Giacomo_P Skrevet 7. desember 2012 #101 Del Skrevet 7. desember 2012 Waco - har du noen sinde tenkt over at koomplekse problemstillinger kan ha svar som er komplekse, og slett ikke entydige? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 8. desember 2012 #102 Del Skrevet 8. desember 2012 Waco - har du noen sinde tenkt over at koomplekse problemstillinger kan ha svar som er komplekse, og slett ikke entydige? Jeg tror ingenting er enkelt, det er derfor jeg ønsker å snakke ut om ting. Det å entydig si at kvinner har det verst uten å underbygge mener jeg blir for enkelt. Det er mange som har det fælt, mange mennesker på denne planeten sliter, og å si at det er spesielt kvinner som sliter noe mer enn menn er veldig provoserende for mange. Gamle sliter mer enn unge, stygge mer enn de pene, rike har det bedre enn fattige, vi fra vesten har det bedre enn de fra u-land, - det er jo ikke vanskeligere å forstå enn dette her? Derfor blir jeg litt provosert når mennesker sier høyt, - "jeg vil ha likestilling", - da blir jeg fort, - hvordan likestilling da? At de stygge skal begjæres mer enn de pene? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 8. desember 2012 #103 Del Skrevet 8. desember 2012 Jeg ser poenget ditt, Waco, men jeg synes du trekker det vel langt. Dessuden - i eksemplene som omhandler land i afrika, midtøsten etc. og problemstillingen menn/kvinder, vil jeg vel si at menn har det bedre til trods for de argumentene som listes opp. Lever man under slike regimer, har kvinner nøyaktig de samme problemene som menn - bortsett fra at de ikke har noe privat spillerom, ingen økonomisk frihed, ofte ikke kan bevege seg fritt, og betraktes som familiens eller mandens eiendom. De er med andre ord ofre både for en nådeløs eller rettsløs stat OG undertrykket av patriarkalske strukturer. Jeg skjønner ikke hvorledes det gjør det bedre end å være mand? I tilliegg til at de kan straffes til fysisk mishandling, fengsling og død om de udsettes for overgreb..... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Animula Skrevet 8. desember 2012 #104 Del Skrevet 8. desember 2012 Enig med Giacomo. Når man generaliserer så faller nødvendigvis nyansene og enkeltindivider bort og man ser på de samlede opplysningene og store tallene. Da er det ikke vanskelig å se at det fortsatt er stor forskjell på menns og kvinners levekår i verden totalt. Svært mange flere kvinner enn menn mangler personlig frihet i verden nettopp på grunn av undertrykking. De er blant de aller fattigste og ofte har de det største ansvaret samtidig med å ta vare på barn. Vi som lever i en av de mest likestilte delene av verden er ikke vant til å se det i en så sterk grad lenger, men det finnes fortsatt rester av den engang undertrykkende kulturen vår her og. Det finnes fortsatt eksempler på mangel på likelønn her, og det er en overvekt av kvinner som blir utsatt for overgrep, voldtekter og vold i hjemmet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2012 #105 Del Skrevet 8. desember 2012 Har har bare vært med ei jente før meg, jeg derimot, no comment.. Anonym poster: 1de015bfa8150e115fff7f15bcabe09b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2012 #106 Del Skrevet 8. desember 2012 Edit: Postet i feil tråd, beklager.. Anonym poster: 1de015bfa8150e115fff7f15bcabe09b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marsvinet Skrevet 8. desember 2012 #107 Del Skrevet 8. desember 2012 Hvorfor vil du ikke innrømme at samme hvor du peker i verden så har menn det verre enn kvinner? Hvorfor ikke? Giacomo har svart veldig godt for meg på dette. Jeg må bare spørre: Hvis du hadde bodd i Afghanistan eller Somalia, ville du heller ha vært kvinne enn mann? Få genitialene dine skåret av og sydd igjen i Somalia, eller bli voldtatt som en lovlig del av ekteskapet i Afghanistan, der ni av ti kvinner blir utsatt for vold fra mannlige familiemedlem? Ville du ha levd i et land der du kunne fengsles for å ferdes ute uten en mannlig slektning, for så å bli voldtatt av politiet? Der alle stod fritt for å voldta deg hvis du ikke var i følge med en mann? Her er litt interessant lesning for deg, waco: http://www.care.no/Aktuelt/Nyheter/Verdens-ti-verste-land-for-kvinner/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 8. desember 2012 #108 Del Skrevet 8. desember 2012 I tilliegg til at de kan straffes til fysisk mishandling, fengsling og død om de udsettes for overgreb..... Det vet du min kjære venn, - skjer langt oftere av menn enn kvinner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 8. desember 2012 #109 Del Skrevet 8. desember 2012 (endret) Giacomo har svart veldig godt for meg på dette. Jeg må bare spørre: Hvis du hadde bodd i Afghanistan eller Somalia, ville du heller ha vært kvinne enn mann? Få genitialene dine skåret av og sydd igjen i Somalia, eller bli voldtatt som en lovlig del av ekteskapet i Afghanistan, der ni av ti kvinner blir utsatt for vold fra mannlige familiemedlem? Ville du ha levd i et land der du kunne fengsles for å ferdes ute uten en mannlig slektning, for så å bli voldtatt av politiet? Der alle stod fritt for å voldta deg hvis du ikke var i følge med en mann? Her er litt interessant lesning for deg, waco: http://www.care.no/A...nd-for-kvinner/ Jeg leser kun sammenligner av menn og kvinner, - dersom kvinner har det fælt i Somalia så har menn det verre! Det er flere barnløse menn enn kvinner i Somalia og Afghanistan. Så sannsynligheten med å være lykkelig med sin egen familie og eget avkom er langt lavere for menn enn for kvinner. Forresten er dødeligheten høyere for menn i Somalia enn for kvinner. Visste du at kvinner i Somalia lever mye lengere enn menn? hele ti prosent lengere livslengde! Endatil tolker du det som at kvinner har det verst, - har jeg rett? Endret 8. desember 2012 av waco 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 8. desember 2012 #110 Del Skrevet 8. desember 2012 Lever man under slike regimer, har kvinner nøyaktig de samme problemene som menn - bortsett fra at de ikke har noe privat spillerom, ingen økonomisk frihed, ofte ikke kan bevege seg fritt, og betraktes som familiens eller mandens eiendom. Mener du for eksempel at en bangladesher som jobber med å sette opp stilaser som bygningsarbeider i saudi Arabia for eksempel, - har det bedre enn for eksempel en norsk kvinne som er på ferie? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marsvinet Skrevet 8. desember 2012 #111 Del Skrevet 8. desember 2012 (endret) Jeg leser kun sammenligner av menn og kvinner, - dersom kvinner har det fælt i Somalia så har menn det verre! Det er flere barnløse menn enn kvinner i Somalia og Afghanistan. Så sannsynligheten med å være lykkelig med sin egen familie og eget avkom er langt lavere for menn enn for kvinner. Forresten er dødeligheten høyere for menn i Somalia enn for kvinner. Visste du at kvinner i Somalia lever mye lengere enn menn? hele ti prosent lengere livslengde! Endatil tolker du det som at kvinner har det verst, - har jeg rett? Du vil ikke høre på fornuft, så jeg ser ikke noe poeng i å diskutere med deg mer. Du prøver å argumentere mot fakte, fordi du ikke takler å ha feil. Vel, det har du og du vet det selv. Slutt å prøve å lure deg selv. Ingen her på KG eller resten av verden er enige med deg. Endret 8. desember 2012 av Marsvinet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hapa Skrevet 8. desember 2012 #112 Del Skrevet 8. desember 2012 