AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #1 Del Skrevet 3. desember 2012 Har fire små nieser mellom fire og atten. jeg gjorde meg ferdig med julehandelen tidlig i år, ergo har jeg allerede handlet også til de. Mest nyttige gaver da og noe småtingI min familie har vi ikke tradisjon for å spørre hva tantebarna ønsker seg,ble eksempelvis aldri gjort da vi var små men vi takket for gaven og var fornøyde.Merker en viss føring fra kanter i familien at vi helst bør spørre. Men jeg har allerede kjøpt. Mener vi har jo allerede en viss peilig på personlighet slik at vi ikke kjøper noe "helt på jordet."Men er det uhøflig å ikke spørre?Jeg mener nei. Fordi det ofte skaper forventninger som er vanskelig å innfri. Større og større for hvert år og dette er mere hver enkelt foreldres arena føler jeg. og iblant kan det være at man skaper stress for det med ønskeliste skaper stress for giveren om ikke akkurat de tingene gis.Nei slapp av og gi det man vil- God avslappet jul uten stress med ørten ønskelister ; ) Anonym poster: 9aed65837b4adb9928e58c9ce65933fa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #2 Del Skrevet 3. desember 2012 Å sorry for jeg glemte avsnitt. Håper noen vil lese for det. : ) Ts Anonym poster: 9aed65837b4adb9928e58c9ce65933fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvelin Skrevet 3. desember 2012 #3 Del Skrevet 3. desember 2012 Nei. Man velger selv hva men vil gi bort i gave! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 3. desember 2012 #4 Del Skrevet 3. desember 2012 Syns ikke det er uhøflig. Mange som tror at ønskeliste er en bestillingsliste, men jeg har alltid sett på det som en liste for å hjelpe de som skal kjøpe. Om man finner på noe lurt helt på egen hånd så er jo det bare topp. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wilhelmine Skrevet 3. desember 2012 #5 Del Skrevet 3. desember 2012 Du gir bort det du har lyst til i gave så klart! Selv synes jeg det er fint med ønskelister, og har også skrevet en selv til familien min. Det er på ingen måte noen "bestillingsliste", snarere tvert imot, synes det er veldig stas å få noe som jeg ikke visste at jeg ønsket meg! Liker overraskelser. Samtidig vet jeg at mange i familien synes det er ekstremt vanskelig å finne opp kruttet hvert år, så da er de kjempeglade om det kommer noen ønsker! Men selvsagt er det greit å kjøpe noe uten at man har fått ønskeliste! Man må jo også huske på at en ønskeliste ikke er en "bestilling", men snarere en liten hjelp til hva som vedkommende trenger/ønsker seg. Ønskeliste er tips i min verden, og har aldri opplevd noen som har blitt (åpenbart) lei seg fordi de fikk noe som ikke stod på lista. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #6 Del Skrevet 3. desember 2012 Spør jeg min niese hva hun vil ha, så er det pc,telefon ol. Jeg spør ikke lengre. Kjøper heller noe nyttig, og så kan foreldrene være julenissen som har ønskelista. Anonym poster: 090e604614b95e117c33d86a0b83ae64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bachata Skrevet 3. desember 2012 #7 Del Skrevet 3. desember 2012 Nei, jeg synes ikke det er uhøflig å kjøpe gaver uten å spør etter ønskeliste. Ønskeliste spør jeg etter spesielt der jeg er veldig i tvil om hva jeg skal gi til vedkommende, og ønsker tips til hva personen faktisk trenger og ønsker seg. Har jeg egne meninger om hva jeg ønsker å gi vedkommende, så kjøper jeg det jeg har lyst til å gi. Mange kjøper jo også gaver lenge før folk har fått tenkt seg om rundt ønskelister, og det må da være opp til giveren både når og hva de vil kjøpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 3. desember 2012 #8 Del Skrevet 3. desember 2012 Jeg synes det er uføflig ja. Om man spør sier folk ofte ting i forskjellige prisklasser og det trenger ikke å være dyrt, men man får noe man faktisk ønsker seg. Har ikke tall på hvor mange gaver som ikke er brukt, men ligger på loftet. De så for seg at jeg trengte det uten å kjenne meg som person. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajohan Skrevet 3. desember 2012 #9 Del Skrevet 3. desember 2012 Jeg ser ikke hva som er uhøflig med det, man skal gi en gave som en oppmerksomhet/glede, og ikke som en "bestillingsliste" som noen nevner. Hvis jeg er usikker på hva jeg skal kjøpe til noen så er det jo null stress å spørre, men synes ikke det er uhøflig å kjøpe noe du tror personen vil like 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #10 Del Skrevet 3. desember 2012 Uhøflig vil jeg ikke si det som hovedregel er. Det er snakk om ønskeliste, ikke handleliste. Men når det er snakk om barn, synes jeg det er greit å avstemme litt med foreldre, både av praktiske hensyn og med tanke på om det er noe barna ikke får lov til å ha. Det er upraktisk om alle har kjøpt det samme. Det er også dumt om det er noe foreldrene har bestemt at barnet ikke får, som voldelige spill, eller andre typer leker de ikke vil at ungene deres skal ha. Anonym poster: 8997aad17738064c33cb818aaf5e44c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 3. desember 2012 #11 Del Skrevet 3. desember 2012 Så lenge det er noe som treffer, så syns jeg egentlig det er koseligere å få noe som ikke står på noen ønskeliste, for det viser at folk virkelig har tenkt på hva jeg kunne likt å få ...men jeg har også noen i nær familie som virker som kjøper hva som helst til meg, og de har vel truffet ca en gang, og ellers blir jeg bare skuffet - ikke fordi det ikke stod på lista, men fordi de tydeligvis kjenner meg såpass dårlig at de tror jeg ville like det de gir meg. Så hvis du kjenner dem såpass godt at du er rimelig sikker på å treffe, så syns jeg det bare er positivt å kjøpe ting utenom ønskelista Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet 3. desember 2012 #12 Del Skrevet 3. desember 2012 Jeg pleier alltid å spørre hva folk ønsker seg. Både når det gjelder gaver til voksne og barn. Også har jeg ønskene i tankene når jeg kjøper gave. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 3. desember 2012 #13 Del Skrevet 3. desember 2012 Jeg synes det er uhøflig å prakke sine egne ønsker på andre. Man skal være glad man får gave i det hele tatt, ikke stille krav til innhold! Litt av gleden ved å få en gave er jo også overraskelsen over hva det er. Hvor overrasket blir man om man bare får noe fra en bestillingsliste? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tropic Skrevet 3. desember 2012 #14 Del Skrevet 3. desember 2012 Jeg synes ikke det er uhøflig. Endel av gavene vi kjøper kjøper vi uten å spørre om ønskeliste, men til andre igjen spør jeg om ønskeliste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 3. desember 2012 #15 Del Skrevet 3. desember 2012 Det er ikke uhøflig i det hele tatt. Det som er uhøflig er å bli grinete fordi gaven ikke stod på ønskelisten. Da burde man virkelig ta seg sammen! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 3. desember 2012 #16 Del Skrevet 3. desember 2012 Jeg hater intenst ønskelister siden for min del kan jeg ikke helt se bort i fra hvordan det ikke blir en bestilingsliste alle veier (spesielt ille er det med voksne som opererer med gavelister - men det er en annen diskusjon). Gaver er gaver. Synes jeg da. Så til samboerens søskenbarn har vi alltid funnet noe selv - og de gavene har alltid vært ekstremt populære. Må bare tenke litt og finne noe som passer til personligheten til barnet (og så er vi også litt sånne som skal prøve å finne noe som har en "utdanningsverdi" - noe man kan lære noe ut av, ikke bare ennå et leketøy) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #17 Del Skrevet 3. desember 2012 Jeg må innrømme at jeg blir glad når folk spør hva jeg ønsker meg, fordi da kan jeg nevne noe jeg faktisk vil ha og trenger, og får håp om at jeg kanskje får nettopp dette Men det er ikke uhøflig å ikke gjøre det, jeg forventer ikke at folk skal det. Men jeg blir glad dersom det skjer, og foretrekker å kunne si hva jeg ønsker meg. Kan ha noe å gjøre med at jeg har fått så mange julegaver som tydelig er giveren sin stil og mote, men IKKE min. Det blir så mye skrot å fylle opp med, og ting som ikke kan brukes. Hadde giveren enda tenkt på noe som er nøytralt som alle kan ha bruk for uansett stil og alder så... men veldig mange går og kjøper noe DE synes er fint uten å tenke på hvem de kjøper gave til. Beklager, men når jeg er superlys i huden, så kler jeg ikke en mørk brun leppestift som svigerinnen min fra Thailand gjør. Tydelig at hun har kjøpt etter SIN smak. I tillegg er jeg student, og har ikke råd til alt jeg trenger gjennom året. Liker derfor å bruke jul og bursdag til å få inn en del ting som jeg faktisk trenger og har hatt lyst på igjennom halvåret!! Men for all del, det er IKKE uhøflig å ikke spørre om det! Bare tenk deg om 2 ganger før du kjøper "deeen stilige orange vesken", dersom mottakeren kun pleier å gå i svart Anonym poster: 0bb79ddc03cd51c755a068b0bd98de34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #18 Del Skrevet 3. desember 2012 Må også nevne ei venninne jeg har som var SÅ opptatt av at man IKKE skulle gi hverandre ønskeliste, for da visste man jo hva man fikk - og med det ble hele poenget med en gave borte. Og jeg forstår poenget, derfor valgte vi i vennegjengen å ikke si noe om hva vi ønsket oss til hverandre. Men når hun da i ettertid sutrer over den "stygge" gaven hun fikk av den og den, så blir jeg ganske så provosert! Hun valgte jo selv å ikke ville si hva hun ønsket seg, og da kan hun jo ikke i ettertid angre seg heller! Folk er ikke tankelesere! Da kjøper de noe de tror hun vil like, men kan ikke garantere for det. Anonym poster: 0bb79ddc03cd51c755a068b0bd98de34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #19 Del Skrevet 3. desember 2012 Har fire små nieser mellom fire og atten. jeg gjorde meg ferdig med julehandelen tidlig i år, ergo har jeg allerede handlet også til de. Mest nyttige gaver da og noe småtingI min familie har vi ikke tradisjon for å spørre hva tantebarna ønsker seg,ble eksempelvis aldri gjort da vi var små men vi takket for gaven og var fornøyde.Merker en viss føring fra kanter i familien at vi helst bør spørre. Men jeg har allerede kjøpt. Mener vi har jo allerede en viss peilig på personlighet slik at vi ikke kjøper noe "helt på jordet."Men er det uhøflig å ikke spørre?Jeg mener nei. Fordi det ofte skaper forventninger som er vanskelig å innfri. Større og større for hvert år og dette er mere hver enkelt foreldres arena føler jeg. og iblant kan det være at man skaper stress for det med ønskeliste skaper stress for giveren om ikke akkurat de tingene gis.Nei slapp av og gi det man vil- God avslappet jul uten stress med ørten ønskelister ; ) Anonym poster: 9aed65837b4adb9928e58c9ce65933fa Jeg spør ikke mine nieser og nevøer om ønsker. Jeg ser,kjenner de osv. Så det blir ikke handlet helt ut i det blå Noen har skyhøye forventninger, og ønsker. I min fam. er de veldig moderate. Om jeg hadde lassevis av penger, så har jeg nok ikke innfridd alle elleville ønsker fra barn. Jeg lager mye gaver selv, så kjøper jeg gaver på tider da andre ikke har tenkt tanken på jul enda. Jeg bruker tid p å finne den spesielle gaven, og de er veldig fornøyd. Finner jo ut igjennom samvær hva som passer,liker osv. Nei, jeg syns ikke det er uhøflig å ikke spørre om ønske. Tror det blir mere spennende også (?) Hva om de fikk alt de ønsket seg da, da vet de jo på forhånd hva de får. Minnes min barndom og spenningen, for vi hadde ikke peiling i det hele tatt. Anonym poster: 4b3a01665dccad943e237b1f6c074526 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O___o Skrevet 3. desember 2012 #20 Del Skrevet 3. desember 2012 Jeg prøver å høre med andre enn nettopp den jeg skal handle til. På den måten blir det et større overraskelsesmoment enn " Jeg ønsker meg den og den - i den og den fargen - kan kjøpes her og der - til prisen av... " 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå