Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal skrive en skoleoppgave, hvor jeg får skrive om hva jeg vil.

Da har jeg valgt å skrive om Norge og kristendom. Jeg vil få frem hvor falsk kristendommen er her til lands. Folk som gifter seg og konfirmerer seg uten å ha kristen tro osv.

Til dette vil jeg gjerne intervjue blandt annet en muslim, noen som er gift, et barn, en kristen og en biskop.

Det er til det siste jeg trenger hjelp.

Har dere tips til spørsmål? Jeg trenger inspirasjon!

Her er noen av spørsmålene jeg vurderer å spørre han om, som jeg har kommet på så langt:

1) Hva tenker du er mest misforstått om kristendommen?

2) Hva liker du best ved kristendommen?

3) Hva definerer en kristen?

4) Hvorfor tror du kristendommen i Norge i dag ikke er like stor som før?

5) Mener du mange er ignorante når de konfirmeres?

6) Føler du nordmenn har feil syn på religionen i dag?

7) Hva eller hvem er Gud for deg?

Jeg må ha intervjuet ferdig innen i kveld, så ikke kom med gode forslag etter det! :rosaengel::pls:

TAKK på forhånd! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer ikke på noe mer, men jeg ville kanskje ikke åpnet med at kristendommen er misforstått:P

Definisjon på kristen kan du finne overalt, kanskje du burde spørre hva definisjonen er i hans øyne?

Hva mener du med nr.5? At de "konfirmerer seg feil" altså humanistisk, eller at de konfirmerer seg i kirka selv om de ikke er kristne?

Ang. spm. 6, så finnes det mange nordmenn som har forskjellige religioner, og jeg hadde nok følt meg utilpass om jeg måtte svare på om de "tror feil". Eller mener du at nordmenn flest forkaster fenomenet religion, og at det er feil? Kanskje du burde forklare den litt bedre?

Mulige spørsmål: Hva mener du om at kristendom og besøk i kirka er mye basert på tradisjon og ikke genuin tro idag?

Statskirka er forkastet, kommentarer til det?

Kristendom "sidestilt" (i allefall i teorien) med andre religioner i grunnskolen idag, kommentarer til det?

Anonym poster: 7dc125cd7c491f2f94920716cd52eadf

Skrevet

Kommer ikke på noe mer, men jeg ville kanskje ikke åpnet med at kristendommen er misforstått:P

Definisjon på kristen kan du finne overalt, kanskje du burde spørre hva definisjonen er i hans øyne?

Hva mener du med nr.5? At de "konfirmerer seg feil" altså humanistisk, eller at de konfirmerer seg i kirka selv om de ikke er kristne?

Ang. spm. 6, så finnes det mange nordmenn som har forskjellige religioner, og jeg hadde nok følt meg utilpass om jeg måtte svare på om de "tror feil". Eller mener du at nordmenn flest forkaster fenomenet religion, og at det er feil? Kanskje du burde forklare den litt bedre?

Mulige spørsmål: Hva mener du om at kristendom og besøk i kirka er mye basert på tradisjon og ikke genuin tro idag?

Statskirka er forkastet, kommentarer til det?

Kristendom "sidestilt" (i allefall i teorien) med andre religioner i grunnskolen idag, kommentarer til det?

Anonym poster: 7dc125cd7c491f2f94920716cd52eadf

I nummer 5 sikter jeg til det at mange ungdommer i dag konfirmerer seg fordi det er vanlig, fordi vennene gjør det og fordi de ofte får mange og dyre gaver.

De færreste gjør det basert på tro.

Spm. 6 gjelder vell de som påstår kristendommen bare er tull, siden Gud er "en mann i hvit kjole med skjegg som bor på en sky".

Men om du som mottager av spørsmålet syns det var rart, så skal jeg omformulere det! :)

Tusen takk for gode spørsmål!! Jeg likte spesielt det første!

Jeg setter STOR pris på at du orket å ta deg tid til å hjelpe meg! :):smilorange:

Skrevet

I nummer 5 sikter jeg til det at mange ungdommer i dag konfirmerer seg fordi det er vanlig, fordi vennene gjør det og fordi de ofte får mange og dyre gaver.

De færreste gjør det basert på tro.

Spm. 6 gjelder vell de som påstår kristendommen bare er tull, siden Gud er "en mann i hvit kjole med skjegg som bor på en sky".

Men om du som mottager av spørsmålet syns det var rart, så skal jeg omformulere det! :)

Tusen takk for gode spørsmål!! Jeg likte spesielt det første!

Jeg setter STOR pris på at du orket å ta deg tid til å hjelpe meg! :):smilorange:

Spørsmålene i hovedposten er fryktelig ledende og inviterer lite til å la folk fortelle om hva de mener og tenker. Hadde jeg fått de spørsmålene hadde jeg blitt ganske sur, fordi det er så klart hva du forventer å få til svar. Du har tydeliggjort holdningene dine gjennom spørsmålene.

Når du forklarer her litt mere så skjønner jeg hvor du vil, men du bør prøve å formulere spørsmålene åpnere.

Spørsmål 5 kunne f.eks vært:

Hvorfor tror du ungdommer lar seg konfirmere nå til dags?

Spørsmål 6 gir ingen mening, hva med:

Hvilket syn mener du samfunnet har på kristendommen idag?

Men disse spørmålene vil gi deg masse synsing fra intervjuobjektenes side, og er egentlig ikke noe du kan bruke som bevis for at kristendommen er falsk i dagens samfunn. Du burde vinkle spørsmålene mere personlig.

Spørsmål 1, 2 og 7 vil ikke gi mening for en person som ikke selv er kristen.

Anonym poster: b4dd5fcd9064e29baf1c9fd98122b2b9

Skrevet

Spørsmålene i hovedposten er fryktelig ledende og inviterer lite til å la folk fortelle om hva de mener og tenker. Hadde jeg fått de spørsmålene hadde jeg blitt ganske sur, fordi det er så klart hva du forventer å få til svar. Du har tydeliggjort holdningene dine gjennom spørsmålene.

Når du forklarer her litt mere så skjønner jeg hvor du vil, men du bør prøve å formulere spørsmålene åpnere.

Spørsmål 5 kunne f.eks vært:

Hvorfor tror du ungdommer lar seg konfirmere nå til dags?

Spørsmål 6 gir ingen mening, hva med:

Hvilket syn mener du samfunnet har på kristendommen idag?

Men disse spørmålene vil gi deg masse synsing fra intervjuobjektenes side, og er egentlig ikke noe du kan bruke som bevis for at kristendommen er falsk i dagens samfunn. Du burde vinkle spørsmålene mere personlig.

Spørsmål 1, 2 og 7 vil ikke gi mening for en person som ikke selv er kristen.

Anonym poster: b4dd5fcd9064e29baf1c9fd98122b2b9

Takk! Jeg skal prøve å gjøre spørsmålene litt mer nøytrale :)

Nummer 7 tror jeg ville passet bra for en som ikke er kristen. Der ser jeg for meg at jeg kunne fått som svar at Gud bare er tull, at han er en ånd eller at han evt. da er denne mannen på skyene som vist i barneTV og karikaturer.

Men kanskje jeg da skulle omformulert det spørsmålet?

Jeg tenker ikke å "bevise" hva kristendommen er i dag i essayet mitt. Ser mer for meg at jeg drøfter det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...