Helt rett. De fleste damer (som ikke er feite, pukkel-rygget etc) får seg knull når de vil. Mye verre for menn å få seg et kjappt, uforpliktende knull. MEN; å finne en som seriøst er interessert i et langvarig forhold, orker planlegge framtiden, tar ansvar og ikke bare tenker sex, MYE lettere å være mann !!! Tusenvis av slike damer der ute.......synd for dem, for det er sykt mange gutter og menn som tenker kun fitte og stikker av bare det er snakk om å kjøpe inn bleier, montere barnesete i bilen og ha svigermor på besøk i 2 uker !!! Glad jeg er mann.....selv om jeg må jobbe litt mer for de kjappe og ansvarsløse knullene, (som jeg ikke gidder lenger) Anonym poster: 5a0509329dd60d8ae71c4870181bd1c7 Jeg kan takle det meste du skriver her, men svigermor i 2 uker? Ikke faen!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 8. desember 2012 #113 Del Skrevet 8. desember 2012 Du vil ikke høre på fornuft, så jeg ser ikke noe poeng i å diskutere med deg mer. Du prøver å argumentere mot fakte, fordi du ikke takler å ha feil. Vel, det har du og du vet det selv. Slutt å prøve å lure deg selv. Ingen her på KG eller resten av verden er enige med deg. Marsvinet, jeg kan være enig i at fattige mennesker har det fælt på jorda, men jeg er ikke enig i at kvinner har det verre enn menn!? Hvor kommer det fra? Mange flere menn enn kvinner blir drept i Somalia, volden menn blir utsatt for er verre enn volden kvinner blir utsatt for. Det samme gjelder dødeligheten. Tror du en mannlig arbeider i Somalia har det noe lettere enn kvinner? Bare det å tro at kvinner har det verre enn menn noen steder, - da lurer jeg på hvor? - Du sier at du synes det er så fælt at kvinner i mange u-land ikke har noen frihet, men så lurer jeg på hva slags frihet? Den friheten det er å reise til andre land? Den samme friheten vi i vesten nekter borgerne av u-landene? Nemlig friheten til å fritt reise hvor hen en vil? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 8. desember 2012 #114 Del Skrevet 8. desember 2012 http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10071372 Fjorten menn hengt i Afghanistan. Ingen kvinner. Ånei, det kan ikke være sant! Jeg har nemlig lest at det bestandig er kvinner som har det verst! HVa er det vg forteller?? nei og nei og nei! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kubrak Skrevet 8. desember 2012 #115 Del Skrevet 8. desember 2012 Det er nesten bare menn som risikerer å gå et helt liv ukysset eller upult. Kvinner får seg noe uansett, hvis de vil. Lett som en plett. Anonym poster: 586b96e530ac3c0879ddd65ee094f4d9 så det er hvor lett det er å få seg et knull som definerer og avgjør livskvaliteten? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2012 #116 Del Skrevet 8. desember 2012 så det er hvor lett det er å få seg et knull som definerer og avgjør livskvaliteten? For menn, ja. Jo flere en mann ligger med, jo mer verdifull og elsket er han. Jo færre han ligger med, jo færre er det som bryr seg om eller med han. Ligger en mann ikke med noen er det heller ingen som bryr seg om han. Anonym poster: 59d48e1d983393a8368bf0dcc93a89ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marsvinet Skrevet 8. desember 2012 #117 Del Skrevet 8. desember 2012 Tror du en mannlig arbeider i Somalia har det noe lettere enn kvinner? Bare det å tro at kvinner har det verre enn menn noen steder, - da lurer jeg på hvor? Du svarte ikke på om du heller ville ha vært kvinne enn mann hvos du bodde i Somalia eller Afghanistan? Hvorfor? Jeg mener dessuten å ha lest at på landsbygda i Somalia så er det for det meste kvinnene som gjør alt arbeidet, steller huset og passer barna. Mennene tygger khat, lager dikt og spiller pengespill. Svarene på spørsmålene du stiller har blitt gjentatt flere ganger i denne diskusjonen. Lær deg å lese. Her finnes tall på dødelighet mellom kvinner og menn i Somalia. Noe du tydeligvis ikke har sett tidligere. 3 år er forskjellen mellom forventet levealder blandt kvinner og menn. Somalia er et krigsrammet land der grupperinger som Al- Shabaab herjer. Det er klart at mange menn (og kvinner) dør som følge av dette. Hovedforskjellen er at kvinner også drepes og voldtas for å være kvinner, og for ting som menn kan gjøre fritt. Menn drepes hyppigere, som følger av valg de selv har tatt, som for eksempel å melde seg inn i en milita-gruppe eller drive med piratvirksomhet og ta del i krig. Noen blir så klart drept på grunn av stammetilhørlighet, men her er det likt for både kvinner og menn. http://www.globalis.no/Land/Somalia/(show)/indicators Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marsvinet Skrevet 8. desember 2012 #118 Del Skrevet 8. desember 2012 For menn, ja. Jo flere en mann ligger med, jo mer verdifull og elsket er han. Jo færre han ligger med, jo færre er det som bryr seg om eller med han. Ligger en mann ikke med noen er det heller ingen som bryr seg om han. Anonym poster: 59d48e1d983393a8368bf0dcc93a89ed Helt feil. Gutter som har ligget med mange er ekle, og helt uaktuelle på kjærestemarkedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 8. desember 2012 #119 Del Skrevet 8. desember 2012 Du svarte ikke på om du heller ville ha vært kvinne enn mann hvos du bodde i Somalia eller Afghanistan? Hvorfor? Jeg mener dessuten å ha lest at på landsbygda i Somalia så er det for det meste kvinnene som gjør alt arbeidet, steller huset og passer barna. Mennene tygger khat, lager dikt og spiller pengespill. Svarene på spørsmålene du stiller har blitt gjentatt flere ganger i denne diskusjonen. Lær deg å lese. Og jeg har lest at det er bestemor som er sjefen i hjemmet, at det er tanter og mødre som står for kvinnelig omskjæring, og jeg har lest at alt er opptil den den eldste å bestemme. Så summa summarium, menn har heller ikke så store valg i livet dersom man er født fattig i Somalia. Ikke lett å være en mann tvunget av forsørgerplikten å være pirat mens kvinnene sitter trygge hjemme og vever mens de drikker kaffe og spiller tripp trapp med en kvist i sanden mens de venter på ettermiddagsmaten skal komme med mennene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marsvinet Skrevet 8. desember 2012 #120 Del Skrevet 8. desember 2012 Og jeg har lest at det er bestemor som er sjefen i hjemmet, at det er tanter og mødre som står for kvinnelig omskjæring, og jeg har lest at alt er opptil den den eldste å bestemme. Så summa summarium, menn har heller ikke så store valg i livet dersom man er født fattig i Somalia. Ikke lett å være en mann tvunget av forsørgerplikten å være pirat mens kvinnene sitter trygge hjemme og vever mens de drikker kaffe og spiller tripp trapp med en kvist i sanden mens de venter på ettermiddagsmaten skal komme med mennene. Det er sant at kvinner står for omskjering av kvinner. Er det ikke også menn som står for de fleste drap på menn (og kvinner)? Det er like fullt ille å være kvinne i Somalia uansett hvem som utfører overgrepene. I Somalia er kvinner systematisk sett på som mindre verdt enn menn, så din påstand om at bestemødrene bestemmer over mannen hjemmet må du lenger ut på skogen med. Jeg har i det minste kilder til mine utsagn. Har du noen? (jeg tviler, for det du sier er rene fantasiprodukt) http://www.document.no/2011/06/kulturen-i-landet-har-gjort-meg-til-et-annenrangs-menneske/ http://www.fokuskvinner.no/no/FOKUS-i-verden/Afrika/Somalia/Somalia-underside/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå