Gå til innhold

Visste du at babyen IKKE kan dø av å få navvelstrengen rundt halsen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til tross for at både jeg selv og andre har blitt født med det, og det ble litt krise, så er det ikke noe jeg selv engster meg for ihvertfall.

Det skjer ikke ofte, og det skjer ihvertfall ikke ofte at det blir noe krise av det. At det SKJER, og at det når det skjer KAN bli kritisk, betyr jo ikke at det er stor sjans for det. ;)

Det er mye som KAN skje galt, men de aller aller fleste går det tross alt bra med, så å gå å bekymre seg for alle mulige senarier som "kan" skje, vil ødelegge hele fødselsdelen tror jeg.

Jeg sitter her og venter på å føde hvilken dag som helst nå, og jeg tenker absolutt ikke på alt som kan gå galt, men er spent og gleder meg til fødselen, og tar utgangspunkt i at alt går som det skal. Jeg tror det er større sjans for å få en fin fødsel, dersom man har en positiv innstilling når man går inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble også født med navlestrengen rundt halsen, men jeg har ikke hørt at fødselen var dramatisk og jeg ble født frisk og rask. Tydeligvis er det veldig normalt å slenge navlestrengen rundt halsen der inne.

Anonym poster: 5301913ac9d2cc1476b85caa794b326a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 av mine 4 har hatt navlestrengen rundt halsen og det har aldri vært noen fare. Problemet er visst om det f.eks er en svært kort navlestreng de har klart å ville seg inn i i tillegg til det de andre over her har nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det misoppfatninger ute å går begge veier, det kan være livsfarlig, og det kan være helt ufarlig. Men som det tidligere er nevnt er det ikke det faktum at snoren er rundt halsen som er avgjørende.

Informativ post fra en leges blogg

http://www.skepticalob.com/2012/02/trust-umbilical-cords.html

(hun er veldig anti-hjemmefødsler og skriver mye relatert til det, jeg går bare god for navlesnorinfoen, mye annet her er farget av et veldig ekstremt syn IMHO)

En informativ blogg fra en jordmor

http://midwifethinking.com/2010/07/29/nuchal-cords/

(som er veldig pro-hjemmefødsel/naturlig fødsel, og mye her er preget av det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde strengen åtte ganger rundt halsen og var helt blå (heldigvis tredjemann i flokken, så kom kjapt ut :wink:) - jordmoren/legen løp ut med meg og jeg kom ikke tilbake igjen før en stund etter. Så det kan være farlig, men ja det er betryggende å vite at det ikke alltid er det.

Jeg tenker det er uansett masse som kan gå galt ved en fødselen og uansett hvor mye man bekymrer seg og forbereder seg vil det ikke gjøre smerten/sorgen noe mindre hvis uhellet først er ute. Så det beste er kanskje å ta det som det kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde strengen åtte ganger rundt halsen

Jadda.. En fjær blir lett til fem høns.....

Anonym poster: 796a060514bcd24261cb3ee471480bbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jadda.. En fjær blir lett til fem høns.....

Anonym poster: 796a060514bcd24261cb3ee471480bbb

Selv om jeg var det kan jeg ikke si at jeg husker noe, så kan ikke bekrefte/avkrefte - men det er det jeg har hørt hele livet både fra mamma og pappa og ser ikke akkurat noe grunn til å lyve om noe sånt til ditt eget barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jo, en baby KAN dø av å ha navlestrengen rundt halsen! Når navlestrengen strammer rundt halsen klemmer det jo av arteriene til hjernen! Da må den jo sitte veldig stramt og sitte en viss tid, men det kan føre til hjerneskade når det ikke kommer blod til hjernen, et par minutter er nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått klemmes fostervannet ut av barnets lunger i det det er på vei ned fødselskanalen. Så da blir det vel naturlig at barnet må puste da.

Alvorlighetsgraden med det å ha navlestrengen viklet rundt halsen har vel også litt å si på lengden på strengen vil jeg tro. Er nok "bedre" at strengen er lang hvis det skjer da det strammer mer til hvis den er kort..

Dette er feil. Når babyen er i magen så er veien inn til lungene stengt. Et organ det vil være fatalt å få vann i (drukning) når man er utenfor magen, tåler det selvsagt ikke når man er inni magen heller. Det at barnet "øver på å puste" i magen, vil heller ikke si at den trekker vann ned i lungene.

Og ja, lengden har mye å si. Det kan være veldig stor forskjell på hvor lang navlesnoren er til hver enkelt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig tror jeg nesten ikke jeg kjenner noen som har født uten å presisere at "navlestrengen var rundt halsen og ungen var nesten kvalt!!"- så litt avdramatisering av fenomenet tror jeg faktisk er på sin plass ;)

Tvert imot. Navlestreng rundt halsen, i klem eller rundt andre steder er årsaker til mye dramatikk på fødestuen. Min førstefødte hadde den en gang rundt kroppen og to ganger rundt halsen. Hver gang riene kom ble også navlestrengen klemt, noe som resulterte i en puls på nede i 30.

At det er helt normalt at navlestrengen er både her og der er nå så, men det er definitivt IKKE noe man driter i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden flere her nevner lengde, lang navlestrengen kan også være skummelt. Det er lettere å vikle seg inn i en som er lang.

Anonym poster: b4cf955a464f24d35245fb2660b608c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvert imot. Navlestreng rundt halsen, i klem eller rundt andre steder er årsaker til mye dramatikk på fødestuen.

Ja, og så lenge det er grunn til det skulle det bare mangle at jordmødre, leger og foreldre tok det særdeles seriøst! Det er ikke det jeg siktet til.

Poenget er bare at det ikke er noen automatikk i at det er farlig- i motsetning til hva veldig mange ynder å tro. På samme måte som at det er normalt og slett ikke livstruende i seg selv at barnet er blåaktig/lilla/annen farge enn blå. Sier på ingen måte at det ikke kan være dramatisk, men jeg tror mange foreldre liker å overdrive den subjektive opplevelsen av dramatikk.

Anonym poster: afc438f75aba0f96af136a427cf7c579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen øver seg på å puste ved å trekke fostervann ned i lungene. De drukner ikke av det siden de får oksygentilførsel gjennom navlestrengen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er feil. Når babyen er i magen så er veien inn til lungene stengt. Et organ det vil være fatalt å få vann i (drukning) når man er utenfor magen, tåler det selvsagt ikke når man er inni magen heller. Det at barnet "øver på å puste" i magen, vil heller ikke si at den trekker vann ned i lungene.

Og ja, lengden har mye å si. Det kan være veldig stor forskjell på hvor lang navlesnoren er til hver enkelt.

Har du kilde på det? For all informasjon jeg finner om det, sier at i magen puster barnet fostervann inn og ut av lungene, og at mesteparten av dette blir klemt ut under fødsel.

Fra f.eks Jordmorsiri's sider:

"Før fødselen

Inne i fostersekken ligger babyen omgitt av fostervann. Lungene produserer selv væske. De store og små luftrørene (bronkiene) og lungeblærene (alveolene) er fylt av væske. Med uregelmessige pustebevegelser i mors liv helt fra uke 12. svangerskapsuke beveger fostervannet seg ut og inn av barnets lunger. Så går fostervannet. Da vil mindre væske omgi barnet, og når ungen presses ut av fødelskanalen, blir brystet trykt sammen.

Omtrent 1/3 av fostervannet i lungene skvises ut av barnets lunger. Når barnet er kommet ut, venter vi på det første skriket som vanligvis kommer etter 10-12 sekunder. Det er reflekser hos barnet ved møtet med omverdenen som får ungen til å skrike og trekke luft ned i lungene, hvor det fortsatt er væske. Denne restvæsken suges normalt effektivt opp av barnets blodomløp. Etter kort tid er det vanligvis bare luft og ikke fostervann i barnets lunger.I mors liv har nødvendig oksygen kommet via navlestrengen, men nå starter det nye livet hvor barnet suger oksygen fra lufta inn i lungene."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen øver seg på å puste ved å trekke fostervann ned i lungene. De drukner ikke av det siden de får oksygentilførsel gjennom navlestrengen.

Har nettopp hatt forelesning om dette, og der ble vi fortalt det motsatte. Altså at det er lukket ned til lungene.

Edit: eneste kilden jeg har er forelesningen..så har altså ikke kilde ;) mulig hun har missforstått noe. Var en jordmor.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp hatt forelesning om dette, og der ble vi fortalt det motsatte. Altså at det er lukket ned til lungene.

Høres veldig rart ut. Var det legestudent som foreleste? Det er mange KS-babyer som har fostervann i lungene når de hentes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble født med navlestrengen rundt hode og var helt blå da jeg kom ut, legene måtte haste for å få liv i meg. Så jo, navlestrengen rundt halsen kan drepe en unge. Så at lege sier at det ikke er mulig er bare latterlig, ja, det er kanskje ikke pga mangel på oksygen, men andre ting, men å le av at noen er redd for det er uproft av en lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare presisere at jeg ikke har peiling på dette, men etter at lillesøster var ute via keisersnitt i all hast så surklet det mye i lungene, og vi fant ut av det var fostervann. Hvordan havnet det inni der da? :P

Anonym poster: 43ecb317b9601dbf62199e3d49eb84e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig rart ut. Var det legestudent som foreleste? Det er mange KS-babyer som har fostervann i lungene når de hentes ut.

Nei det var en jordmor.

Ja jeg tenkte at der lærte jeg noe nytt da hun sa det, for jeg var opprinnelig av samme oppfatning som dere andre her i tråden, men da må hun ha tatt feil da? Eller at hun missforstod spørsmålet til studenten som ledet til uttalelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men poenget var vel at navvelstrengen rundt halsen ikke kan føre til kvelning, med mindre det er en knekk på navvelstrengen som stopper tilstrømmningen fra mor til barn...

Anonym poster: 63ed02c4f7c1683fae1bb65f96b49996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...