitelig kilde så skal jeg gladelig inrømme at jeg tar feil. Jeg har tidligere i denne diskusjonen vist til kilder som sier at kvinner i Somalia blir utsatt for systematisk diskriminering og vold, ta en kikk på disse. Endret 8. desember 2012 av Marsvinet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 8. desember 2012 #140 Del Skrevet 8. desember 2012 jeg foreslår at du tar noen samtaler med mennesker som kommer fra disse områdene selv. for all del også menn. som et annet ledd kan du også diskutere dette sammen med mennesker som har vært i området via jobb. unngå de som har vært via politiske arbeidsgivere, som feks amnesty. dog, jeg tror også disse vil male et langt mer nyansert bilde enn temmelig bombastiske statistikker produsert for å vekke bidragsvilje og ytelse fra rike vestlige nasjoner mer enn forståelse. og så må du for guds skyld ikke glemme at demokrati slik vi kjenner fra vesten er fremdeles utenkelig med mange hundre års effektiv forskjell slik disse nasjonene fungerer idag. gå IKKE inn i tankengangen om hvordan vi har det/vil ha det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå