Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ett trådløst nett hjemme, via en DLink router. Men Iphonen min klarer ikke å koble seg på nettet. Og hvis jeg en sjeldent gang får koblet den på så kobler pcen ut og det kommer opp at det er begrenset eller ingen tilgang til internett. Og det er ingen som finner ut hva problemet er og hvordan jeg kan fikse det.

Hvis det er noen som vet hvordan jeg kan fikse det, hadde jeg blitt så glad! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei!

Det høres ut som at både iPhonen din og PCen har fått tildelt samme IP-adresse av ruteren. Da blir det krasj.

Kan du gå på Start -> cmd -> skriv ipconfig og trykk enter. Skriv hva som står under IP, nettmaske og Gateway

Endret av TMB
Skrevet

Takk for raskt svar.

Da har jeg gjort det og det er som følger:

Ipadresse: 84.215.111.35

Nettverksmaske: 225.225.192.0

Standard gateway: 84.215.64.1

:)

Skrevet (endret)

Det virker som at PCen din (og dermed også iPhonen?) er koblet rett i et modem uten ruterfunksjon. Eventuelt er ruteren satt opp i bridge og ikke routing. Dermed vil de ikke få tildelt sine egne lokale IP-adresser, men får samme eksterne IP.

Hva heter den Dlink-ruteren din?

Endret av TMB
Skrevet

Å, ok.. :)

Jeg skrev dessverre feil navn på routeren, det er en Jensen AirLink59300, Model no AL59300 v2.

Var det det du trengte?

Skrevet (endret)

Å, ok.. :)

Jeg skrev dessverre feil navn på routeren, det er en Jensen AirLink59300, Model no AL59300 v2.

Var det det du trengte?

Har du koblet modemet inn i en av LAN portene på denne Jensen ruteren? Du skal plugge modemet i noe som heter "WAN" (noen ganger heter porten bare "internet".

Dette er visst et bredbåndsmodem, ikke mulig å koble feil, mao. Da tipper jeg den er satt opp som bridge (som TBM nevner lengre opp). Sjekk sidene til nettleverandøren din, om hvordan du får den ut av bridgemodus.

Endret av Lutetium 71
Skrevet

Kan nesten virke slik ja. Da vil den bare fungere som en switch på samme IP. Og da oppstår problemene slik som du beskriver her.

Skrevet

Ja det har jeg sjekket, den står i den som heter internett.

Skrevet

Kan nesten virke slik ja. Da vil den bare fungere som en switch på samme IP. Og da oppstår problemene slik som du beskriver her.

Det eneste som er merkelig, er at trådløsnettet faktisk funker? På min får jeg bare forbindelse med kabel, om jeg setter den opp som bridge.

Men, ja, symptomene er typisk at bare en maskin kan være på nett om gangen. Det spiller ingen rolle om denne maskinen er en pc, iphone, xbox, eller whatnot.

Skrevet

Det var det jeg tenkte også :P

TS, se i manualen til ruteren hva dens standard IP er. Så gir du PCen en IP i denne rangen (kan hjelpe deg med det om du ikke vet hvordan) og går på ruterens IP i nettleseren.

Logg deg inn med brukernavn og passord og se etter innstillinger som har noe med bridge å gjøre.

Skrevet

Jeg tror jeg trenger hjelp.. Det står at standard ip adresse skal være http://192.168.0.1/, men jeg kommer ikke inn der når jeg legger det i nettleseren. Den bare laster og laster.

Gjest Morteno
Skrevet

Prøv 192.168.2.1 eller 192.168.1.1

Eventuelt 192.168.1.0

Skrevet

Ja, det er fordi du først må sette maskinen i det samme nettet. Nå har den 84.215.111.35 som du skrev, vi må gi den noe i samme range som ruteren, for eksempel 192.168.0.100

Bruker du Windows 7? Og hvilket språk?

For å gjøre forklaringen lettere tenker jeg på :)

Skrevet

Ok, takk.. Som dere sikkert skjønner er jeg ikke den mest datakyndige.:P

Jeg har windows xp og på norsk.

Skrevet (endret)

Ok, takk.. Som dere sikkert skjønner er jeg ikke den mest datakyndige.:P

Jeg har windows xp og på norsk.

NB: Du skal bruke nettverkskabel for å sette opp dette her!

Telenor hjelper deg.

Ikke fyll inn alt som står der, det holder med ip adressen, for eksempel:

192.168.0.100

Trykk ok (da vil den klage på at du ikke har fylt inn s.k. "Nettverksmaske"), bare trykk ok, og ok, og ok enda en gang. Da skal du kunne komme inn på 192.168.0.1, som er "hjemmesiden" til ruteren (du må fylle inn bruker/passord - ofte er dette bare admin/admin, admin/1234, eller bare admin og ingen passord). Når du har satt den opp slik du vil ha den, må du huske å sette pcen til å motta IP automatisk igjen (se bildene på telenorlinken).

Til slutt: De kan være at det fins en mye enklere måte å stille inn ruteren som "ikke-bridge" enn denne metoden her. Jeg tror standardinnstillingen ruteren får når man resetter den, er "DHCP" - det er vanligvis en variant av denne som er ønsket (om man ikke er nerd, da ;) ).

Hvis du sier hvilken nettleverandør du har, kan vi kanskje hjelpe deg litt til. Er det forresten en nettleverandør du har fått denne fra, eller har du kjøpt en utenom?

Endret av Lutetium 71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...