Gå til innhold

Barnebursdag - tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min blir fem nå i begynnelsen av desember, og vi har invitert alle guttene på hans gruppe i barehagen i bursdagsselskap. Har dere noen tips til aktiviteter o.l., eller noen generelle råd? Jeg har tenkt at vi kan spise pølser, og etterpå sjokoladekake. Litt uti selskapet tenkte jeg å lage til fiskedam slik at de kan fiske godteposer. Hvor mye bør være organisert og hvor mye frilek bør det være? Er barn i femårsalderen for små for flasketuten peker på(med tanke på gaveåpning)?

Anonym poster: 43fbbb5f8aa6c84637d475317086bf5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi serverer litt frukt og grønt først sånn at de kan momse litt før alle kakene/pølsene. Jeg synes det fungerer supert og gjør at sukkerinntaket går drastisk ned. Mindre sukker= mindre kaos.

Etter ca 25 minutter går alle til bordet, får pølser og er happy. En liten lekepause, så kake og blåse ut lys.

Ville hatt en eller to leker, men resten frilek.

Et must er jo å begrense tiden. Vi hadde 1 1/2 time når ungene var små. Holdt i massevis.

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at de som er såpass små driter ganske mye i organisert opplegg og måltider. Her har alle såvidt tatt seg litt mat, og så har de forsvunnet ned på rommet for å leke. Så satt jeg der med masse kake og pølser som jeg måtte ete selv :P

Anonym poster: 789efd586034d40599768d237cc69190

Skrevet

Mitt beste råd er å stresse og styre minst mulig. Ungene gir blaffen i hvordan kaka er pyntet, og om gulvet er vasket.

Flasketuten peker på burde fungere bra med femåringer, og fisking av godteposer er alltid suksess. Resten bør kanskje være frilek, men med en plan B i bakhånd i tilfelle det skulle bli vanskelig for ungene å holde leken i gang selv. (Kaste på boks eller sette hale på grisen f.eks.)

Skrevet

Femåringer takler fint flasketuten peker på.

(Det gjør 4-åringer også.)

Vi har vært vant til at ungene har ganske mye gruppekustus når de er samlet gjengen fra barnehagen. Og at det derfor er gangske greit å gjennomføre nødvendige aktiviteter som mat, kake, fiskedam og gaveåpning.

De er jo vant til at det er struktur i barnehagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...