Kara W Skrevet 3. desember 2012 #1 Skrevet 3. desember 2012 Vi har mange kasser med bøker fra da jeg og mannen var barn, og en god del fra våre foreldre også. Nå lurer vi på hvor mange av disse som egentlig er verdt å spare på. Er barn fortsatt interessert i Frøken Detektiv, Fem, Den Svarte Hingsten osv? Husker jeg selv syntes pikebøker fra 20-40-tallet var spennende, men kan jeg forvente at mine døtre vil synes det samme? Har også en hel bokserie fra 40-tallet med klassikere som Pinochio og Alice i Eventyrland, samt titler jeg aldri har hørt om. De er jo fine, men man kan ikke beholde ting bare fordi de er fine. Så dere som har litt eldre barn, hva er deres erfaring? Er det kun moderne litteratur som gjelder, eller kan de også finne på å plukke opp en klassiker fra tid til annen?
kaprifolen Skrevet 3. desember 2012 #2 Skrevet 3. desember 2012 Tror barn leser det de blir introdusert for, jeg! Det gjorde jeg, i alle fall! Ellers kan jeg godt avlaste deg for den bokserien, altså! 1
Gjest X-1 Skrevet 3. desember 2012 #3 Skrevet 3. desember 2012 Eg hadde aldri kvittet meg med slikt ihvertfall, det er den typen bøker eg håper mine fremtidige barn vil like - fremfor diverse søppel de produserer no til dags. Eg trur og håper at barn no også kan ha glede av den typen bøker.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #4 Skrevet 3. desember 2012 jeg leser roald dahl for min 5åring. han liker det. i alle fall når jeg lager morsomme stemmer. Anonym poster: 0964e57cdea7f1f17ec9cd193750f8ad
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #5 Skrevet 3. desember 2012 Noen barn liker dem vel, andre gjør det ikke. Jeg for min del hatet fem, bobseybarna, frøken detektiv og lignende samlebåndsbøker da jeg var liten. Anonym poster: 8e4777b10de9fef53e29e71d447f6fac
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #6 Skrevet 3. desember 2012 Jeg ville tatt vare på de du/dere liker best! Som deg satt jeg veldig stor pris på å lese (og å bli lest for) bøkene fra mine foreldre og besteforeldre generasjon, bla; Flyvertinnen Vicky, roboten Berta, bøkene om rasjonaliseringsingeniøren og hans familie, den hemmelige hagen (<3), fullt hus, den klassiske 101 dalmatinere osv - og jeg leser de idag for mine nieser og nevøer. De synes - akkurat som jeg engang gjorde - at det er spennende å høre om da oldermor, mormor/morfar og mor vokste opp For dem er jo det svært eksotisk å høre om enklere tider, og det krever mer fantasi å se for seg en verden uten pcer, der det blir servert blodpudding til middag og flyreiser er reservert for overklassen - enn magiske trollmenn og snakkende båter. Men noen av "klassikerene" er meget politisk ukorrekt når det gjelder kjønnsroller, holdninger til andre folkeslag, hudfarger - og urfolk. Så det er jo noen fallgruer en må styre unna Eller hvertfall stå parat til å forklare. Anonym poster: b30aaa48f4a0e6e0d54732ad8a187e92 1
Celtic Heart Skrevet 3. desember 2012 #7 Skrevet 3. desember 2012 Mine leser hardyguttene, bobsybarna og lignende. Nancy Drew serien min fikk ett nytt tilskudd for et par uker siden så jeg har ikke vokst fra de enda. Barn leser det som er tilgjengelig for dem, tror jeg. Jeg selv elsker bøker og har nok bortimot 3000 bøker, eldstesønnen er lik og forsyner seg stadig med nye bøker i bokhyllene mens minstemann leser bare en gang i blant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå