MarianneE Skrevet 8. mars 2004 #1 Skrevet 8. mars 2004 Har vi kommet så langt her i verden at vi trenger en egen dag for oss kvinner? Ja, mener jeg. Vi lever i 2004, men menn og kvinner er fremdeles ikke likestilte. Enda har vi ikke lik lønn for likt arbeid, kvinner gir opp sin yrkeskarriere p.ga. barna osv. Leste i Dagbladets Magasinet om lørdagen om menn som jobbet reduserte stillinger og kvinner jobbet 100% 11 menn hadde Magasinet snakket med, og av de 11 kjente 9 av dem en eller to andre menn som jobbet deltid. De to siste kjente ingen. Dette er bare et eksempel på at menn og kvinner ikke er likestilte enda (ønsker ingen debatt ang. hvem som skal være hjemme) Stå på jenter, denne dagen trenger vi! GRATULERER JENTER!!!
Gjest Moonshadow Skrevet 8. mars 2004 #4 Skrevet 8. mars 2004 For meg er det helt likegyldig om vi har den dagen eller ikke... Men gratulerer alikavel da.. :-)
Glitterchick Skrevet 8. mars 2004 #5 Skrevet 8. mars 2004 ... en liten avsporing, leste den samme artikkelen i Magasinet og syns det var påfallende når menn fikk spårsmålet "Har du dårlig samvittighet?" hvor mange av dem som svarte at de hadde dårlig samvittighet for jobben, og hvor få som hadde dårlig samvittighet for barna. .. og JA, vi trenger absolutt kvinnedagen.
Gjest care Skrevet 8. mars 2004 #7 Skrevet 8. mars 2004 Jeg er kvinne i norge i dag og har aldri følt meg undertrykt. Men jeg har faktisk fått med meg 8. mars. Og oppfatter at det ligger mye holdninger i forhold til dette med. Og holdninger er et stikkord. Kvinner har vært undertykt i mange år, men i norge er situasjonen heldigvis relativt bra for norske kvinner. Men så er det mange kvinner som lever i norge som ikke har det bra. Bl.a kvinner fra andre land som enda lever i en mannsdominert kultur. Hva med disse kvinnene. For min del vil jeg fortsatt ha kvinnedagen, men ikke for min egen del, men i solidaritet for alle kvinner som enda ikke føler seg "fri". Jeg føler meg ikke flau over dagen, og skjønner ikke helt hvorfor norske kvinner blir flau. Argumenter som at vi er stakkarslie, faller ikke inn til meg, da det ligger utenfor min livsverden. Jeg føler at mange menn enda forakter denne dagen og da sier det meg at noe er galt. Om menn vil ha en mannsdag, ja hvorfor ikke. Når det gjelder menneskerettigheter er det noe vi alltid må arbeide med. Dette er holdniger og de må man kontinuerlig jobbe med. Jeg har lært at det som er mest selvfølgelig er kanskje det man må jobbe mest med fordi det ofte blir usagt.
Gjest Madam Felle Skrevet 8. mars 2004 #8 Skrevet 8. mars 2004 Bryr meg veldig lite om den finnes eller ikke, for dagen er som en helt annen dag for meg. Men kan jo være høflig nok å Gratulere alle kvinnen med dagen da.
PATS Skrevet 8. mars 2004 #9 Skrevet 8. mars 2004 Bryr meg veldig lite om den finnes eller ikke, for dagen er som en helt annen dag for meg. Men kan jo være høflig nok å Gratulere alle kvinnen med dagen da. Vil du være kona mi? Jeg trenger en flittig liten frøken som kan ta seg av husarbeidet og barna mens jeg skaffer meg prestisje og økonomisk trygghet. Du skal få nyte godt av dette du også... Så lenge du er sammen med MEG!
Labella Skrevet 8. mars 2004 #10 Skrevet 8. mars 2004 Vi må ikke glemme at dagen i dag er den internasjonale kvinnedagen da - ikke alle har det så godt som oss...
Gjest Madam Felle Skrevet 8. mars 2004 #11 Skrevet 8. mars 2004 Vil du være kona mi? Jeg trenger en flittig liten frøken som kan ta seg av husarbeidet og barna mens jeg skaffer meg prestisje og økonomisk trygghet. Du skal få nyte godt av dette du også... Så lenge du er sammen med MEG! Den der er for gammel å komme med, for vi er kommet lengre i dag enn vi var når denne dagen ble opprettet. Og jeg velger å leve i nåtiden og ikke i fortiden.
Gjest Anonymous Skrevet 8. mars 2004 #12 Skrevet 8. mars 2004 Gratulerer med dagen! Jeg er enig i at vi trenger kvinnedagen fortsatt - både med tanke på holdninger, med tanke på solidaritet med andre kvinner, og i tillegg at jeg syns det er viktig i forhold til å ha bevissthet rundt vår situasjon før og nå. Vi skal kunne være stolte av vårt kjønn, og vi skal huske og være stolte av den kvinnekampen kvinner før oss har gjort her i landet. Deres arbeid skal ikke glemmes. Husk at kvinner fikk faktisk ikke stemmerett i Norge før i 1913. Det er ennå ikke 100 år siden engang! I tillegg skal abortkampen huskes som en viktig kamp for kvinners rett til å bestemme over sitt eget liv og sin egen kropp, og den er jo enda nærmere oss i tid, 70-tallet. Jeg vil ikke at denne tråden skal bli noen abortdiskusjon, poenget er jo faktisk at aborter blir utført uansett - og det var en seier for kvinnene at man kunne få lov til å gjøre det lovlig, i helsemessig trygge former, i stedet for som i gamle dager med strikkepinner og tvilsomme forhold...! Videre er det faktisk enda mange ting som kan være bedre for oss i dag også, som handler om likestilling - å legge til rette for reelt like muligheter for begge kjønn. Igjen - gratulerer med dagen alle sammen!!!
PATS Skrevet 8. mars 2004 #13 Skrevet 8. mars 2004 Den der er for gammel å komme med, for vi er kommet lengre i dag enn vi var når denne dagen ble opprettet. Og jeg velger å leve i nåtiden og ikke i fortiden. Vi er helt klart kommet lengere i dag enn da kvinnedagen ble opprettet, men ikke langt nok! Derfor er det ingen grunn til å legge seg tilbake og fnyse av disse "rødstrømpene" som det hersker alt for mange (mannsskapte) myter rundt. Ærlig talt: få av deg de tunge løsvippene slik at du ser hva som foregår rundt deg jente! Kvinner tjener fremdeles bare to tredjedeler av det menn gjør. Det er fremdeles en vei å gå på det med likeverd i forhold til respekt for egene valg. Det må flere kvinner inn i "gutteklubben grei", slik at det kan bli mer "folkeklubben grei", altså lederstillinger og viktige styreverv uavhengig av kjønn, kun kompetanse. Ellers er det viktig som noen andre nevner her å tenke på kvinners rettigheter internasjonalt.
Gjest Madam Felle Skrevet 8. mars 2004 #14 Skrevet 8. mars 2004 Jeg beklager at ikke alle er "rødstrømper", for jeg mener at det er visse ting som er forbeholdt menn og visse ting som er forbeholdt kvinner. Jeg er ikke for at alt skal være likestilt, for kvinner er ikke som menn, og menn er ikke som kvinner og det kommer vi aldri til å bli. At noen velger en mann fremfor en kvinne til en lederstilling, kan det kanskje være for at den mannen faktisk har mer kompetanse? Jeg tror fortsatt at enkelte yrker passer bedre til kvinner enn menn og omvendt. Men det er ikke dermed sagt at jeg er i mot at kvinner prøver seg i det yrke. Og all ære til de om de klarer det. Vi ser jo også hvilke yrker de fleste kvinnene velger, og de fleste mennene. Kanskje vi bare rett og slett må godta at vi er ulike, og aldri kan bli helt like.
PATS Skrevet 8. mars 2004 #15 Skrevet 8. mars 2004 Hvis du leser innlegget mitt så ser du at jeg sier at det enda er en vei å gå i fohold til LIKEVERD, ikke likhet. Vi er heldigvis ikke like, det er ikke målet at vi skal bli det heller. Men jeg krever faktisk å få lik RESPEKT som mannen. Jeg skrev også at kvinner skal velges ut til lederstillinger på lik linje som menn utifra lik KOMPETANSE.
Glitterchick Skrevet 8. mars 2004 #16 Skrevet 8. mars 2004 Vi ser jo også hvilke yrker de fleste kvinnene velger, og de fleste mennene. Kanskje vi bare rett og slett må godta at vi er ulike, og aldri kan bli helt like. Ikke snakk om å bli like, da har du misforstått, det er snakk om å ha de like mulighetene. STOR forskjell der. Og når vi snakker om kvinneyrker, syns du det er helt greit at tradisjonelle kvinneyrker er mindre betalt enn tradisjonelle mannsyrker?
Suzy Skrevet 8. mars 2004 #18 Skrevet 8. mars 2004 JA vi trenger denne dagen og den betyr noe for meg! Gratulerer jenter!!!
Gjest Madam Felle Skrevet 8. mars 2004 #19 Skrevet 8. mars 2004 Ikke snakk om å bli like, da har du misforstått, det er snakk om å ha de like mulighetene. STOR forskjell der. Og når vi snakker om kvinneyrker, syns du det er helt greit at tradisjonelle kvinneyrker er mindre betalt enn tradisjonelle mannsyrker? Det kommer helt an på hva slags yrke det er. Men jeg er for lik lønn for likt arbeid. Men tror neppe at denne dagen får det igjennom, men men en får ikke noe om en ikke prøver heller. Så det er vel bare til å stå på, men for min del så betyr ikke denne dagen noe, og det må jeg få lov til å mene uten at noen skal kritisere meg av den grunn.
Gjest Madam Felle Skrevet 8. mars 2004 #20 Skrevet 8. mars 2004 Hvis du leser innlegget mitt så ser du at jeg sier at det enda er en vei å gå i fohold til LIKEVERD, ikke likhet. Vi er heldigvis ikke like, det er ikke målet at vi skal bli det heller. Men jeg krever faktisk å få lik RESPEKT som mannen. Jeg skrev også at kvinner skal velges ut til lederstillinger på lik linje som menn utifra lik KOMPETANSE. Kunne ikke vært mer enig med deg enn som så.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå