AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #1 Skrevet 3. desember 2012 Jeg vurderer å ta en lektorutdanning, og lurer på om noen vet hvordan fremtidsutsiktene for lektorer er? Anonym poster: 4e564f06adfebfe9652404d60bf2bc23
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #2 Skrevet 3. desember 2012 Hvilke fag har du tenkt å ta? Generelt vil jeg jo si at læreryrket er et relativt trygt valg, men det avhenger som sagt litt av fagene du velger. Anonym poster: aa0e4b01850aa89bb5f49b4a7fc53921 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #3 Skrevet 3. desember 2012 Hva med engelsk? Anonym poster: f4a040d20bd1380d3c27c2549874182f
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #4 Skrevet 3. desember 2012 Hvilke fag mener du lønner seg, #2? Anonym poster: f4a040d20bd1380d3c27c2549874182f
Leifern Skrevet 3. desember 2012 #5 Skrevet 3. desember 2012 (endret) Hvilke fag mener du lønner seg, #2? Anonym poster: f4a040d20bd1380d3c27c2549874182f Fag du er god i og interesserer deg for. Lektorer vil nok få seg jobb. Godt betalt i forhold til den beskjedne arbeidsmengden vil det trolig også være. 13-14 uker ferie er det ikke mange andre yrkesgrupper som har. Endret 3. desember 2012 av Leifern 1
Mariahamm Skrevet 3. desember 2012 #6 Skrevet 3. desember 2012 Man bør (og må etter hvordan løpene er lagt opp) ta minste to store fag. Da jeg var i praksis sa de tydelig at engelsk, norsk og matte er fag man lett blir ansatt med. Poenget er å ha fag alle har, så det blir lett å fylle undervisnings kravet og også bli mer attraktiv når man søker jobb.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #7 Skrevet 3. desember 2012 Fag du er god i og interesserer deg for. Lektorer vil nok få seg jobb. Godt betalt i forhold til den beskjedne arbeidsmengden vil det trolig også være. 13-14 uker ferie er det ikke mange andre yrkesgrupper som har. Ferie og ferie....mye er avspasering. Lærerne har et forkortet arbeidsår, og lengre dager/helger/kvelder. Ikke uvanlig med 60 timers uker, og det er ikke snakk om muligheter for avspasering eller overtid. Noen jobber selvsagt myyyyyye mindre, noen jobber nok de obligatoriske 42,5 timene i uka, mens maaaaange jobber mye mer enn hva som er obligatorisk. Anonym poster: 346fcbd34db882e2d495f4983be62f51 8
Leifern Skrevet 4. desember 2012 #8 Skrevet 4. desember 2012 Ferie og ferie....mye er avspasering. Lærerne har et forkortet arbeidsår, og lengre dager/helger/kvelder. Ikke uvanlig med 60 timers uker, og det er ikke snakk om muligheter for avspasering eller overtid. Noen jobber selvsagt myyyyyye mindre, noen jobber nok de obligatoriske 42,5 timene i uka, mens maaaaange jobber mye mer enn hva som er obligatorisk. 9 uker er definert som avspasering, ja. Men de fleste jobber mindre enn hva de som har en "vanlig" jobb gjør i uka, så de 9 ukene er for de aller fleste på ingen måte tjent opp. Helgene/kveldene blir selvsagt lengre om man selv velger å legge for- og etterarbeid til disse tidspunktene. Det jeg savner med læreryrket er all fritiden. Nå har jeg knapt tid til noe lenger, men trives bedre i jobben, så kan ikke si jeg angrer karrierebyttet likevel.