Gjest csgclove Skrevet 3. desember 2012 #1 Skrevet 3. desember 2012 Hei! Jeg begynner på videregående til neste år. Altså går jeg i 10. klasse nå. Jeg har grådig lyst å bli arkitekt (som tegner hus), men er litt usikker på hva jeg må ta på videregående. Jeg fikk beskjed på at jeg kan ta studiespesialiserende (allmenn) med realfag (matte og fysikk) fra andre året. Hvor i bergen kan jeg ta dette? Jeg vil på en god skole (Ikke tertnes eller uphil helst)! ((Etter videregående skal jeg på PLU (passific lutheran university) i Seattle USA. dette har jeg allerede bestemt meg for siden en i familien ("Onkel") eier skolen.)) Takk på forhånd
Miah Skrevet 3. desember 2012 #2 Skrevet 3. desember 2012 For det første, skolen heter U. Pihl, ikke uphil. Studiespesialiserende kan du ta egentlig overalt i Bergen, er ikke akkurat vanskelig å finne en skole. Nå skjer det jo store forandringer i skolen i Bergen, mye som skal slås sammen og endres. Før ville jeg nok sagt at BHG er en veldig god skole, og det er den også, men den skal legges ned og elevene flyttes til en annen. Blir dermed vanskelig å si noe som helst om det. Spør rådgiveren din om hvilke skoler som har høyest snitt for å komme inn. Skolene med det høyeste snittet har de smarteste kidsa, som regel, og nivået på skolen økes dermed. Flott at du har en plan klar i hodet ditt for hva du vil etterpå! Så langt jeg kan se tilbyr derimot ikke PLU arkitektstudier?
Gjest csgclove Skrevet 3. desember 2012 #3 Skrevet 3. desember 2012 For det første, skolen heter U. Pihl, ikke uphil. Studiespesialiserende kan du ta egentlig overalt i Bergen, er ikke akkurat vanskelig å finne en skole. Nå skjer det jo store forandringer i skolen i Bergen, mye som skal slås sammen og endres. Før ville jeg nok sagt at BHG er en veldig god skole, og det er den også, men den skal legges ned og elevene flyttes til en annen. Blir dermed vanskelig å si noe som helst om det. Spør rådgiveren din om hvilke skoler som har høyest snitt for å komme inn. Skolene med det høyeste snittet har de smarteste kidsa, som regel, og nivået på skolen økes dermed. Flott at du har en plan klar i hodet ditt for hva du vil etterpå! Så langt jeg kan se tilbyr derimot ikke PLU arkitektstudier? takk for tipset! skal spørre rådgiveren på skolen en dag. Jeg var faktisk på besøt på PLU i sommer, de har arkitekstudier. Det helt nytt da, så et er ikke sikkert a tde har oppdatert sidene... vet ikke
Gjest RompeRusk Skrevet 3. desember 2012 #4 Skrevet 3. desember 2012 Jeg gikk på Danielsen vgs. En utrolig god skole med flinke og engasjerte lærere, fine klasserom og generelt sett godt miljø (Og neida, de gladkristne merker du ikke stort av. Og du må heller ikke be 3 ganger om dagen)
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #5 Skrevet 3. desember 2012 For det første, skolen heter U. Pihl, ikke uphil. Studiespesialiserende kan du ta egentlig overalt i Bergen, er ikke akkurat vanskelig å finne en skole. Nå skjer det jo store forandringer i skolen i Bergen, mye som skal slås sammen og endres. Før ville jeg nok sagt at BHG er en veldig god skole, og det er den også, men den skal legges ned og elevene flyttes til en annen. Blir dermed vanskelig å si noe som helst om det. Spør rådgiveren din om hvilke skoler som har høyest snitt for å komme inn. Skolene med det høyeste snittet har de smarteste kidsa, som regel, og nivået på skolen økes dermed. Flott at du har en plan klar i hodet ditt for hva du vil etterpå! Så langt jeg kan se tilbyr derimot ikke PLU arkitektstudier? Jeg valgte den linja på den skolen med det høyeste snittet. Snittet lå på 4,6. Stod øverst på venteliste og kom akkurat inn. Det viste seg at mange hadde fått karakterene av å jukse på prøver o.l. Ei grein seg vel til en 4 i et fag, selv om hun hadde fått 2 og 3 på alle av karakterene og var ikke aktiv muntlig. Så jeg kom i klasse med jenter som ikke tenkte på annet en brunkrem, festing og gutter. Det jeg prøver å si er at om man kjenner noen som går på den skolen fra før av, så er det lurt at man spør dem om hvordan folkene og miljøet på skolen er. Er ikke alltid man skal stole på snittet. For det er viktig at det er et godt miljø og at man trives for at man skal få gode karakterer! Anonym poster: 560234acc6d7464d0223141e3ebf9b24
Miah Skrevet 3. desember 2012 #6 Skrevet 3. desember 2012 Jeg valgte den linja på den skolen med det høyeste snittet. Snittet lå på 4,6. Stod øverst på venteliste og kom akkurat inn. Det viste seg at mange hadde fått karakterene av å jukse på prøver o.l. Ei grein seg vel til en 4 i et fag, selv om hun hadde fått 2 og 3 på alle av karakterene og var ikke aktiv muntlig. Så jeg kom i klasse med jenter som ikke tenkte på annet en brunkrem, festing og gutter. Det jeg prøver å si er at om man kjenner noen som går på den skolen fra før av, så er det lurt at man spør dem om hvordan folkene og miljøet på skolen er. Er ikke alltid man skal stole på snittet. For det er viktig at det er et godt miljø og at man trives for at man skal få gode karakterer! Anonym poster: 560234acc6d7464d0223141e3ebf9b24 Snittet skal være en god pekepinn, selv om det selvsagt finnes unntak. Skolen jeg gikk på hadde et ganske vanlig snitt, og kunnskapene til klassekameratene mine gjenspeilte dette. Ble et par lite motiverende år for å si det sånn. Til TS: Åhh, så flott at de faktisk har det studiet! Begynte å lure! Tenkt på å reise på utveksling i andre klasse?
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #7 Skrevet 4. desember 2012 Jeg syns det virka litt merkelig at du skal ta matte og fysikk for å bli arkitekt? På formgivningsstudier flest har de jo teknisk tegning og undervisning i arkitektur og kunsthistorie, ville tro det hadde vært et bedre valg? Anonym poster: 7551cb36a227ac5c71329176078e10f4
Gjest csgclove Skrevet 4. desember 2012 #8 Skrevet 4. desember 2012 Jeg syns det virka litt merkelig at du skal ta matte og fysikk for å bli arkitekt? På formgivningsstudier flest har de jo teknisk tegning og undervisning i arkitektur og kunsthistorie, ville tro det hadde vært et bedre valg? Anonym poster: 7551cb36a227ac5c71329176078e10f4 Dette hørtes jo litt smartere ut... tar og undersøker dette litt mer jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå