v.solanas Skrevet 3. desember 2012 #1 Skrevet 3. desember 2012 Jeg vurderer å søke meg inn på psykologiutdanning i utlandet, siden karakterene mine ikke er gode nok til å komme inn i Norge. Jeg har imidlertid noe problemer med å vurdere kvalitet og yrkesmuligheter etter endt utdanning. Er det noen som har gjort noe tilsvarende eller kjenner til noen som har gjort det? Kjenner noen til psykologi-utdannelser i Europa som samsvarer med det norske studieløpet i psykologi profesjon slik at sjansen for å bli godkjent etter endt utdanning er tilstede? Er det noen som vet noe om EuroPsy (felles godkjenningsordning for psykologer i europa), og hvor man evt. kan finne oversikt over universiteter "godkjent" (?) av EuroPsy? Jeg har forsøkt å leite rundt på nettet, men har ikke klart å få oversikten. Jeg har i hovedsak sett på universitetet i Granada, som virker ganske ok hva gjelder oppbygging av fagplan i forhold til et norsk studieløp. Det er på en måte Spania eller England som er mest aktuelt, siden jeg snakker spansk og engelsk. Det kjennes imidlertid litt risikabelt å reise til Spania for å studere nå som ting er såpass ustabilt. Meninger? Videre er jeg interessert i informasjon om hva en master i psykologi kan brukes til (om jeg skulle ende opp med å ikke bli godkjent som psykolog, noe som er meget mulig). Er det lett å få seg jobb? Hva slags jobber får man? osv... Takknemlig for alle innspill!
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #2 Skrevet 3. desember 2012 Det er svært vanskelig å bli godkjent psykolog i Norge med utenlandsk utdannelse. Et alternativ kan være å ta bachelor i psykologi og deretter fortsette i Danmark, som har en utdanning som godkjenner psykologer i Norge. Ellers så kan du ta årsstudium og få veldig gode karakterer, som du kan bruke til å søke opptak til 2. året profesjon. Når det gjelder master så kommer det an på hvilket fagfelt. Master i arbeidspsykologi er f.eks. lettere å få jobb innen enn utviklingspsykologi (se masterundersøkelser fra masterforeningen i psykologi). Anonym poster: 1d8ff917ed58af70b2ddc04255cbf327
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå