Gjest Corex Skrevet 3. desember 2012 #1 Del Skrevet 3. desember 2012 Har tenkt å lage marsipan i kveld og bruke denne oppskriften: 200 g skoldede mandler 200 g melis 1 eggehvite Har tenkt å "mose" mandlene i en mandelkvern. Men er det virkelig nødvendig å skolde mandlene? Det må jo være verdens kjedeligste jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 3. desember 2012 #2 Del Skrevet 3. desember 2012 Det er ikke nødvendig, men det blir en mye penere marsipan av det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #3 Del Skrevet 3. desember 2012 Om du ikke skolder dem vil marsipanen bli brun. Det er ikke mye jobb å skolde mandler. Du legger dem jo bare i kokende vann, og så "popper" de så lett som bare det. Anonym poster: 779614fb121adf42b6a75ad20c24c7b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 3. desember 2012 #4 Del Skrevet 3. desember 2012 Ja, det er nødvendig synes jeg. Blir ikke like godt når skallet er på. Det ser penere ut også. Og 200g er da virkelig ikke mye, det skolder du på noen minutter. Men husk å la mandlene tørke godt før du kverner dem, hvis ikke blir det bare klin og setter seg fast i kverna di. Tips til alle som bruker sånn manuell sveivekvern: Kvern først tørre skoldede mandler. Bland med halvparten av melisen og kvern igjen. Og gjerne enda en gang også... Da får du finere mandlebiter og marsipanen henger bedre sammen og lar seg forme bedre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corex Skrevet 3. desember 2012 #5 Del Skrevet 3. desember 2012 Tips til alle som bruker sånn manuell sveivekvern: Kvern først tørre skoldede mandler. Bland med halvparten av melisen og kvern igjen. Og gjerne enda en gang også... Da får du finere mandlebiter og marsipanen henger bedre sammen og lar seg forme bedre. Takk for tipset Ser ut til at jeg skolder mandlene da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chin Skrevet 3. desember 2012 #6 Del Skrevet 3. desember 2012 Elsker å pille skoldede mandler. Fjerner bittelitt at tuppen, tar tak bakpå mandelen og skyter den utover rommet. Selvfølgelig ikke alle, men moro lell. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 3. desember 2012 #7 Del Skrevet 3. desember 2012 Tips til alle som bruker sånn manuell sveivekvern: Kvern først tørre skoldede mandler. Bland med halvparten av melisen og kvern igjen. Og gjerne enda en gang også... Da får du finere mandlebiter og marsipanen henger bedre sammen og lar seg forme bedre. Supert tips! Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cho Kon It Skrevet 3. desember 2012 #8 Del Skrevet 3. desember 2012 Ja, det er nødvendig synes jeg. Blir ikke like godt når skallet er på. Det ser penere ut også. Og 200g er da virkelig ikke mye, det skolder du på noen minutter. Men husk å la mandlene tørke godt før du kverner dem, hvis ikke blir det bare klin og setter seg fast i kverna di. Tips til alle som bruker sånn manuell sveivekvern: Kvern først tørre skoldede mandler. Bland med halvparten av melisen og kvern igjen. Og gjerne enda en gang også... Da får du finere mandlebiter og marsipanen henger bedre sammen og lar seg forme bedre. Dette innlegget stiller jeg meg bak med all min juleglede! Vi har lange marsipantradisjoner i vår familie. Og Chin, det du sier er påkrevd. Blir ikke jul uten mandelkrig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Singha Skrevet 3. desember 2012 #9 Del Skrevet 3. desember 2012 Synes det er godt med litt mandler som ikke er skoldede i jeg. Men ikke alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shady Lady Skrevet 3. desember 2012 #10 Del Skrevet 3. desember 2012 De bør absolutt skoldes, og har du kjøpt de i løsvekt hadde jeg ikke spist de i det hele tatt. Hvis det ser ut som mandlene er spist litt på fra før, er de mest sannsynlig nettopp det.. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.7976037 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #11 Del Skrevet 3. desember 2012 Jeg får kraftig utslett av å skolde mandler, så jeg pleier å lage marsipan med skallet på. Synes det blir helt greit og smaker ingen forskjell. Anonym poster: da981428e486ccb87b17345dbfc7304b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå