Rosadotten Skrevet 3. desember 2012 #1 Skrevet 3. desember 2012 Heisann Jeg aner virkelig ikke hvor jeg skal legge denne tråden, beklager hvis det ble upassende her. Uansett, som mange andre så sparer jeg og samboer på kvitteringer for å holde litt styr på økonomien, regnskap osv. Men hvordan holde orden på dem? De blir krøllete, brettet, blåser på gulvet osv. Har hørt om noen som har festet dem med binders langs et tau gjennom rommet, men jeg har ikke så lyst til å ha forbruket vårt svart på hvitt hengende over hodet mitt. Så jeg lurer på, hvordan holder dere orden på kvitteringene deres?
Løvefrøken Skrevet 3. desember 2012 #2 Skrevet 3. desember 2012 Kanskje en perm med plastlommer der de kan sorteres etter tema? Mat, klær, bøker, fritid etc? Eller bare å ta vare på de i en arkivmappe i plast? Det viktigste er vel å huske å rydde i dem innimellom... Man trenger ikke ta vare på matkvitteringer for flere år tilbake... Mange nettbanker gir vel også nye løsninger med mulighet for lettere oversikt nå? 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #3 Skrevet 3. desember 2012 Jeg ruller kvitteringene sammen og putter dem i en kopp.Ca hver 14 dag tar jeg bunken ut og går igjennom den i detalj,summerer og noterer Som forrige bruker også skrev, så har mange nettbanker "min økonomi" funksjon, der en definerer kjøpene i kategorier, og får fint prosentvis kakediagram over ens forbruk pr mnd,kvartal og år. Anonym poster: 08a14035945770e57a35ff797f0b3e92 1
Bowyang Skrevet 3. desember 2012 #5 Skrevet 3. desember 2012 Ha en perm med blanke A4 sider, og en stiftemaskin i nærheten så kan du stifte kvitteringene på arkene samtidig som du enkelt kan finne fram til de eldste eller nyeste kvitteringene! 1
blabla- Skrevet 3. desember 2012 #6 Skrevet 3. desember 2012 Kjøp en sånn en og "spidd" kvitteringene på den 1
Top Gun Skrevet 3. desember 2012 #7 Skrevet 3. desember 2012 (endret) Kvitteringer kan være så mangt. Før alt forbruk inn i et regnskap (excel, open office etc.). Kjøp en multifunksjonsskriver, scan de kvitteringene dere bør ta vare på for forsikring og garanti, og lagre dem digitalt. Kast alle papirkvitteringer. Slik kan du også ha backup. Endret 5. desember 2012 av Top Gun 1
Glitnir Skrevet 4. desember 2012 #8 Skrevet 4. desember 2012 (endret) Det meste av fakturaer kan du få i nettbanken, det ligger jo veldig greit og etterviselig der. Vi gjør det slik: Mest mulig i nettbank. Forsikring og viktige slike papirer i en dokumentmappe. Kvitteringer for mat og denslags forbruk tas vare på (i veske eller lommebok) til vi ser at de stemmer i nettbank. Kvitteringer for ting som skal vare, og det derfor kan tenkes reklamasjon på, samler vi i en plastboks og rydder opp i denne en gang i året kanskje. Dette er typisk møbler, data og teknologi, dyre klær, håndverkertjenester etc. Edit: Dette har ingenting med regnskap å gjøre da, det fører vi ikke. Dette er kun for å holde orden på kvitteringer og annet vi kan trenge. Endret 4. desember 2012 av Glitnir
stikkelsbær Skrevet 4. desember 2012 #9 Skrevet 4. desember 2012 Kvitteringer for mat og denslags forbruk tas vare på (i veske eller lommebok) til vi ser at de stemmer i nettbank. Har du noengang opplevd at beløpet ikke stemmer i nettbanken? Må det ikke omtrent magi til for at det beløpet skal bli et annet enn det du dro kortet på i kortterminalen?
Glitnir Skrevet 4. desember 2012 #10 Skrevet 4. desember 2012 Har du noengang opplevd at beløpet ikke stemmer i nettbanken? Må det ikke omtrent magi til for at det beløpet skal bli et annet enn det du dro kortet på i kortterminalen? Ja, har opplevd der tips skrives på. Ikke ellers, men liker å sjekke (i praksis sjekker jeg ikke mot hverandre, men husker beløpene og sjekker om det ikke stemmer med det jeg hadde i hodet). Synes også det er greit å sjekke opp beløp belastet i annen valuta enn NOK.
kaprifolen Skrevet 5. desember 2012 #11 Skrevet 5. desember 2012 Da jeg tok vare mat matkvitteringer, så samlet jeg de enten i en fin boks på kjøkkenet, eller skrev ned dato, butikk og sum i en liten notatbok. Med en eventuell bemerkning om det var noe spesielt, f.eks "mat til tapas-kveld med jentene", for å forklare en høy sum utenom det vanlige. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå