Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har tatt bachelor i økonomi- og administrasjon?

Jeg går nå første semester på ingeniørstudier, men sliter skikkelig, særlig med fysikken. Det er min egen feil fordi jeg pga totalt manglende motivasjon og interesse har latt være å gå på forelesningene, gjøre oppgaver eller jobbe noe som helst med fagene egentlig.

Jeg har egentlig i alle år sust gjennom skolen og tatt alt veldig lett. Gikk ut av videregående med gode karakterer. Men jeg har jo innsett at nå er det ikke barnemat lengre. Jeg har liten interesse for realfag og det å "grave" seg inn i avanserte fysiske og matematiske "superteoretiske" problemstillinger. Jeg er mer glad i å se ting i det store perspektiv, lage systemer og å gjøre ting i praksis. Jeg har jobbet ved siden av skolen siden jeg var 14år gammel. Aldri hatt problemer med å skaffe meg jobb selv og alltid fått gode tilbakemeldinger fra kollegaer og sjefer.

Jeg har arbeidet fulltid ett år med hest, som er min store lidenskap. Det er noe jeg er flink til og har lyst til å gjøre. Og dette er noe jeg kunne tenke meg å fortsette med en stund nå mens jeg enda er ung og sprek. Jeg har store ambisjoner og vil gjerne bli så god som mulig i denne idretten. Drømmen er å ha en egen stall og å kunne leve av hest (kjøp/salg, trening osv). Men jeg ser jo at en utdanning kan være veldig greit å ha.

Det jeg lurer på er om det er mulig for meg å reise til utlandet og jobbe fulltid med hest, og så lese økonomifag på egenhånd på kveldene? Jeg tenker da å reise hjem to ganger i året for å ta eksamener. Jeg tok to realfag på vgs som privatist og begge gangene leste jeg to uker i forveien og fikk 5. Jeg er rimelig selvdisiplinert sålenge jeg er motivert og driver med noe som interesserer meg.

Men så lurer jeg på om det er noe obligatorisk oppmøte når man går bachelor i økonomi og administrasjon? Er det mulig å lese selv? Hvordan er matten, altså hvor vanskelig er den? Hva handler egentlig de andre fagene om? Er det mye regning, eller ren lesing og pugging?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går an å studere økad på deltid. Enten på BI eller på en av de mindre høgskolene i landet som f.ekgs Høgskolen i Gjøvik.

Skrevet

Ja, det er jo mulig, spørs på ambisjonsnivået ditt (om du nøyer deg med å stå, eller om du vil ha et godt snitt).

Hvis du har R-matte er ikke matten på økonomi det vanskeligste, man går litt nærmere innpå derivasjon og bruk av dette (partiell derivasjon, implisitt derivasjon, Lagrange), i tillegg til at det er noe stoff om lån/innskudd/renter og den type ting.

I de rene økonomifagene (mikro, makro, bed.øk, statistikk etc) er det ikke så mye pugging, det handler om å gjøre oppgaver i bøtter og spann. I organisasjonsfagene er det mer pugg, kommer an på eksamensformen (på min skole har det gått over til multiple choice i flere org.fag, så det er mer pugg enn da jeg tok dette).

Ikke noe obligatorisk oppmøte som regel, kommer vel an på skolen. Men - vær obs på gruppeinnleveringer! På mitt studie var det MYE gruppeinnlevering, og da var ikke "jeg bor i utlandet" noen unnskyldning, Skype er til for å brukes. ;) Dessverre er det klin umulig å finne en gruppe som vil jobbe med deg uten å hilse på dem face to face først.

Skrevet

Ja, altså, alt er mulig, men siden du sier at grunnen til at du ikke får til fysikker er pga manglende motivasjon så må du jo vurdere om du kommer til å ha mer motivasjon til å studere økonomi. Det vil jo bli en del jobbing, særlig når du skal jobbe 100% med hest ved siden av, så ville vurdert å studere økonomi på deltid istedenfor.

• Liker 1
Skrevet

Vil ikke anbefale fulltidsstudium og fulltid bachelor i økadm. Gjorde dette første året på økadm og endte opp med dårlige karakterer og dårli geunnlag for videre studie. For meg bøe løsningen å ta studiet over 4 år samt jobbe heltid ved siden av. Fulltidstudium er jo så og si en hel jobb i seg selv, men om du har voldsomt stor kapasitet skal det vell kunne gå. Jeg anser meg selv som en person aom tåler mye jobb, men to fulltidsjobber ble for mye for meg :) lykke til med valget! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...