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #9 Skrevet 4. desember 2012 Jeg savner ikke læreryrket, fleksitid er herlig! Det å kunne gå tidligere for å ta lunsj med en venninne eller handle julegaver utenom maset. Ta ferie utenom fellesferie er også digg! Så nei jeg savner IKKE lærerferie og skjønner ikke hva det er å hyle over heller. Uansett yrke vil det være fordeler og ulemper. Jeg jobber mindre i min nye jobb og har flere timers avspasering til gode. Mer fritid til familie og bedre lønn. DET jeg savner er elevene! Hva de gir meg og gleden over å undervise. Anonym poster: cd8a21c00c70d4b1626fad66f7c5b97d 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #10 Skrevet 4. desember 2012 Hva jobber dere med, dere som er lærerutdannet med har gått over til andre yrker? Mao, hva slags alternative karrieremuligheter har man med lærerutdanning? Anonym poster: f4a040d20bd1380d3c27c2549874182f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #11 Skrevet 4. desember 2012 Man bør (og må etter hvordan løpene er lagt opp) ta minste to store fag. Da jeg var i praksis sa de tydelig at engelsk, norsk og matte er fag man lett blir ansatt med. Poenget er å ha fag alle har, så det blir lett å fylle undervisnings kravet og også bli mer attraktiv når man søker jobb. Hæ? Må ta flere fag? Det er da helt vanlig å ta PPU etter bachelorutdanning med ett undervisningsfag og bli adjunkt. Om man bygger på bacheloren og blir master og dermed lektor med PPU, har man fortsatt bare ett fag! Anonym poster: f4a040d20bd1380d3c27c2549874182f
Leifern Skrevet 4. desember 2012 #12 Skrevet 4. desember 2012 (endret) Hva jobber dere med, dere som er lærerutdannet med har gått over til andre yrker? Mao, hva slags alternative karrieremuligheter har man med lærerutdanning? Man bør gjerne ha et relevant fag for noe, lærerutdannelse alene gir ikke nødvendigvis så mange muligheter utenfor skolen. Jeg var (er jo for så vidt fortsatt) lektor med master i matematikk, men jobber nå innen finans. Endret 4. desember 2012 av Leifern
Porcelain Skrevet 4. desember 2012 #13 Skrevet 4. desember 2012 Ikke ta både norsk og engelsk, da retter du deg i hjel. Er ikke så rart at det er en mattelærer som mener han har så mye ferie, jeg har bare 7 uker om sommeren. De andre feriene jobber jeg stort sett hver dag, det eneste som skiller de fra vanlig arbeidsuke er at jeg disponerer tiden selv. Elsker jobben min, men syns det er tungt å jobbe 50-60 timer i uka. 3
Mariahamm Skrevet 5. desember 2012 #14 Skrevet 5. desember 2012 Universitetene har jo fått lektor løp nå. To fag og ppu "innbakt" på 5 år. Gått dette selv, så tør påstå jeg vet hva jeg snakker om... 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #15 Skrevet 5. desember 2012 Universitetene har jo fått lektor løp nå. To fag og ppu "innbakt" på 5 år. Gått dette selv, så tør påstå jeg vet hva jeg snakker om... Hva så om det finnes integrerte letkorløp? Det betyr ikke at man ikke også kan gjøre det på "gamlemåten". Jeg går dette selv, så jeg tør også å påstå at jeg vet hva jeg snakker om. Anonym poster: f4a040d20bd1380d3c27c2549874182f
Gjest Tekola Skrevet 5. desember 2012 #16 Skrevet 5. desember 2012 Hæ? Må ta flere fag? Det er da helt vanlig å ta PPU etter bachelorutdanning med ett undervisningsfag og bli adjunkt. Om man bygger på bacheloren og blir master og dermed lektor med PPU, har man fortsatt bare ett fag! Anonym poster: f4a040d20bd1380d3c27c2549874182f Man vil da i så fall bli ansett som mindre attraktiv enn en som har to undervisningsfag, på samme lønnsnivået. Jeg begynte på lektor, men hoppet av da jeg innså at det jeg først ville ha som undervisningsfag nummer to var veldig mye mer spennende enn mitt opprinnelige hovedfag Men jeg skal allikevel ta PPU etter master, sånn at jeg går ut i arbeidslivet med to undervisningsfag, religion og norsk. Religion med de fagene jeg har tatt der vil også kunne gi meg muligheten til å ta vikartimer i sosiologi blant annet. Det er stort behov for lektorer fremover, men man bør nok ha minst et språk- eller realfag. Og ikke minst interessen for dette! Lærere som ikke interesserer seg for fagene sine er ikke gode lærere. Og så er det vel snakk om at man etter hvert må ha minst 90 studiepoeng for å undervise i et fag, ikke bare 60 sånn som i dag?