Gå til innhold

Visste du at babyen IKKE kan dø av å få navvelstrengen rundt halsen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var til ultralyd, og vi begynte å snakke om hva jeg bekymret meg for med tanke på fødsel. Jeg sa jeg var redd knute på navvelstrengen eller at navvelstrengen skulle vikle seg rundt halsen på den lille.

Legen smålo litt av meg, og forklarte at et barn ikke kan dø av å få navvelstrengen rundt halsen, siden barnet ikke puster så lenge det er koblet sammen med mor via navvelstrengen. Det er jo egentlig ganske logisk, når jeg tenker meg om. Barnet puster jo ikke akkurat i magen.

Det som derimot kunne skje dersom navvelstrengen viklet seg rundt halsen, var at det ble en knekk eller knute på den, og dette kan igjen føre til at barnet ikke får oksygen. Men dette har ingenting å gjøre med det faktum at navvelstrengen er rundt halsen. Den kunne liksågreit vært viklet rundt foten og dermed skapt samme dilemmaet.

Var dere klar over dette? Eller er det bare jeg som henger litt etter?

Anonym poster: 02392ce02c3c06d5e6c5369ff34fcbfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

..jeg trodde det var fordi det stoppet blodtilførselen til hodet jeg..

Anonym poster: b9aadcc246c4ca7bb29f989f39f6b02c

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan et barn skal kunne få navlestrengen rundt halsen? Det er jo så trangt inni der.

Anonym poster: 31cbc7dc0a12e0a676588660a918dbd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var til ultralyd, og vi begynte å snakke om hva jeg bekymret meg for med tanke på fødsel. Jeg sa jeg var redd knute på navvelstrengen eller at navvelstrengen skulle vikle seg rundt halsen på den lille.

Legen smålo litt av meg, og forklarte at et barn ikke kan dø av å få navvelstrengen rundt halsen, siden barnet ikke puster så lenge det er koblet sammen med mor via navvelstrengen. Det er jo egentlig ganske logisk, når jeg tenker meg om. Barnet puster jo ikke akkurat i magen.

Det som derimot kunne skje dersom navvelstrengen viklet seg rundt halsen, var at det ble en knekk eller knute på den, og dette kan igjen føre til at barnet ikke får oksygen. Men dette har ingenting å gjøre med det faktum at navvelstrengen er rundt halsen. Den kunne liksågreit vært viklet rundt foten og dermed skapt samme dilemmaet.

Var dere klar over dette? Eller er det bare jeg som henger litt etter?

Anonym poster: 02392ce02c3c06d5e6c5369ff34fcbfd

Hæ? Hvordan kan da babyer gråte med en gang de blir født? Navlestrengen kuttes ikke med en gang. :klo:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stram navlestreng rundt halsen kan klemme av arteriene som går til hodet og i tillegg senke pulsen faretruende lavt fordi vi har punkter på disse karene som stimulerer nervesystemet. Så jo, det kan være farlig med navlestrengen rundt halsen.

Anonym poster: 0908418a078efad9d6a522ef3b57ffcd

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæ? Hvordan kan da babyer gråte med en gang de blir født? Navlestrengen kuttes ikke med en gang. :klo:

Jeg har ikke greie på folk, men på sauer og antar det er samme greia.

Om et lam kommer feil vei (med bakben først) må man skynde seg å dra ut lammet, fordi den begynner å puste med en gang den er ute med der navlen er om du skjønner. Om den er inni magen når den begynner å puste, så svelger den vann, og da er det en sannsynlighet for at den kan dø.

Man kutter jo ikke navlestrengen til sauen, men den puster jo likevel. :P

Så det betyr at barnet begynner å puste (og skrike) selv om navlestrengen ikke er kuttet når den er så og så langt ute.

Man kutta vel ikke navlestrengen for 2000 år siden.

Anonym poster: 59708612d3cb2ec00313f72fe31adf7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Jeg har ikke greie på folk, men på sauer og antar det er samme greia.

Om et lam kommer feil vei (med bakben først) må man skynde seg å dra ut lammet, fordi den begynner å puste med en gang den er ute med der navlen er om du skjønner. Om den er inni magen når den begynner å puste, så svelger den vann, og da er det en sannsynlighet for at den kan dø.

Man kutter jo ikke navlestrengen til sauen, men den puster jo likevel. :P

Så det betyr at barnet begynner å puste (og skrike) selv om navlestrengen ikke er kuttet når den er så og så langt ute.

Man kutta vel ikke navlestrengen for 2000 år siden.

Anonym poster: 59708612d3cb2ec00313f72fe31adf7e

Nope, de gikk rundt med morkaka festet til seg resten av livet :laugh:

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan et barn skal kunne få navlestrengen rundt halsen? Det er jo så trangt inni der.

Det går visst helt fint. Mitt barn hadde navlestrengen 2-3 ganger rundt halsen. Hell i uhell så ble barnet forløst ved keisersnitt.

Anonym poster: 4caec723202cb2cd94610c245bd6fc33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig de ikke kan dø av det inni magen, men jeg ble selv født med navlestrengen surret rundt hodet, det gjorde at jeg ikke kom ut som jeg skulle og begynte å bli blå.... måtte ha ei jordmor som hoppet på magen til mamma fordi det hastet med å få meg ut pga dette...

hadde en lege LEDD av at jeg var redd for noe slikt, så ville jeg faktisk blitt illsint.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde navlestrengen to ganger rundt halsen du hun ble født...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig de ikke kan dø av det inni magen, men jeg ble selv født med navlestrengen surret rundt hodet, det gjorde at jeg ikke kom ut som jeg skulle og begynte å bli blå.... måtte ha ei jordmor som hoppet på magen til mamma fordi det hastet med å få meg ut pga dette...

hadde en lege LEDD av at jeg var redd for noe slikt, så ville jeg faktisk blitt illsint.

Det skjønner jeg godt.

Samtidig tror jeg nesten ikke jeg kjenner noen som har født uten å presisere at "navlestrengen var rundt halsen og ungen var nesten kvalt!!"- så litt avdramatisering av fenomenet tror jeg faktisk er på sin plass ;)

Jeg nekter å tro at det store flertallet av norske babyer har svevet i livsfare under fødselen, selv om det sikkert opplevdes dramatisk der og da (snakker ikke om din situasjon, Bachata, når jordmoren hoppet på magen var det jo åpenbart alvorlig. Men det at å ha navlestrengen rundt halsen i seg selv skal være så farlig, tror jeg kanskje er litt overdrevet...)

Anonym poster: afc438f75aba0f96af136a427cf7c579

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde navlestrengen to ganger rundt hodet når jeg ble født - med det resultat av at de nesten mistet meg og det endte meg krisekeisersnitt. Jeg holdt på å dø, og moren min døde nesten pga hastekeisersnittetet og situasjonen rundt. Pappa satt alene på sykehusgangen i halvannen time etter å ha sett kone bli trillet i ekstremfart ned på operasjonsstuen, og med en uvisshet om noen av oss kom til å overleve.

Jeg hadde ikke blitt blid om min lege hadde ledd av redsel for navlestreng rundt barnets hals....

Anonym poster: d207978420124c428e8d0aad6ba0e4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor vanlig er det egentlig?? Har også tenkt litt på dette. Er det vanlig at det blir knekk på navlestrenger/rundt halsen og at de dør? Huff, bekymnrer meg for alt mulig jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal visst en del til for at navlesnoren får en knekk eller havner såpass i klem at gjennomstrømningen til den blir redusert eller avstengt, men det kan skje.

Og selvfølgelig kan et barn dø av å ha navlestrengen rundt halsen. Det spiller ingen rolle om man ikke puster selv så lenge man har hovedpulsårer i halsregionen som forsyner hjernen med livsnødvendig oksygen. Havner disse i klem pga navlestrengen så risikerer man faktisk at barnet blir alvorlig hjerneskadet eller dør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min søsters navlestreng var rundt halsen hennes da hun ble født. Resultatet ble at hun fikk for lite oksygen, og er den dag i dag psykisk utviklingshemmet.

Sånt skjer. Trist å tenke på at jeg kunne hatt en helt normal søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor vanlig er det egentlig?? Har også tenkt litt på dette. Er det vanlig at det blir knekk på navlestrenger/rundt halsen og at de dør? Huff, bekymnrer meg for alt mulig jeg.

Det skjer, men er ikke vanlig. Tallet på dødfødsler i Norge ligger vel på rundt 200 i året. Og i det tallet ligger det flere andre årsaker. Så stort sett går det bra, heldigvis.

Anonym poster: b4cf955a464f24d35245fb2660b608c3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått klemmes fostervannet ut av barnets lunger i det det er på vei ned fødselskanalen. Så da blir det vel naturlig at barnet må puste da.

Alvorlighetsgraden med det å ha navlestrengen viklet rundt halsen har vel også litt å si på lengden på strengen vil jeg tro. Er nok "bedre" at strengen er lang hvis det skjer da det strammer mer til hvis den er kort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...