Gå til innhold

Magesår/katar

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Lurer på om jeg har fått magesår/magekatar. Har vært kvalm og uvel nå i tre uker, og kan våkne på natten med sterke smerter i magen, pluss at jeg har halsbrann.

Noen som har hatt magesår og som vil fortelle litt om hvordan det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale at du tar deg en tur til legen for å få sjekket det. Det skader ikke. Magesår gir en del andre symptomer i tillegg en det du forteller. Det er helt sikkert ikke noe alvorlig galt, men jeg hadde tatt meg en tur til min fastlege før det evt forverrer seg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg har fått magesår/magekatar. Har vært kvalm og uvel nå i tre uker, og kan våkne på natten med sterke smerter i magen, pluss at jeg har halsbrann.

Noen som har hatt magesår og som vil fortelle litt om hvordan det er?

Magekatarr eller magesår har akkurat de symptomene du beskriver. Jeg fikk det for ikke så lenge siden. De har noen bra tabletter for det....og det forsvinner. Ihvertfall smertene.

Ligg høyt med hodet om natten. Det hjelper mot smertene.

Det kan også være en slags bakterie du har fått.

Jeg ville sjekket med legen snart og fått noe for det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha refluks og det kan være vanvittig vondt!

Det kan komme av stress, vektøkning, sterk mat etc.

Noen ganger kan et glass melk hjelpe. Ja, om natten hvis du våkner med smerter. Link og andre midler som demper syresymptomer kan hjelpe.

Uansett bør du ta deg en tur til legen og få konstatert hva du har og ikke minst hvorfor.

Demp også kaffedrikking, ha i det minste melk oppi og gå over til koffeinfri eller i det minste pulverkaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesol ikke onnl

Jeg har fått konstatert magesår, og har/hadde mange av symptomene du beskriver. Intense smerter i magen, halsbrann og overfølsomhet for sterke matvarer, samt sitrusfrukter og ketchup (!)

Har fått noen tabletter av legen, og smertene er nesten helt borte. Fikk beskjed av legen at stress også KAN utløse det, men det er ikke hovedårsaken visstnok. Hvis det er magesår, blir du satt på syredempende tabletter en tid, og symptomene forsvinner ganske fort

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt magekatarr.

Det eneste som jeg kunne spise i perioder var hveteboller uten at magen min sa i fra for kraftig.. Andre har klart seg lenge på loff.

Unngå veldig søt/sukkerholdig mat. (Særlig sjokolade reagerte jeg på).

Ikke drikk brus. Pepsi max twist er omtrent det verste du kan drikke! (Veldig surt!!)

Spis ofte! Hver tredje time - små måltider. (Ikke bli for mett - og ikke bli sulten!!)

Ikke drikk kaffe (har du skikkelig magekatarr nytter det ikke å jukse med litt melk i kaffen!)

Iskald drikke er heller ikke bra for magen.

Epler og eplejuice er som regel heller ikke bra.

Pass på at du får nok søvn.

Drikk vann!

Spis syrenøytraliserende tabletter. Hvis du får påvist magekatarr, vil du sikkert legen din skrive ut en respept på kraftigere tabletter. De på apoteket funket dårlig for meg - men NEXIUM var redningen! (Men de er RÅDYRE!!) (Og jeg har det ikke kronisk, så jeg får de ikke på blå resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...