Tjorven Skrevet 8. mars 2004 #1 Skrevet 8. mars 2004 Hadde fri 2 dager i forrige uke, og i løpet av de 2 dagene ringte det flere organisasjoner og "tagg" om penger. Vi har reservert oss mot denne type henvendelser i Brønnøysund, en det ser ikke ut til at det hjelper noe særlig... Og da jeg informerte dem om dette når de ringte, var det meget uforstående til hele ordningen. Hva slags mulighete har man videre for å unngå dette når man har reservert seg? Finnes det noe sted man kan klage?
Ingeborg Skrevet 8. mars 2004 #2 Skrevet 8. mars 2004 Trodde det var mulig å reservere seg mot selgere, men ikke mot frivillige organisasjoner som ber om støtte - tar jeg helt feil nå?
Gjest Anonymous Skrevet 8. mars 2004 #3 Skrevet 8. mars 2004 Nope du tar ikke feil- tror jeg. Slik jeg har forstått det finnes det så mange smutthul så både selgere og org ringer allikevel, men jeg tror ikke man man kan resvere seg mot frivillige org.
Tjorven Skrevet 8. mars 2004 Forfatter #4 Skrevet 8. mars 2004 Dette er sakset fra Brønnøysund sin side: Humanitære og samfunnsnyttige organisasjoner: Organisasjoner som for eksempel Røde Kors, Redningsselskapet og Frelsesarmeen er holdt utenfor en eventuell reservasjon. Jeg vil også reservere meg mot reklame fra humanitære og samfunnsnyttige organisasjoner. Er ikke dette en reservasjon mot disse organisasjonene? Hm....men det var jo forsåvidt ikke så lett å skjønne hvem som var unntatt for dette da....
Glitterchick Skrevet 8. mars 2004 #5 Skrevet 8. mars 2004 Hos Brønnøysundregisteret, hvor du kan reservere deg, kan du også krysse av for å bli reservert mot organisasjoner som Røde Kors etc. Desverre finnes det både selskaper som ønsker å selge deg noe og frivillige organisasjoner som blåser i å oppdatere listene sine mot Brønnøysundregisteret, men du kan anmelde dem hvis de ringer deg. Mer info finner dere her: http://www3.brreg.no/oppslag/reservasjon/index.jsp
Gjest Starya Skrevet 8. mars 2004 #6 Skrevet 8. mars 2004 Det sies også at dersom du først har gitt noe ved ett tilfelle, vil du bli liggende i deres lister uansett? Jeg blir i alle fall ringt opp av kun en organisasjon, og det var noen som fikk en femtilapp i støtte. Titt og ofte ringer de og takker for mitt "sjenerøse bidrag".. Og vil selvsagt ha mer.
Glitterchick Skrevet 8. mars 2004 #7 Skrevet 8. mars 2004 Det sies også at dersom du først har gitt noe ved ett tilfelle, vil du bli liggende i deres lister uansett? Jeg blir i alle fall ringt opp av kun en organisasjon, og det var noen som fikk en femtilapp i støtte. Titt og ofte ringer de og takker for mitt "sjenerøse bidrag".. Og vil selvsagt ha mer. Jepp, de prøver seg. Men når du har reservert deg, så skal de ikke ringe deg. De plikter å oppdatere listene sine hver 3. måned (tror jeg), og har du reservert deg da, så skal du strykes av deres lister. Selv om du har gitt aldri så mye støtte før.
Lizzie Skrevet 8. mars 2004 #8 Skrevet 8. mars 2004 Det er nå akkurat 4 minutter siden jeg registrerte meg hos Brønnøysund! Og nå fant jeg denne! Litt komisk nesten det der. Uansett forsto jeg det slik at dersom jeg krysset ut alle de tre punktene, så var det i prinsippet ingen som skulle ha lov til å ringe for verken å selge eller "tigge". Nå får jeg smøre meg med en god dose tolmodighet og se hva som skjer om tre måneder. Gjett om de skal få høre det de stakkarene som ringer da!
Tjorven Skrevet 8. mars 2004 Forfatter #9 Skrevet 8. mars 2004 Det sies også at dersom du først har gitt noe ved ett tilfelle, vil du bli liggende i deres lister uansett? Dette er ikke tilfellet hos oss, så de kan ikke bruke dette som grunn for å ringe. Uansett forsto jeg det slik at dersom jeg krysset ut alle de tre punktene, så var det i prinsippet ingen som skulle ha lov til å ringe for verken å selge eller "tigge". Ser litt uklart ut dette, for hvis du ser på det jeg har sitert fra siden deres, ser det ut som om noen organisasjoner er fritatt for denne regelen. Merkelig egentlig....spesielt når man ikke helt vet hvem som er fritatt for den. Organisasjoner som for eksempel Røde Kors, Redningsselskapet og Frelsesarmeen er holdt utenfor en eventuell reservasjon.
Sarabi Skrevet 8. mars 2004 #10 Skrevet 8. mars 2004 Når du ringer for å reservere deg mot tlf salg, får du valget om å reservere deg fra "tiggere" også. Det gjorde ialfall jeg...
Gjest Anonymous Skrevet 8. mars 2004 #11 Skrevet 8. mars 2004 Hva med firma som driver med forbukerundersøkelser? De ringer hit flere ganger i uka, holder på å bli gal! Kan man reservere seg om slikt også???
Tjorven Skrevet 8. mars 2004 Forfatter #12 Skrevet 8. mars 2004 Hva med firma som driver med forbukerundersøkelser? De ringer hit flere ganger i uka, holder på å bli gal! Kan man reservere seg om slikt også??? Det vet jeg faktisk ikke, det står vel ingenting om dette på den siden....men jeg syned disse henvendelsene er morsomme jeg da...så akkurat de vil jeg fortsette å få.
Skravla Skrevet 8. mars 2004 #13 Skrevet 8. mars 2004 Man kan dessverre ikke reservere seg mot telefoner fra MMI, Norsk Gallup etc. Sjekket med Brønnøysund for en tid tilbake. Hvis man har gitt/kjøpt noe så er man registrert "kunde" og firma kan ringe deg så mye de ønsker inntil du selv tar kontakt og ber om å bli slettet. Etter det så har de ikke lov til å ringe deg før du evt. kjøper igjen. Jeg sjekket ut dette etter at noen jeg hadde kjøpt hos for "1000 år siden" ringte meg 2 ganger på en kveld og deretter hver kveld en uke. Jeg skrev en mail til dem og ba om en skriftlig tilbakemelding undertegnet av ansvarshavende i firma. Fikk ikke dette, men de sluttet å ring. Reservasjonen fungerer faktisk, men det tar mye lenger tid enn 3 måneder og de forsøker seg stadig vekk med beskjed om at de ikke viste om reservasjonsregister etc. Jeg har informert om mine rettigheter til selgere flere ganger selv om det ikke egentlig er deres feil. Jeg har satset på at de går videre med all tilbakemelding (les: kjeft).
kiri Skrevet 8. mars 2004 #14 Skrevet 8. mars 2004 Har ikke lest alle svarene så mulig jeg er overflødig. Jeg vet at de som ringer rundt (de du snakker med) ikke selv bestemmer hvem de ringer til og er derfor ikke "den skyldige". Dersom noen du har reservert deg mot likevel ringer kan du anmelde dem og firmaet vil få en bot.
14062003 Skrevet 9. mars 2004 #15 Skrevet 9. mars 2004 Jeg spør hvor de kjøper listene sine fra, jeg. Og hva sjefen til den som ringer meg heter. Avbryter selger tvert! Så ringer jeg sjefen *og* de som selger listene. Meget effektivt!
aowi Skrevet 9. mars 2004 #16 Skrevet 9. mars 2004 Har in touch fra telenor jeg :-) resverte meg for noen år siden i brønnøysund (og for de som selgere har innbilt at de må inn og fornye hvert år.... det stemmer IKKE!!!!! har du resvert deg blir det stående til du fjerner det selv!!) men tilbake til in touch.. der gikk jeg inn og ordnet slik at nå går ALLE innringninger fra hemmelig tlfnr rett til mobilsvar. Er veldig greit for de som trenger å ha tak i meg legger igjen melding og da ringer jeg opp igjen. selgere har til dags dato ikke lagt igjen noen melding gjorde dette for 4 uker siden og har ikke hatt en eneste tlf fra selgere!!! nyter stillheten :-)
Arwen Skrevet 9. mars 2004 #17 Skrevet 9. mars 2004 Hva med firma som driver med forbukerundersøkelser? De ringer hit flere ganger i uka' date=' holder på å bli gal! Kan man reservere seg om slikt også???[/quote'] De kan man reservere seg mot ved å be de som ringer om å sette deg på en "nektliste" når de ringer. Fikk tips av en som jobber i norsk gallup.
LilleBille Skrevet 9. mars 2004 #18 Skrevet 9. mars 2004 Det er bare å fortelle at du har reservert deg - og hvis de da ikke umiddelbart ber om unnskyldning og avslutter - si at du kommer til å anmelde dem.. Det er effektivt det.. (Ellers liker jeg telefonene fra MMI osv.. liker å mene noe jeg.. )
Tjorven Skrevet 10. mars 2004 Forfatter #19 Skrevet 10. mars 2004 (Ellers liker jeg telefonene fra MMI osv.. liker å mene noe jeg.. ) Jeg også. Men de ringer alltid å skal snakke med noen som jeg ikke er i målgruppen for. I går var det rulletobakk... Har aldri prøvd det noen gang jeg, og da fikk jeg ikke være med mer. :veldigsur:
Gjest Lizbet Skrevet 12. mars 2004 #20 Skrevet 12. mars 2004 Min meget festlige bestefar elsker slike telefoner. Og jeg er VELDIG glad jeg ikke er selgeren i andre enden. Den mannen har ødelagt mang en statistikk her i landet Om den som ringer ikke har deg som reservert i listene sine skal han merke deg som det på dataen sin. I alle fall skulle jeg det den gangen jeg drev med det. Vi hadde ulike punkter som "ringes tilbake", "Reserveres" osv. Nettopp med tanke på at ikke alltid listene var oppdaterte. Men, det er vel ulik seriøsitetsgrad på selskaper. Vi fikk nytt nummer da vi flyttet til oslo, og ble nedringt av selgere fra dag en. Men det sluttet i løpet av noen få måneder når vi reserverte oss. Husker jeg kommenterte til en at har du fått opplæring hos xxx du? Han hadde samme innøvde leksa som jeg brukte....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå