Gå til innhold

Fysioterapeut, jurist ol

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er en av de som snart må bestemme meg for hva jeg vil gjøre etter sommeren, da videregående tar slutt. Og jeg syns det er vanskelig. Har hele tiden tenkt på å studere økonomi for å bli siviløkonom. Men så har jeg hørt så mye om at du virkelig må stå på+at det er så mange som er det at jobbmulighetene ikke er såå mange. Også leste jeg det her også akkurat nå, noe som ikke gjorde saken bedre :roll:

Problemet er at jeg ikke er hypermotivert til å stå skikkelig på, er ikke så interessert liksom. Men så er jeg jo det likevel da..huff. Vil ha en godt lønnet jobb, det betyr endel, og da har jeg satt meg fast på tanken at business er veien å gå.

På en annen side så har jeg tenkt på forretningsjus og fysioterapi. Det er to rake motsetninger, jeg vet! Men syns begge deler virker interessant :)

Vet ikke om jeg orker et yrke der jeg stadig må strebe etter å være best med mye stress osv. Noe jeg føler er endel av business livet.

Så jeg har noen spm angående de sistnevnte studiemulighetene..Hvordan er lønnsforholdene for en forretningsjurist/advokat og for en fysioterapeut? Vet det er forskjellig, men sånn ca?

Og en ting til...når dere leser og sikkert legger merke til innstillingen min her, tror dere at økonomistudier er veien for meg? Føler at jeg blir litt skremt av alt det jeg har nevnt ovenfor..men har jeg rett i noe av det jeg skriver?

-Jeg som snart får krampe i hjernen av alle disse tankene og bekymringene til neste år :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Seleena

Skjønnar kva du meinar...

Alt avheng i kor mykje du vil jobbe og om du jobbar privat eller på sjukehus.

Pengane ligg jo sjølvsagt i det private, men krevs meir papirjobb sidan du er din egen sjef.

Eg TIPPAR ein fysioterapeut tjenar rundt 400-500 000 i året i det offentlege.

Husk at snittet er veldig høgt!

Eg trur ikkje du skal vere så redd. Det gjer ingenting om du "bommar" eit år - at du finn ut at økonomi ikkje er noko for deg. Men på ei anna side så verkar det som du har heller lyst å bli fysioterapeut eller jurist!!

Håpar ikkje du blir økonom fordi ein far eller ei mor seier det er ein flott jobb, eller du blir det pga pengar. Husk at du skal trivast i jobben! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det ER vanskelig å bestemme hva man skal bli.

Kanskje du trenger lengre tid på å tenke deg om. Hva med å gjøre noe annet i et år mens du tenker deg om. Reise, folkehøyskole eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Forretningsadvokater tjener bra og jobber mye. Juss er et av fagene der studentene leser mest, så jeg vil ikke anbefale det om du ikke er interessert i å stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg TIPPAR ein fysioterapeut tjenar rundt 400-500 000 i året i det offentlege.

Husk at snittet er veldig høgt!

Min manns søskenbarn som er fysioterapeut åp sykehus sa hun tjener det samme som sykepleiere så det er ikke så bra betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...