Gå til innhold

Har et problem med en bekjent og hunden hennes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bekjent som bor i samme gate som meg, ca. tre hus nedenfor i en liten klynge. Hun og mannen eier ytterste leilighet i et rekkehus hvor hagen vender i vår retning, og når vi står i hagen vår eller på verandaen kan vi se ned i hagen deres.

Ingen av de har hatt hund før. Hunden de har nå går gjennom et personlig helvete og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

* Mannen i huset har ingen problemer med å gjøre hunden vondt. Jeg har sett med egne øyne at han f.eks. smekker hunden på hodet, sparker etter den, klyper den, slår etter den med gjenstander (aviser og telefoner) og kommer med truende "utfall" mot hunden. Alt dette totalt uprovosert og bare "for gøy", typisk mens hunden ligger og sover under bordet eller lignende. De gangene jeg har sett det har jeg sagt "hva i helvete er det du holder på med!?" men får bare unnvikende mumling til svar. Han ser at jeg reagerer, og han blir flau over egen oppførsel fordi han skjønner at det ikke er normalt å gjøre sånn, men han gjør ikke noe med det. Og jeg er ikke veldig hypp på å gå i en konfrontasjon med han. Han er glad i hunden, men utviser psykopatiske tendenser overfor den.

* Hunden blir "tatt" hvis han gjør noe galt (bjeffer, piper, maser eller stresser - noe han gjør mye av naturlige årsaker..). Han får en smekk, blir fysisk røsket på plass, får noe kastet etter seg eller blir kjeftet i senk. Han får aldri enkle og greie beskjeder om å gjøre noe, kun kjeft og roping. Han blir også tatt ute, og hyler som besatt - litt av smerte/frykt, og litt fordi han er så vant til å få vondt/bli redd at nå hyler han bare du er nær han i en situasjon han vanligvis får kjeft i. Jeg vet ikke om noen andre naboer har hørt han, men det regner jeg med de må ha gjort så lenge vi gjør det. De har naboer som bor nærmere enn vi gjør.

* Dama i huset har null tålmodighet. Det er fysisk umulig for henne å snakke pent til hunden, hun bare kjefter og skriker og maser og gnager. Det er jo ikke rart bikkja ikke gidder å høre på henne! Hun spruter også vann etter hunden, stenger han inne i gangen, og takler generelt dårlig at hunden er stressa og ødelagt. Selv om det er hun og mannen sin feil at hunden er sånn. Hvis jeg f.eks. gestikulerer med en vannflaske i hånden farer han sammen og kryper avgårde. Det er helt jævlig å være vitne til, rett og slett.

* Han får ikke mosjonen eller aktiviseringen han trenger, og har svært lite sosial trening. Han går greit overens med andre hunder (bortsett fra at de må sette han på plass igjen og igjen og igjen og igjen fordi han ikke forstår sosiale hundekoder) og finnes ikke aggressiv - han er heller unnvikende - men jeg ser svart på fremtiden. En dag kommer han til å få nok, og fly på en eller annen.

Ingen av disse to er mulige å snakke til, og jeg kjenner de ikke godt nok til at de vil høre på meg. De er stae, barnslige bedrevitere som heller lar hunden lide fremfor å ta imot råd og hjelp. Hva skal jeg gjøre?

Anonym poster: c7216129c3071975abff3f253433fba9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få dokumentert det.. ved å filme f.eks, Også sender du det med navn og adr til mattilsynet..

Personlig hadde jeg tatt med meg hunden hjem, og nektet de å få hunden tilbake om jeg hadde vært vitne til noe sånt... og spesielt over tid!

prøve eventuelt å få tak i oppdretter eller tidligere eier..

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nok bare tatt en rask telefon til mattilsynet jeg da og forklart problemet!

Skrevet

Få dokumentert det.. ved å filme f.eks, Også sender du det med navn og adr til mattilsynet..

Personlig hadde jeg tatt med meg hunden hjem, og nektet de å få hunden tilbake om jeg hadde vært vitne til noe sånt... og spesielt over tid!

prøve eventuelt å få tak i oppdretter eller tidligere eier..

Dokumentasjon var en god idé, det skal jeg prøve å få til.

Jeg har også vært innom tanken om å ta hunden med meg hjem, men da står jeg i fare for å forkludre det hele ved å pådra meg en anmeldelse for hundenapping.

Oppdretter er bortimot umulig å få tak i da kullet ikke var planlagt, foreldrene ikke er registrert i en kennelklubb og oppdretterne bor i Tyskland. Men jeg skal ha det i bakhodet, hvis det dukker opp en mulighet til å finne ut av hvem de er nøler jeg ikke med å kontakte de med en gang.

Jeg hadde nok bare tatt en rask telefon til mattilsynet jeg da og forklart problemet!

Men vil jeg komme noen vei med bare påstander? Hadde jeg hatt dokumentasjon hadde saken stilt seg annerledes, men det har jeg ikke, og det er ikke lett å få tak i heller. Hvis jeg drar opp mobilen og begynner å filme når mannen plager bikkja så slutter han jo bare.

Mulig jeg må begynne å ta skjulte lydopptak.. Det sier jo litt når det først er helt stille, kanskje litt vanlig prating, og så plutselig setter bikkja i et hyl? Eller er det sånn at de ikke kan brukes, fordi eieren ikke visste han ble tatt opp på bånd?

"Bare vent litt, jeg skal bare filme deg imens du banker bikkja di.. Sånn nå kan du fortsette."

Skrevet

^ Hilsen TS

Skrevet

Har du camera på mobilen? lat som du snakker i telefonen, men egentlig filmer det. Du trenger ikke si mer en "ok" et par ganger. Står du i vinduet ditt f.ek er det lettere å late som du snakker.

Skrevet

Ville vært litt dumt om man trengte dokumentasjon for å ringe mattilsynet! Blir som om man hadde trengt dokumentasjon for å melde folk til barnevernet! Bare forklar de hvorfor du ringer og hva som skjer! Alle saker blir tatt alvorlig!

Skrevet

Ville vært litt dumt om man trengte dokumentasjon for å ringe mattilsynet! Blir som om man hadde trengt dokumentasjon for å melde folk til barnevernet! Bare forklar de hvorfor du ringer og hva som skjer! Alle saker blir tatt alvorlig!

Har du erfaring med det kanskje? Virker ikke sånn. Er ikke lenge siden det ble tatt opp i en tråd her om at de ikke er noe flinke til å følge opp! Selvfølgelig hjelper det mye med bevis og det skader ikke å ha det.

Skrevet

Har du erfaring med det kanskje? Virker ikke sånn. Er ikke lenge siden det ble tatt opp i en tråd her om at de ikke er noe flinke til å følge opp! Selvfølgelig hjelper det mye med bevis og det skader ikke å ha det.

Det har vel kanskje med litt hvor du bor da! Jeg har hittil meldt tre saker til dyrevernet uten noen som helst form for dokumentasjon enn mitt ord, to av sakene ble dyrene tatt ifra eier og siste hadde eier kvittet seg med dyret innen mattilsynet tok kontant!

Nei, det skader aldri å ha bevis, og det hjelper på saken, men man må ikke ha det for å melde en sak til de!

Skrevet

Om ikke mattilsynet reagerer kan du kontakte dyrevernsnemda. De har også mulighet til å gripe inn i slike saker.

• Liker 1
Skrevet

Om ikke mattilsynet reagerer kan du kontakte dyrevernsnemda. De har også mulighet til å gripe inn i slike saker.

Mattilsynet er dyreverndsnemda! De går under den samme!

Skrevet

Trist lesning. Jeg kommer ALDRI til å forstå hvorfor folk som hater dyr så intenst i det hele tatt vurderer å skaffe seg et.

Skrevet

Æsj, jeg kjenner jeg får vondt langt inn i hjertet. Hvorfor skal folk skaffe seg dyr når de for det første ikke har noe tilovers for dyret (tydeligvis) eller er "følelsesmessig rustet" og inneforstått med hva det innebærer å ha et dyr. Håper de får tatt den stakkars hunden bort fra de fæle menneskene du beskriver. Fortell hva som skjer i saken TS. :)

Skrevet

Får vondt langt inni hjerterota. :trist:

Skrevet

Har dette paret barn? Det ille nok i seg selv at de plager hunden sin, men når folk behandler dyr dårlig lurer jeg på hvordan de behandler barna sine. Jeg tenker også at når hunden blir behandlet slik kan den plutselig gå til angrep på barn, egne eller andres.

Er det noen andre i nabolaget du kan snakke med om saken, og spørre om de har sett den samme mishandlingen av hunden? Jeg tenker at hvis dere skal varsle mattilsynet, er det kanskje bedre hvis dere er flere som mener det samme.

Gjest Badebuksa
Skrevet

Lurt med dokumentasjon ja, men får du det ikke til snarest, ring mattilsynet!

Stakkars hund :(

Skrevet

Dette var trist å høre, jeg får vondt inni meg, stakkars stakkars hund.

TS, du må griper inn så fort som mulig, når du har fulgt med på det, så kan du også gripe inn.

Hjelp den stakkars hunden til å slippe vold fra dumme eiere. Kjenner jeg blir sint inni meg, hadde det vært meg, så hadde jeg slengt hva jeg synes om dem, oppi trynet deres.

TS, please grip inn og hjelp hunden, s godt du kan, og før det blir for sent.

Anonym poster: 6046ee0b61cd41027fe4b275310b3c45

• Liker 1
Gjest SheWolf
Skrevet

Huff, dette var trist lesing.

Om jeg får adresse og navn på PM kan jeg også sende bekymringsmelding ang. hunden for å få fart på Mattilsynet. Jo flere bekymringsmeldinger de får, jo mer merker saken seg. Tro meg, dette har jeg gjort før, og flere dyrs liv har gått tapt pga MT ikke føler saken er viktig nok.

Det nytter tydeligvis ikke å si i fra til eier, så forhør deg med andre naboer, så kan dere alle sende bekymringsmeldinger og/eller ringe Mattilsynet. Jo flere, jo bedre.

Ingen hund, katt, hamster eller mus fortjener å oppleve vold og grusomheter i sitt eget hjem. Der skal de være trygg. Håper for guds skyld hunden kommer i andre, gode hender. Heller før enn siden.

• Liker 1
Skrevet

Skjulte opptak er ikke lovlig. Det er noen få unntak, men sånn jeg ser det, gjelder ikke unntakene i denne saken. Les litt her.

Ring mattilsynet!

Skrevet

Hadde ikke brydd meg om jeg fikk bot for hundenapping, hadde hentet hunden med én gang!!!!!

Å se på dyremishandling uten å gjøre noe er like ille som å se på at mennesker blir mishandlet uten å gjøre noe. Slike folk skulle aldri fått lov til å eie dyr igjen, å fortjener streng straff. Hvis de klarer å gjøre dette mot en uskyldig hund kan de likesågreit finne på å gjøre dette mot et framtidig barn. Hvis ikke mattilsynet gjør noe kan du prøve å ringe den lokale dyrebeskyttelsen? De kan være behjelpelig.

Håper hunden ikke trenger å være hos de noe særlig lenger. Vær så snill å lov at du gjør alt du kan for å få den vekk fra de! :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...