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #17 Skrevet 5. desember 2012 Å, hvor har du det siste der fra? Det jeg har sett/hørt mye om i det siste ang dette, er at det kanskje blir slutt på bachelor + PPU, at man bare kan ta PPU med master... Nå er det jo slik at hvis man har PPU og tar 60 stp i et nytt fag, vil man automatisk ha undervisningskompetanse i faget. Hva hvis jeg gjør det nå, de kan da vel ikke ta fra meg undervisningskompetansen igjen, eller hvordan vil det fungere....? Poenget mitt var ikke hvor attraktiv man er, bare at det går fint an å ha bare ett fag! Man vil da i så fall bli ansett som mindre attraktiv enn en som har to undervisningsfag, på samme lønnsnivået. Jeg begynte på lektor, men hoppet av da jeg innså at det jeg først ville ha som undervisningsfag nummer to var veldig mye mer spennende enn mitt opprinnelige hovedfag Men jeg skal allikevel ta PPU etter master, sånn at jeg går ut i arbeidslivet med to undervisningsfag, religion og norsk. Religion med de fagene jeg har tatt der vil også kunne gi meg muligheten til å ta vikartimer i sosiologi blant annet. Det er stort behov for lektorer fremover, men man bør nok ha minst et språk- eller realfag. Og ikke minst interessen for dette! Lærere som ikke interesserer seg for fagene sine er ikke gode lærere. Og så er det vel snakk om at man etter hvert må ha minst 90 studiepoeng for å undervise i et fag, ikke bare 60 sånn som i dag? Anonym poster: f4a040d20bd1380d3c27c2549874182f
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #18 Skrevet 5. desember 2012 Ikke ta både norsk og engelsk, da retter du deg i hjel. Er ikke så rart at det er en mattelærer som mener han har så mye ferie, jeg har bare 7 uker om sommeren. De andre feriene jobber jeg stort sett hver dag, det eneste som skiller de fra vanlig arbeidsuke er at jeg disponerer tiden selv. Elsker jobben min, men syns det er tungt å jobbe 50-60 timer i uka. Har du norsk og engelsk? Jeg har tatt engelsk og vurderer nå å ta 60 stp norsk så jeg får et fag til... Er det så ille, altså? Det blir vel litt mindre undervisnIngstid med store rettefag? Anonym poster: f4a040d20bd1380d3c27c2549874182f
Gjest Tekola Skrevet 5. desember 2012 #19 Skrevet 5. desember 2012 Å, hvor har du det siste der fra? Det jeg har sett/hørt mye om i det siste ang dette, er at det kanskje blir slutt på bachelor + PPU, at man bare kan ta PPU med master... Nå er det jo slik at hvis man har PPU og tar 60 stp i et nytt fag, vil man automatisk ha undervisningskompetanse i faget. Hva hvis jeg gjør det nå, de kan da vel ikke ta fra meg undervisningskompetansen igjen, eller hvordan vil det fungere....? Poenget mitt var ikke hvor attraktiv man er, bare at det går fint an å ha bare ett fag! Anonym poster: f4a040d20bd1380d3c27c2549874182f Det var noe vi fikk beskjed om da vi begynte på lektor i 2009. Det er noe regjeringen har oppe til vurdering, da det er praksis i mange andre land, i hvert fall for undervisning i klasser fra åttende og oppover til og med videregående. Sånt har jo aldri tilbakevirkende kraft. Men mulig det vil bli mer fokus også på etterutdanning av lærere.
Gjest Nica. Skrevet 5. desember 2012 #20 Skrevet 5. desember 2012 Sånt har jo aldri tilbakevirkende kraft. Men mulig det vil bli mer fokus også på etterutdanning av lærere. Man kan da alltid håpe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå